Spotkania online stały się naszą codziennością i podobnie jak na tych tradycyjnych, twarzą w twarz, wymagamy od nich zachowania pewnej etykiety. Polski ClickMeeting po roku wraca z badaniem dotyczącym etykiety online. Jak Polacy podchodzą do różnych zachowań podczas wideokonferencji? Czego wymagają od innych uczestników spotkania?
Ponad połowa ankietowanych zauważa poprawę w zachowaniu uczestników spotkań online przez ostatni rok – nowe badanie ClickMeeting
Według badania do poradnika Savoir-vivre w czasie spotkań online i webinarów, jakie przygotował polski ClickMeeting platforma do spotkań online i webinarów, w czerwcu zeszłego roku, wynikało, że 53 proc. ankietowanych widziało potrzebę wprowadzenia jasnych zasad etykiety podczas spotkań online. Natomiast 29 proc. ankietowanych uważało wtedy, że uczestnicy spotkań online częściej zapominają o dobrych manierach niż w trakcie spotkań na żywo.
Minął rok, jednak czy w tym czasie coś się zmieniło? Najnowsze badanie pokazuje, że tak, bo przeszło połowa respondentów (53 proc.) zauważyła poprawę w zachowaniu uczestników spotkań online. 29 proc. badanych nie zwraca na to żadnej uwagi, ale w przypadku 19 proc. poprawa nie została zauważona. W ubiegłym roku ankietowani skarżyli się, że bardzo przeszkadza im nieprzygotowanie, zwłaszcza u osób udostępniających ekran. Obecnie 79 proc. badanych deklaruje, że przygotowuje się tak, by przed spotkaniem mieć naszykowane wszystko, co będzie im potrzebne. Zaledwie 8 proc. nie przygotowuje się do spotkań, zaś 22 proc. czasem to robi. Podobne wyniki uzyskano przy pytaniu o zakłócanie przebiegu spotkań. 79 proc. respondentów odpowiedziała, że to im się nie zdarzyło, zaś do zakłócenia przebiegu spotkania przyznało się 22 proc. osób biorących udział w badaniu.
Pokazuje to, że uczestnicy spotkań coraz bardziej przywykają do tej formy kontaktów w pracy i poświęcają czas, by dobrze się do nich przygotować. Sprawdzają pulpit przed udostępnieniem ekranu, robią kontrolę działania sprzętu, coraz więcej osób wycisza telefonu i urządzenia elektroniczne, a także dba o punktualność. Jest to o tyle ważne, że niepełne zaangażowanie i skupienie jednej osoby, może wpływać na komfort i odbiór reszty uczestników. Wyniki przedstawione przez ClickMeeting jasno pokazują, że Polacy poważniej podchodzą do spotkań online, co może tylko cieszyć, bo spójrzmy prawdzie w oczy, ta forma komunikacji pozostanie z nami już raczej na zawsze.