Firma AOC jakiś czas temu zaprezentowała jeden z najtańszych dostępnych na rynku monitorów ultrapanoramicznych z panelem QD-OLED. Model ten, o przekątnej 34 cali, łączy charakterystyczne dla technologii Quantum Dot doskonałe właściwości obrazu z niższą rozdzielczością i odświeżaniem, co pozwoliło znacząco ograniczyć końcową cenę urządzenia.
Agon Pro AG346UCD to zakrzywiony (1800R) 34-calowy monitor gamingowy wyposażony w matrycę QD-OLED. Oferuje rozdzielczość UWQHD (3440 × 1440) oraz odświeżanie na poziomie 175 Hz, dzięki czemu szersze grono użytkowników komputerów PC może w pełni wykorzystać jego możliwości. Co jednak najważniejsze – decyzja o zastosowaniu zrównoważonych parametrów pozwoliła obniżyć cenę monitora do znacznie bardziej przystępnego poziomu. Zapraszamy na test.

Spis treści:
AOC AGON PRO AG346UCD | |
Przekątna | zakrzywiona 34′ ultrawide 21:9 |
Rozdzielczość | 3440×1440 |
Typ matrycy | QD-OLED |
Kąty widzenia | 178°/178° |
Współczynnik kontrastu | ∞:1 |
Częstotliwość odświeżania | > 175 Hz (kabel DisplayPort) > 100 Hz (kabel HDMI) |
Zakrzywienie | 1800R |
NVIDIA G-SYNC | – |
AMD FreeSync | FreeSync Premium |
Czas reakcji | 0.03 ms GtG |
Pokrycie barw | Adobe RGB: 97.8% DCI-P3: 99.3% sRGB: 139.1% |
Głębia barw | 10-bit (1.07 mld odcieni) / > 12-bit przez kabel HDMI 0.231 x 0.231 mm (wielkość plamki) |
Luminancja | ~ 250 nitów (SDR) do 1000 nitów (HDR) |
Porty | 2 x HDMI 2.0 1 x DisplayPort 1.4 1 x wyjście słuchawkowe 3 x USB-C 3.2 Gen. 1 AC-in (wejście zasilania) |
Głośniki | 2 x 8W |
Pivot | nie |
KVM | nie |
Waga z podstawą | 10.8 kg |
Wymiary | 812 mm / 422 mm / 294 mm |
Standard VESA | 100×100 |
Cena | ~ 2800 / 2900 złotych |
1. OPAKOWANIE / WYPOSAŻENIE ZESTAWU
W opakowaniu monitora AG346UCD elementy są zabezpieczone w kruchej piance, którą należy ostrożnie usunąć przed rozpoczęciem montażu. Podstawa urządzenia to solidny, masywny fragment metalu, którego waga przewyższa nawet niektóre całe monitory. Aby ją przewrócić, trzeba się naprawdę postarać.
Po przytwierdzeniu pionowego wspornika za pomocą specjalnej śruby, ekran mocuje się do punktu obrotu dwoma dołączonymi śrubami. Dla osób preferujących montaż na ramieniu, w zestawie znajdziemy solidne mocowanie wraz z kompletem śrub. Do monitora dołączony jest też pakiet kabli, obejmujący HDMI, DisplayPort oraz USB.









2. WYGLĄD / JAKOŚĆ WYKONANIA
Wygląd / wykonanie
Jeśli chodzi o samą stylistykę – AG346UCD prezentuje się znakomicie. Projekt obudowy jest elegancki i dopracowany, a wykorzystane materiały sprawiają wrażenie wysokiej jakości. Trzy z czterech krawędzi ekranu są praktycznie pozbawione ramek, co świetnie wpływa na odbiór treści – niezależnie od tego, czy grasz, pracujesz, czy oglądasz filmy.
Format obrazu 21:9 nie będzie idealny dla każdego tytułu, zwłaszcza w przypadku gier, które nie wspierają ultrapanoramicznych rozdzielczości. Jednak przy codziennej pracy i obsłudze wielu aplikacji jednocześnie zyskuje się ogromną przestrzeń roboczą. Z powodzeniem można rozmieścić dwa okna obok siebie, co czyni ten model interesującą alternatywą dla konfiguracji z dwoma monitorami.
Zastosowana tu krzywizna 1800R doskonale odpowiada naturalnemu polu widzenia ludzkiego oka, co pozwala osiągnąć wyjątkowy poziom immersji. Nie jest to oczywiście pełne doświadczenie kinowe czy dźwiękowe rodem z sali IMAX, ale jak na ekran o przekątnej 34 cali – efekt zanurzenia w obraz jest bardzo przekonujący.









