Reklama
aplikuj.pl

AMD ujawnia szczegóły Dense Geometry Format (DGF) dla nadchodzących kart RDNA5

AMD ujawnia szczegóły Dense Geometry Format (DGF) dla nadchodzących kart RDNA5

AMD opublikowało na GPUOpen nowy wpis techniczny, w którym rozszerza możliwości swojego Dense Geometry Format (DGF) o obsługę animacji. Technologia ta zadebiutowała po raz pierwszy w 2024 roku, a tego lata firma udostępniła także wstępne rozszerzenie dla Vulkan.

DGF polega na pakowaniu małych fragmentów siatek 3D (do 64 wierzchołków i 64 trójkątów) w bloki o wielkości 128 bajtów. Dane przechowywane są w formie skompresowanej, z uproszczonym schematem topologii. Najnowsze przykłady pokazują, jak można animować obiekty poprzez mieszanie wierzchołków na GPU i zapisywanie ich pozycji bezpośrednio z powrotem do bloków.

Według AMD koszt obliczeniowy takiego rozwiązania jest minimalny – na karcie RX 7900 XT proces animacji i ponownego pakowania zajmował mniej niż 1% czasu generowania klatki. Większość zasobów wciąż pochłania budowa BVH i śledzenie promieni. Korzyścią jest przede wszystkim niższe zużycie pamięci i lepsza praca cache podczas poruszania czy deformowania modeli.

Choć DGF można uruchomić na obecnych kartach graficznych za pomocą shaderów, pełne sprzętowe wsparcie dekodowania ma pojawić się dopiero w przyszłej architekturze RDNA5. Nowe karty graficzne AMD z tej serii spodziewane są pod koniec 2026 roku, a technologia ma również trafić do kolejnej generacji konsol.

Warto dodać, że podobne rozwiązania związane z kompresją geometrii oferuje już NVIDIA w kartach RTX 40 i rozwija dalej w RTX 50.

Źródło: AMD GPUOpen, Reddit