Motoryzacja się zmienia, Smart się zmienia, ale… jak w tym wszystkim wytłumaczyć powód wycofania z produkcji elektrycznego samochodu Smart EQ ForFour, który był jednym z bardziej przystępnych BEV na rynku?
Smart kończy produkcje swojego BEV. Skąd ta decyzja o Smart EQ ForFour?
Jak zapewne wiecie, Smart zaczął bratać się z chińską firmą motoryzacyjną Geely poprzez spółkę joint venture. Ta o nazwie Smart Automobile powstała na mocy umowy między obecnym właścicielem marki Smart, czyli Daimler AG oraz firmą Geely. Najnowsze cięcia w ofercie są poniekąd spowodowane właśnie tym – mają za zadanie uszczuplić i tak małą ofertę Smart, aby zrobić miejsce innym modelom, które mają być produkowane w Chinach, ale z myślą o rynku globalnym.
Wycięcie Smart EQ ForFour z oferty i produkcji nie odbije się na Smart EQ ForTwo, który pozostanie w produkcji. Jednak i tak sam ruch w obecnych czasach, w których to spalinowe modele usuwa się z rynku na rzecz elektrycznych, jest dziwny… choć tylko z pozoru. Smart EQ ForFour wprawdzie nadal oferuje sporo, jeśli szukacie modelu do miasta, ale z ponad czterema latami na karku nie jest już specjalnie nowy na rynku BEV. Wymagałby zdecydowanie odświeżenia na najbliższe lata, co może po prostu nie kalkulować się firmie przed przejściem w „nową” dla Smarta erę.
Czytaj też: Kolejna ostoja wodoru w motoryzacji upadła? Hyundai ponoć zaprzestał prac
Jako praktyczniejsza wersja EQ ForTwo, Smart EQ ForFour zapewnia układ napędowy o mocy 80 koni mechanicznych i zasięgiem około 125 kilometrów, którego odnowienie z odpowiednią ładowarką trwało 40 minut. To wszystko dzięki stosunkowo niewielkiemu akumulatorowi litowo-jonowemu o pojemności 17,6 kWh, podczas gdy obecnie stosuje się pakiety o pojemności 60-100 kWh.