Menu OSD uruchamia się za pomocą sześciokątnego joysticka umieszczonego z tyłu, po prawej stronie monitora. Unikalny kształt tego przycisku może wymagać pewnego przyzwyczajenia, ponieważ nieprecyzyjne wciśnięcie może skutkować pomyłką lub podwójnym kliknięciem.


Dla osób planujących korzystanie z monitora w połączeniu z konsolą, ciekawym dodatkiem może być również wbudowany zestaw głośników o mocy 8 W. Jednakże ich jakość nikogo absolutnie nie zachwyci.



Podstawa / regulacja matrycy
Podstawa jest masywna, dość ciężka i nie oferuje zbyt wiele jeśli chodzi o zarządzanie kablami.
Oferuje jednak możliwość pochylenia, obrotu i panoramowania – ale nie da się jej obracać do pozycji pionowej, co zresztą nie jest potrzebne.
Pozostając przy oryginalnej podstawie, użytkownik zyskuje możliwość regulacji wysokości w zakresie 130 mm, pochylenia od -5° do +25° oraz obrotu o 28° w poziomie. Jeśli jednak zdecydujesz się zrezygnować z dołączonej podstawy, nic nie stoi na przeszkodzie, by zamontować ekran na uchwycie biurkowym lub ściennym – dzięki zgodności ze standardem VESA 100 × 100 mm.





















Porty wejść / dźwięk
Monitor AOC AG346UCD został wyposażony w dwa złącza HDMI 2.0 oraz jedno DisplayPort 1.4 – to w zupełności wystarcza, by w pełni wykorzystać jego możliwości techniczne. Dodatkowo producent zadbał o porządek w okablowaniu, integrując w obudowie koncentrator USB z trzema portami USB 3.2 Gen 1, które umożliwiają podłączenie akcesoriów i urządzeń peryferyjnych.
Na zdjęciu z profilu bocznego wyróżnia się praktyczne umiejscowienie portów USB po boku obudowy – rozwiązanie, które kiedyś było powszechne, a dziś jest coraz rzadsze, dlatego stanowi duże ułatwienie w codziennym użytkowaniu.
Nie trzeba się schylać ani sięgać za biurko, aby podłączyć urządzenia peryferyjne, takie jak mysz czy klawiatura. Warto zaznaczyć, że monitor nie oferuje funkcji KVM.


