Reklama
aplikuj.pl

AMD ujawnia nową generację RDNA: nadchodzą Radiance Cores, Neural Arrays i Universal Compression

AMD ujawnia nową generację RDNA: nadchodzą Radiance Cores, Neural Arrays i Universal Compression

AMD i Sony pogłębiają współpracę w ramach „Project Amethyst”, która ma fundamentalnie zmienić sposób, w jaki gry wykorzystują sztuczną inteligencję. W tle tych działań AMD ujawnia kluczowe elementy swojej następnej architektury GPU – RDNA z dedykowanym sprzętem AI.

AMD i Sony Interactive Entertainment oficjalnie ogłosiły „Project Amethyst”, długoterminową inicjatywę mającą na celu integrację sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w przyszłych generacjach sprzętu i oprogramowania do gier. Partnerstwo, symbolizowane przez połączenie czerwieni AMD i błękitu PlayStation (stąd nazwa „Ametyst”), ma na celu opracowanie fundamentalnych systemów AI dla platform PC oraz PlayStation.

FSR i PS5 Pro to Dopiero Początek

Obecnie współpraca skupia się na współtworzeniu architektur sieci neuronowych optymalizowanych pod kątem grafiki. Efekty tych prac są już widoczne: technologia FidelityFX Super Resolution (FSR 4) AMD, która będzie zaimplementowana w konsoli PlayStation 5 Pro (gdzie skorzysta z nowego sprzętu do akceleracji AI), jest bezpośrednim wynikiem tej wspólnej pracy.

Jednak Project Amethyst sięga znacznie dalej niż tylko skalowanie obrazu. Długofalowy plan obejmuje projektowanie nowych architektur sprzętowych dedykowanych zadaniom uczenia maszynowego. Opracowane innowacje mają mieć wpływ zarówno na przyszłe karty graficzne AMD RDNA, jak i na nadchodzące konsole Sony, w tym na niewymienioną z nazwy PlayStation 6.

Fundamenty RDNA Nowej Generacji

W ramach tych działań, AMD szczegółowo opisało trzy kluczowe technologie, które mają stanowić trzon ich architektury RDNA nowej generacji:

  1. Radiance Cores: Są to nowe bloki sprzętowe zaprojektowane z myślą o szybszym i bardziej wydajnym renderowaniu śledzenia promieni (ray tracing) oraz ścieżek (path tracing).
  2. Neural Arrays: To klastry jednostek obliczeniowych, które będą działać jako zunifikowany silnik AI. Ich celem jest poprawa jakości renderowania neuronowego i skalowania obrazu (upscalingu) w przyszłych wersjach FSR oraz PlayStation Super Resolution (PSSR).
  3. Universal Compression: Technologia ta ma na celu redukcję wymagań przepustowości pamięci poprzez ewaluację i kompresję danych GPU w czasie rzeczywistym.

Wspólne prace badawczo-rozwojowe mają również objąć rozwój generowania klatek (frame generation) oraz regeneracji promieni (ray regeneration), co ma umożliwić bardziej efektywne śledzenie promieni. Narzędzia AI są także rozwijane, by poprawić samą rozgrywkę, tworząc bardziej inteligentnych NPC-ów, adaptacyjne fabuły i dynamiczne środowiska w grach.

Projekt Amethyst potwierdza, że sztuczna inteligencja staje się centralnym elementem nie tylko oprogramowania, ale również fundamentalnej konstrukcji sprzętu do gier, zarówno na PC, jak i w ekosystemie PlayStation.