Sztuczna inteligencja od dawna już nie kojarzy się wyłącznie z filmami science fiction. Inteligentne rozwiązania wprowadzane są w każdym właściwie aspekcie naszego codziennego życia, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Czym właściwie jest sztuczna inteligencja? Na czym polega?
Na czym polega sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja – w skrócie AI – oznacza nadanie maszynom zachowań zbliżonych do ludzkich poprzez proces uczenia się na podstawie algorytmów, doświadczeń i dostępu do dużych zbiorów danych. Znanym przykładem jest komputer Deep Blue, który pokonał arcymistrza Kasparowa w szachach jeszcze w 1996 roku. Dziś coraz częściej słyszymy o przykładach takich jak samochody, które same parkują czy cyfrowi asystenci, którzy nie wymagają udziału człowieka do obsługi klienta.
Na co dzień obserwujemy coraz więcej inteligentnych rozwiązań – na przykład paczkomaty, panele na przystankach autobusowych informujące o godzinie przyjazdu w czasie rzeczywistym, publiczne sieci WiFi zabezpieczone usługą VPN, oświetlenie, które przygasza się gdy nikt nie przechodzi ulicą, a następnie podążą za przechodniem lub przejeżdżającym autem, termostaty, które same dostosowują temperaturę w pomieszczeniu do preferencji mieszkańców. Wszystko to pozostaje związane z koncepcją uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.
Na czym polega sztuczna inteligencja? AI automatyzuje wiele procesów, choć nie tylko przyspiesza określone zadania, ale również jest w stanie samodzielnie znajdować rozwiązania danych problemów. Sztuczna inteligencja nie jest produktem samym w sobie, ale zwiększa jakość istniejących przedmiotów i usług – na przykład Siri została wprowadzona jako nowa funkcja produktów Apple. Maszyny są w stanie przetworzyć ogromne zbiory danych Big data i odpowiedzieć na potrzeby klienta właściwie natychmiast, poprzez znalezienie odpowiednich algorytmów i prawidłowości.
Sztuczna inteligencja – przykłady zastosowań
Jednym z sektorów, który najczęściej wykorzystuje rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji jest sprzedaż. Wirtualne zakupy stają się szybsze, system podpowiada klientowi ofertę dostosowaną do jego potrzeb, a chatboty odpowiadają na zapytania w ciągu kilku sekund. W bankach techniki AI pomagają określić automatycznie, które transakcje finansowe mogą być nieuczciwe, przyjmować lub odrzucać decyzje dotyczące oceny kredytowej oraz po prostu zarządzać danymi. W służbie zdrowia aplikacje sztucznej inteligencji pomagają spersonalizowań odczyty medyczne i rentgenowskie i mogą pełnić rolę doradców, na przykład przypominając o zażywaniu tabletek, ćwiczeniach lub zdrowszym odżywianiu.
Sztuczna inteligencja wykorzystana została nawet do walki z pandemią koronawirusa – na przykład w kamerach termowizyjnych zainstalowanych na lotniskach i w innych miejscach publicznych. Telefony komórkowe na AI do tworzenia aplikacji, które są jak najbardziej spersonalizowane. Popularny serwis streamingowy Netflix wykorzystuje zbiory danych dotyczące gustów widzów do tworzenia nowych seriali, tak by odpowiadały jak największej rzeszy widzów.
W rolnictwie sztuczną inteligencję wykorzystać można do rozbudowania zrównoważonego systemu żywnościowego, na przykład poprawiając jakość żywności poprzez minimalizację ilości stosowanych nawozów, pestycydów i sztucznego nawadniania. Inteligentne rozwiązania jednocześnie zwiększają produktywność i zmniejszają negatywny wpływ na środowisko. Roboty potrafią również samodzielnie usuwać chwasty i ograniczać stosowanie herbicydów. Niektóre aplikacje AI są w stanie wykryć fałszywe wiadomości w mediach społecznościowych i na portalach informacyjnych poprzez wyszukiwanie sensacyjnych słów i fraz oraz identyfikację źródeł internetowych uważanych za wiarygodne lub nie.
Powszechność technik sztucznej inteligencji wywołała debatę związaną z potencjalnym zagrożeniem bezpieczeństwa. Aby rozwiązania sztucznej inteligencji były bezpieczne, maszyny muszą posiadać wyłącznik awaryjny, powinny być projektowane w celach uznawanych za sprzyjające społeczeństwu i zawsze pamiętać należy, że za negatywne skutki wdrożonych działań wciąż odpowiada człowiek.