3. MENU OSD
Menu ekranowe modelu AGON AG346UCD prezentuje się w charakterystycznym dla serii Agon stylu – mamy tu pionowy układ z motywami graficznymi inspirowanymi stylistyką science-fiction. Całość oprawiona jest w czerwono-czarnej kolorystyce, gdzie czerwony tekst wyświetlany jest na ciemnym tle. Pasek nawigacyjny w dolnej części ekranu przypomina ten znany z popularnych modeli AOC, ale reszta interfejsu została zaprojektowana ze zdecydowanie bardziej gamingowym zacięciem.
Łącznie otrzymujemy osiem zakładek tematycznych. Pierwsza z nich to Game Setting, gdzie znajdziemy predefiniowane tryby gier – niezależne od standardowych profili obrazu. Aby uniknąć zamieszania przy konfiguracji, najlepiej pozostawić je wyłączone. W tym miejscu dostępna jest także funkcja Shadow Control, pozwalająca na rozjaśnianie zbyt ciemnych partii obrazu, co ułatwia dostrzeganie szczegółów w ciemnych lokacjach.
Dla fanów gier FPS przygotowano dodatkowo celownik snajperski z trzema poziomami przybliżenia, który pojawia się centralnie na ekranie, a także prostsze wskaźniki celownicze (krzyżyki), które można aktywować przez klik joysticka – do wyboru stały czerwony lub dynamiczny zmieniający kolor między czerwienią a czernią, zależnie od tła. Można tu także uruchomić licznik FPS.
Zakładka Luminance oferuje siedem trybów Eco (czyli predefiniowanych ustawień obrazu), w tym najbardziej uniwersalny tryb Standard, który już fabrycznie bardzo dobrze oddaje realne barwy i jest zgodny z typowymi standardami branżowymi. Nie wymaga on kalibracji, choć kilka korekt może dodatkowo poprawić odbiór wizualny. Znajdziemy tu również trzy ustawienia krzywej gamma oraz trio trybów symulujących HDR dla treści SDR – pozwalają one uzyskać podobny efekt wizualny bez natywnego sygnału HDR. W przypadku, gdy do monitora trafia sygnał HDR10, uaktywniają się dodatkowe dwa tryby działania.
Format 21:9 świetnie sprawdza się w funkcjach podziału obrazu – PIP (obraz w obrazie) i PBP (obraz obok obrazu). Pozwalają one równocześnie korzystać z dwóch różnych źródeł sygnału. W opcjach możemy dobrać położenie i rozmiar drugiego okna oraz zadecydować, który sygnał ma odpowiadać za dźwięk.
Zakładka związana z barwami oferuje trzy fabryczne ustawienia temperatury kolorów oraz profil użytkownika z ręczną regulacją RGB. Można również wybrać jedną z przestrzeni barwnych – Native, DCI-P3 lub sRGB. Warto jednak wiedzieć, że po przejściu na DCI-P3 lub sRGB część zaawansowanych ustawień obrazu stanie się niedostępna, dlatego osoby chcące precyzyjnie kalibrować ekran powinny pozostać przy ustawieniu Native.
Panel OLED Care zawiera zaawansowane mechanizmy chroniące matrycę przed wypaleniami – mowa tu m.in. o Pixel Orbiting, czyli subtelnym przesuwaniu pikseli, funkcji odświeżania panelu, a także przyciemnianiu statycznych elementów interfejsu (np. logotypów, wskaźników HUD) w grach. W razie potrzeby można również uruchomić klasyczny wygaszacz ekranu.
Całość systemu OSD została zaprojektowana z myślą o użytkowniku – intuicyjna obsługa za pomocą jednego joysticka, przemyślana organizacja menu i szybki dostęp do istotnych funkcji sprawiają, że zmiana ustawień nie wymaga żmudnego przeklikiwania się przez opcje.







Aplikacja AOC G-MENU
AOC G-MENU to dedykowane oprogramowanie, które pomaga zoptymalizować wszystkie posiadane urządzenia marki AOC: oprócz dostosowywania parametrów monitora znajdziemy w nim również miejsce do edycji funkcji urządzeń peryferyjnych, takich jak klawiatury czy myszki. Do wygodnego zarządzania całym zestawem akcesoriów potrzeba programu działającego sprawnie i intuicyjnego w obsłudze. Takim rozwiązaniem jest G-Menu od AGON by AOC. Z jednego miejsca pozwala on na sterowanie zarówno podświetleniem AOC Light FX jak i parametrami sprzętu.
Podświetlenie RGB jest w pełni synchronizowalne pomiędzy wszystkimi częściami zestawu. Obejmuje to jego jasność, kolor, efekt i tempo. Uzyskany efekt przed zastosowaniem można najpierw podejrzeć w aplikacji. W przypadku monitorów wszystkie opcje z menu ekranowego są również dostępne w oprogramowaniu. Pozwala to na wybór najwygodniejszej formy zmiany ustawień wyświetlacza dla każdego użytkownika.






