AMD opublikowało na GPUOpen nowy wpis techniczny, w którym rozszerza możliwości swojego Dense Geometry Format (DGF) o obsługę animacji. Technologia ta zadebiutowała po raz pierwszy w 2024 roku, a tego lata firma udostępniła także wstępne rozszerzenie dla Vulkan.
DGF polega na pakowaniu małych fragmentów siatek 3D (do 64 wierzchołków i 64 trójkątów) w bloki o wielkości 128 bajtów. Dane przechowywane są w formie skompresowanej, z uproszczonym schematem topologii. Najnowsze przykłady pokazują, jak można animować obiekty poprzez mieszanie wierzchołków na GPU i zapisywanie ich pozycji bezpośrednio z powrotem do bloków.
Według AMD koszt obliczeniowy takiego rozwiązania jest minimalny – na karcie RX 7900 XT proces animacji i ponownego pakowania zajmował mniej niż 1% czasu generowania klatki. Większość zasobów wciąż pochłania budowa BVH i śledzenie promieni. Korzyścią jest przede wszystkim niższe zużycie pamięci i lepsza praca cache podczas poruszania czy deformowania modeli.

Choć DGF można uruchomić na obecnych kartach graficznych za pomocą shaderów, pełne sprzętowe wsparcie dekodowania ma pojawić się dopiero w przyszłej architekturze RDNA5. Nowe karty graficzne AMD z tej serii spodziewane są pod koniec 2026 roku, a technologia ma również trafić do kolejnej generacji konsol.
Warto dodać, że podobne rozwiązania związane z kompresją geometrii oferuje już NVIDIA w kartach RTX 40 i rozwija dalej w RTX 50.
Źródło: AMD GPUOpen, Reddit


