14 sierpnia duńskie muzeum Ordrupgaard doczekało się otworzenia nowej podziemnej galerii, jako drugiego rozszerzenia swojej placówki. Nastąpiło to 16 lat po tym, jak w 2005 roku firma Zaha Hadid dobudowała do pierwotnego budynku z I wojny światowej rozszerzenie o powierzchni 1150 metrów2.
Firma Snøhetta zdołała sprostać wyznaniu rozszerzenia muzeum Ordrupgaard
W tym momencie duńskie muzeum Ordrupgaard mieści najobszerniejszą kolekcję sztuki francuskiej i duńskiej w północnej Europie z XIX i początku XX wieku. Niedawno jej działalność wymagała rozszerzenia przestrzeni wystawienniczej i w tym celu muzeum ogłosiło, że pożąda projektów, które wpiszą się w wymagającą lokację, w której się znajduje. Najlepszy pomysł podrzuciła firma Snøhetta, która sprostała temu wyzwaniu, tworząc podziemną galerię.
Czytaj też: Raj dla technologicznego geeka już otwarty. Muzeum pełne starych sprzętów
Największym problemem w rozszerzeniu muzeum Ordrupgaard była sama lokalizacja, bo nowa placówka musiała znaleźć się między rezydencją z I WŚ, galerią stworzoną w 2005 roku i… chronionym lasem. W tym celu Snøhetta dokonała swojego „chirurgicznego cięcia” między tymi obiektami (momentami zbliżą się całe 1,5 metra do istniejących budynków) i w ziemi na głębokości 6 metrów pod ziemią wylała beton, jako podstawę swojej galerii. Ta mierzy 1800 metrów kwadratowych i została możliwie najmniej inwazyjnie przyozdobiona, aby nie niszczyć krajobrazu.
Czytaj też: Stwórz własne muzeum w grze Dinosaur Fossil Hunter
Obszary nowej galerii łączy się z wcześniejszą dobudówką i choć posiada podobny motyw betonowy, to w wielu miejscach przestrzenie wystawiennicze sięgnęły po jaśniejsze wykończenie i tym samym bardziej ciepłą atmosferę. Przestrzenie wystawowe są również zaprojektowane tak, aby były elastyczne i umożliwiały kuratorom muzeum zmianę sztuki i wystroju ze względną łatwością.
Czytaj też: Chiński dok jako muzeum okrętu podwodnego klasy Ming
Na powierzchni przejaw tej nowej podziemnej galerii duńskiego Ordrupgaard przejawia się poprzez metalowy, pospawany pod wieloma kątami prostopadłościan w centrum schodków do siedzenia. To pod nim znajduje się jednocześnie największa z przestrzeni wystawowych.