4. MATRYCA / ODCZUCIA Z UŻYTKOWANIA
Monitor ma przekątną 34 cale i korzysta z panelu QD-OLED firmy Samsung. Ma on częstotliwość odświeżania 175 Hz. Warto jednak zaznaczyć, że maksymalna częstotliwość odświeżania 175 Hz dostępna jest wyłącznie przez złącze DisplayPort, podczas gdy przy użyciu HDMI ogranicza się do 100 Hz. Warto to wziąć pod uwagę przed zakupem. Czas reakcji GtG wynosi 0.03 ms.
Matryca nie przytłacza rozmiarem. Szerokość konstrukcji wynosi około 81 cm, a jego podstawa potrzebuje około 30 cm głębokości. Smukłe nogi zapewniają sporo miejsca na biurku, dzięki czemu można swobodnie rozłożyć dokumenty czy akcesoria.
Opcje kolorów w menu obejmują trzy stałe temperatury barwowe oraz tryb użytkownika z suwakami RGB. Można także wybrać gamut Native, DCI-P3 lub sRGB – jednak wybór jednego z dwóch ostatnich powoduje zablokowanie pozostałych opcji obrazu, dlatego ja osobiście zalecam pozostanie przy trybie Native.
Zawiodła mnie nieco ogólna jasność matrycy – 250 nitów maksymalnie to trochę mało, zwłaszcza jak na tę półkę cenową. Spodziewałbym się raczej wartości bliższych 400 nitów, co znacząco poprawiłoby czytelność obrazu w jasnych pomieszczeniach.
Jednakże z drugiej strony monitor świeci wystarczająco jasno na potrzeby pracy biurowej, a przy ograniczeniu jasności do komfortowych 200 nitów ekran pozostaje przyjemny dla oczu nawet przez wiele godzin. Kolory są intensywne i nasycone, a kontrast – jak przystało na OLED – znakomity.
W przypadku treści SDR jakość obrazu jest praktycznie nie do odróżnienia od innych ekranów OLED. Wyróżnikiem AG346UCD są jednak kropki kwantowe (Quantum Dot), które dodają kolorom dodatkowej głębi i ekspresji.
Nie znajdziemy tu jednak tak zaawansowanych dodatków jak np. Ambiglow znany z monitorów Philipsa – czyli systemu dynamicznego podświetlenia dopasowującego się do treści na ekranie. Choć nie jest to kluczowa funkcja, wprowadza ciekawy klimat i poprawia immersję – szkoda, że AOC nie pokusiło się o podobne rozwiązanie.
Krzywizna ekranu 1800R jest dobrze dobrana i nie męczy wzroku – wręcz przeciwnie, daje komfort oglądania. Obraz jest dobry nawet na zdjęciach, a odwzorowanie kolorów jest bardzo dobre. Krzywizna pomaga również w odbiorze obrazu, szczególnie na dużych powierzchniach biurka. Może też pomóc w lepszym rozłożeniu przestrzeni roboczej, zarówno w poziomie, jak i w pionie.
Gęstość pikseli na tym ekranie jest wysoka, co przekłada się na ostry i klarowny obraz. Jest dostępna opcja statycznej rozdzielczości 3440 x 1440, czyli ultrapanoramiczna rozdzielczość, która dobrze sprawdza się na biurku podczas grania i oglądania filmów. Ta rozdzielczość jest szczególnie przydatna do szerokich, panoramicznych obrazów, a przy okazji obraz jest wyraźny i dobrze nasycony.
Monitor posiada funkcje skalowania obrazu. Choć jego natywna rozdzielczość to 3440 x 1440, można korzystać z różnych ustawień skalowania, np. 16:9, co jest przydatne np. do grania na konsolach, gdzie standardową rozdzielczością jest 2560 x 1440. Skalowanie jest dobrze wykonane i zapewnia płynność obrazu oraz możliwość dopasowania do różnych zastosowań.
Monitor obsługuje kilka standardów synchronizacji obrazu, w tym FreeSync firmy AMD oraz G-Sync od Nvidii, dzięki czemu minimalizowane są rozrywania obrazu (tearing) podczas grania. Posiada port DisplayPort 1.4 z obsługą 10-bitowego koloru, a także HDR. Przez HDMI 2.0 można uzyskać odświeżanie do 100 Hz i 8-bitowy sygnał obrazu. Jest też możliwość synchronizacji adaptacyjnej (VRR), co poprawia płynność rozgrywki.
Monitor wspiera AMD FreeSync Premium Pro oraz NVIDIA G-Sync Compatible, co daje większą elastyczność i kompatybilność z różnymi kartami graficznymi. HDMI 2.0 pozwala na 100 Hz przy 8 bitach, a także pełne wsparcie HDR. Monitor poprawnie obsługuje sygnały o wysokiej jakości i niskim opóźnieniu. Jest kompatybilny z sygnałami 4K UHD przy 60 Hz, co jest istotne dla zastosowań multimedialnych.
Podczas korzystania z HDMI monitor działa przy 60 Hz i potrafi wyświetlać 12-bitową barwę kolorystyczną (przez kompresję), co jest bardzo dobrą cechą dla edycji wideo i kolorów. Monitor posiada tryb 4K UHD i dobrze radzi sobie z odtwarzaniem materiałów w wysokiej rozdzielczości.
Monitor jest bardzo jasny i posiada wysoką jakość obrazu. Pomimo dużej jasności, nie męczy oczu. Matryca OLED ma zalety w postaci doskonałych czerni i nasyconych kolorów, co jest doceniane przez wielu użytkowników. Obraz jest wyraźny i czysty, a odwzorowanie barw stoi na bardzo wysokim poziomie.
Monitor oferuje także różne proporcje ekranu, w tym tryb 4:3, który jest popularny dla starszych ekranów i pewnych zastosowań. W trybie 4:3 obraz jest dopasowywany do różnych formatów, a także monitor obsługuje ekrany 17-calowe z proporcjami 4:3. Te opcje pozwalają na większą elastyczność w korzystaniu z urządzenia.
Monitor posiada również tryb Full HD (1920 x 1080) z odświeżaniem do 120 Hz, co jest korzystne dla graczy, którzy chcą osiągnąć wysokie liczby klatek na sekundę przy mniejszych rozdzielczościach. Jest to przydatne np. w szybkich grach FPS, gdzie płynność i responsywność mają kluczowe znaczenie.





HDR off vs on


RGB LIGHT FX
Funkcja Light FX zarządza podświetleniem LED-owego pierścienia umieszczonego z tyłu monitora. Użytkownik może wybierać spośród licznych dynamicznych efektów świetlnych i samodzielnie definiować kolory iluminacji, tworząc spersonalizowany zestaw wizualnych akcentów.


5. PLATFORMA TESTOWA / METODOLOGIA TESTU
- Procesor: AMD Ryzen 5 9600X
- Chłodzenie: Cooler Master Hyper 612 Apex
- Płyta główna: Asus TUF Gaming B650-E WiFi
- Pamięć RAM: 32 GB DDR5 ADATA Lancer Blade RGB 6000 MHz CL30
- Nośnik danych: Kingston KC3000 1 TB M.2 PCI-e 4.0
- Karta graficzna: Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Gaming OC 12G
- Zasilacz: be quiet! Power Zone 2 1000W
- Obudowa: Modecom Horizon ARGB Flow Black
- System: Windows 11 23H2
Do testów wykorzystano kolorymetr Datacolor Spyder 3, oraz oprogramowanie DisplayCal w wersji 3.8.9.3.
6. TESTY PRAKTYCZNE
6.1 Test powidoków UFO
Bazowy profil obrazu: native

6.2 Testy kolorymetrem
Gamut – sRGB / Adobe RGB / DCI P3 (temperatura kolorów: użytkownika / color gamut: native, 50-100, kolory ciepłe)


DCI-P3

sRGB

Krzywa korekcyjna (tone response curves)

6.3 Testy wbudowanych profili
A. kolor native / temperatura barwowa użytkownika (kontrast 50, jasność 90, barwa kolorów: ciepła)
Uśredniony błąd deltaE dla przestrzeni barw sRGB oraz DCI-P3 wynosi 3.31.


1. Jasność i kontrast
- Zmierzona luminancja bieli: 228,6 cd/m²
- Zmierzona luminancja czerni: 0,279 cd/m²
- Kontrast rzeczywisty: 819:1
Tak jak w trybie sRGB, zmierzony kontrast jest zaskakująco niski jak na OLED (powinien być praktycznie nieskończony). Sugeruje to, że urządzenie pomiarowe (Spyder3) nie radzi sobie z pomiarem czerni OLED-ów lub matryca nie gasi subpikseli całkowicie w danym trybie. W praktyce użytkownika kontrast nadal będzie postrzegany jako znakomity.
2. Temperatura barwowa (CCT)
- Zadana biel: 6504K
- Zmierzona biel: 6955K
- Odstępstwo: lekko chłodniejsza biel, ale bliżej neutralności niż w trybie sRGB
Barwa bieli nie jest idealna, ale zbliżona do punktu D65 – rezultat typowy dla ustawień fabrycznych QD-OLED.
3. Dokładność odwzorowania kolorów (ΔE)
- Średnia ΔE: 3.31 (powyżej progu <1.5 – NIEAKCEPTOWALNA)
- Maksymalne ΔE: 7.68 – zdecydowanie przekracza próg 4
- Liczba próbek z ΔE > 4: aż 22 (z 26), czyli ponad 84%
- Największe błędy odwzorowania:
- Odcienie czerwieni, zieleni, niebieskiego oraz ich pośrednie barwy
- Bardzo duże błędy w nasyconych barwach: czerwień (R=255, G=0, B=0), zieleń (0,255,0), fiolet (128,0,128)
Tryb natywny pokazuje pełne możliwości QD-OLED w zakresie barw – ale bez żadnej kontroli nad dokładnością. Monitor generuje ekstremalnie nasycone kolory, co prowadzi do widocznych przekłamań w stosunku do referencyjnych wartości Rec.709. Tryb ten nie nadaje się do pracy z kolorem bez profesjonalnej kalibracji (lub zastosowania ograniczającego profilu ICC).
4. Wrażenia wizualne z analizy danych:
- Kolory są przesycone, co widać szczególnie przy czystych czerwieniach, zieleni i błękitach (ΔE powyżej 6–7).
- Najlepsze wyniki odwzorowania (ΔE < 1) dotyczą tylko odcieni szarości i mniej nasyconych próbek.
- Dominującym błędem jest przesunięcie w chrominancji (czyli nasyceniu i odcieniu) – co widać w kolumnach ΔC oraz ΔH.
5. Wnioski końcowe – tryb natywny
- Do pracy z kolorem: zdecydowanie niewskazany – bardzo wysokie ΔE.
- Do gier i rozrywki: tryb oferuje żywe i efektowne kolory, ale są one przesycone i nierealistyczne.
- Wymagana kalibracja: konieczna, jeśli zależy Ci na dokładnym odwzorowaniu barw (szczególnie Rec.709 lub sRGB).
B. sRGB / temperatura barwowa ciepła
Uśredniony błąd deltaE dla przestrzeni barw sRGB oraz DCI-P3 wynosi 2.14.


1. Jasność i kontrast
- Zmierzona luminancja bieli: 230,5 cd/m²
- Zmierzona luminancja czerni: 0,3506 cd/m²
- Kontrast rzeczywisty: 657:1
Jak na matrycę OLED, kontrast wypada bardzo nisko – wynika to prawdopodobnie z braku pełnego wyłączenia subpikseli OLED w trybie sRGB (lub błędnego działania pomiaru kolorymetru). W praktyce OLED-y oferują niemal nieskończony kontrast, więc ten wynik może nie oddawać rzeczywistości, szczególnie że pomiar był wykonany urządzeniem typu Spyder3, które może mieć ograniczoną precyzję dla OLED-ów.
2. Temperatura barwowa (CCT)
- Docelowa biel (target whitepoint): 6504K
- Zmierzona biel: ok. 6906K
- Odstępstwo: nieznacznie chłodniejsza biel od wzorca D65.
Na wykresie Correlated Color Temperature widać, że temperatura barwowa na poziomie 20–100% jasności utrzymuje się blisko 6900–7000K, co jest wynikiem lekko przesuniętym w kierunku chłodnego odcienia. Największe odstępstwo występuje przy 10% jasności (powyżej 9000K), ale potem stabilizuje się.
3. Balans RGB w skali szarości
- Przy 0–20% jasności widoczne są duże odchylenia:
- Niebieski: przewaga do +30%
- Zielony: niedobór do -15%
- Czerwony: niedobór do -10%
- Od 30% do 100% – balans ulega znacznej poprawie i mieści się w normie (wszystkie trzy składowe RGB są bliskie siebie).
Niskie poziomy jasności są wyraźnie zdominowane przez niebieski kanał, co może powodować „zimne” cienie. Powyżej 30% balans RGB jest dobry i wyrównany, co pozytywnie wpływa na jakość obrazu w średnich i wysokich tonach.
4. Gamma
- Docelowa wartość gamma: 2.2
- Zmierzona gamma: utrzymuje się między 2.1 a 2.15
- Przy 10% jasności: spadek do 1.85
Gamma jest delikatnie zaniżona, ale zachowuje dobrą spójność w średnim i wyższym zakresie jasności. W dolnym zakresie (10–20%) widoczna jest tendencja do rozjaśniania detali w cieniach (spadek do 1.85), co może być celowe dla poprawy widoczności w grach lub filmach
5. Dokładność odwzorowania kolorów (ΔE)
- Średnia ΔE: 2.14 (przekracza próg < 1.5 – NIEAKCEPTOWALNA)
- Maksymalne ΔE: 5.33 (próg < 4 – ZDECYDOWANIE ZA WYSOKIE)
- Liczba przekroczeń ΔE > 4: 3 próbki
Kolory z najwyższymi odchyleniami:
- Neutralne szarości (25%, 50%) – ΔE sięga 5.33
- Jasna zieleń i jasny róż – ΔE powyżej 4
Choć kolory podstawowe jak czerwony, niebieski czy zielony wypadają przyzwoicie (ΔE ~1.2–1.7), to odcienie pośrednie i neutralne wypadają słabiej. W trybie sRGB odwzorowanie kolorów wymaga korekty – głównie w zakresie szarości i pastelowych tonów.
6. Ogólna ocena trybu sRGB (fabryczna kalibracja)
- Jasność: OK
- Balans bieli: lekko chłodna
- Gamma: poprawna
- Balans RGB: dobry powyżej 30% jasności
- ΔE: przekroczone normy – nie nadaje się do pracy kolorystycznej bez kalibracji
Tryb sRGB w monitorze AOC AG346UCD QD-OLED oferuje przeciętną precyzję odwzorowania kolorów bez kalibracji sprzętowej. Przeważająca większość parametrów – w tym gamma, balans szarości i temperatura barwowa – mieści się w akceptowalnych granicach, choć nie są one idealne.
- Dla pracy graficznej lub fotograficznej – konieczna kalibracja zewnętrzna.
- Dla zastosowań codziennych, gier i filmów – tryb jest jak najbardziej wystarczający, oferując dobrą reprodukcję barw i czytelność detali.
DCI-P3 / temperatura barwowa ciepła
Uśredniony błąd deltaE dla przestrzeni barw sRGB oraz DCI-P3 wynosi 5.07.


inne wbudowane profile
czytanie

film

gra

internet

sport

tekst

6.4 Jasność SDR 0-100%
Poziom podświetlenia (SDR) | Luminancja wyrażona w cd/m² |
100% | 245 cd/m² |
90% | 225 cd/m² |
80% | 202 cd/m² |
70% | 180 cd/m² |
60% | 157 cd/m² |
50% | 132 cd/m² |
40% | 111 cd/m² |
30% | 88 cd/m² |
20% | 64 cd/m² |
10% | 40 cd/m² |
0% | 19 cd/m² |
6.5 Testy matrycy (plansza 3 x 3) – tryb SDR

6.6 SDR – wbudowane profile
Główne profile | Średnia luminancja [cd/m²] | Średni kontrast | Średnia temperatura bieli [K] | Uśredniony błąd deltaE |
Native (50/100) | 228.5 cd/m² | 819.1 :1 | 6955 K | 3.31 |
DCI-P3 | 227.8 cd/m² | 722.9 :1 | 6940 K | 5.07 |
sRGB | 230.5 cd/m² | 657.4 :1 | 6906 K | 2.14 |
Standard | 224.2cd/m² | 2403.6:1 | 7048 K | 3.320 |
Tekst | 62.9 cd/m² | 601.9:1 | 7106 K | 3.54 |
Internet | 109.7 cd/m² | 1302.9:1 | 7019 K | 3.30 |
Gra | 156.8 cd/m² | 1705.9:1 | 7001 K | 3.31 |
Film | 201.8 cd/m² | 1451.1:1 | 7012 K | 3.28 |
Sport | 247 cd/m² | 1055.6:1 | 7043 K | 3.27 |
Czytanie | 231.8 cd/m² | 1642.4:1 | 6888 K | 17.72 |







6.8 HDR – wbudowane profile
HDR Gra


HDR Film


HDR Obraz


Wbudowane profile HDR (jasność 100%) | Średnia luminancja [cd/m²] | Średni kontrast | Średnia temperatura bieli [K] | Uśredniony błąd deltaE |
Film | 245.7 cd/m² | 1063.7:1 | 7016 K | 4.10 |
Gra | 246.2 cd/m² | 1161.1:1 | 7010 K | 4.09 |
Obraz | 243.2 cd/m² | 1022.2:1 | 7002 K | 4.36 |
6.7 Jasność matrycy (plansza 3 x 3) – tryb HDR Film

7. POBÓR ENERGII
Do pomiaru poboru mocy monitora użyto cyfrowego watomierza B65-6907C 13A (3000W). Test obejmował jeden scenariusz:
- maksymalna luminancja: test z ustawioną maksymalną jasnością matrycy (100%), białe tło jako tapeta.
Tego typu test pozwala na nieco dokładniejsze określenie, jak monitor zużywa energię w różnych warunkach użytkowania, co może być istotnym czynnikiem przy wyborze sprzętu.

- tryb HDR film – 84 Waty szczytowo
8. PODSUMOWANIE TESTU
AOC AG346UCD to 34-calowy, zakrzywiony monitor typu ultrawide z matrycą QD-OLED i rozdzielczością UWQHD (3440 × 1440), który łączy dobre parametry obrazu z przyzwoitą ceną zakupu. Dzięki częstotliwości odświeżania 175 Hz i ekstremalnie niskiemu czasowi reakcji (według danych producenta), oferuje dobrą płynność w grach, jednocześnie zapewniając bardzo dobrą jakość obrazu w zastosowaniach codziennych i profesjonalnych.
Panel QD-OLED gwarantuje głęboką czerń i świetne nasycenie barw, a certyfikat DisplayHDR True Black 400 pozwala cieszyć się wysokim kontrastem w ciemnych pomieszczeniach. Mimo że maksymalna jasność w trybie SDR (ok. 245 nitów) nie powala, antyrefleksyjna powłoka skutecznie redukuje odblaski.
Ergonomiczna podstawka zapewnia szeroki zakres regulacji (wysokość, pochylenie, obrót), a rozbudowany zestaw złączy (HDMI 2.0, DisplayPort 1.4, USB 3.2 Gen 1 i wyjście audio) zwiększa funkcjonalność.
Model wyróżnia się solidną jakością wykonania, minimalistycznym designem z trójstronnie bezramkową konstrukcją oraz dodatkowymi funkcjami, takimi jak LED-owe podświetlenie z tyłu, wbudowane głośniki i rozbudowane menu OSD z trybami gamingowymi, PBP/PIP i ochroną panelu OLED.
PLUSY
- design
- pewna / stabilna podstawka
- współczynnik proporcji 21:9
- dobra jakość wykonania
- szeroka gama kolorów
- świetna jakość obrazu
- głęboka czerń matrycy QD-OLED
- podświetlenie Quantum Dot
- wysoki kontrast dzięki technologii QD-OLED
- wysoka częstotliwość odświeżania
- dobrej jakości warstwa antyrefleksyjna
- jasność minimalna na bardzo niskim poziomie
- boczne porty USB
- subtelne podświetlenie LightFX
- dobre odwzorowanie barw w trybie HDR-400
- obsługa AMD FreeSync Premium
- przyzwoita cena zakupu jak na panel 21:9 34″ QD-OLED 175 Hz 3440×1440
MINUSY
- brak portu HDMI 2.1
- brak portu USB-C
- brak przełącznika KVM
- stosunkowo niska jasność maksymalna w trybie SDR
- tryb natywny jest średnio dopracowany
- tryb DCI-P3 jest słabo dopracowany
- brak opcji zmiennej jasności matrycy
- najbardziej żywe kolory w trybie HDR są nienasycone
- bardzo wysoki pobór energii na maksymalnym podświetleniu matrycy w trybie SDR jak i HDR

