W dokładnie 400. rocznicę rozpoczęcia podróży z Anglii do Nowego Świata na pokładzie Mayflower, autonomiczny morski statek badawczy zasilany energią słoneczną ma wystartować samodzielnie z misją zbierania danych środowiskowych na temat oceanu.
Tworzony przez dwa lata autonomiczny statek Mayflower wyruszył niedawno z Plymouth w Devon na sześciomiesięczne próby morskie przed próbą przekroczenia Atlantyku w przyszłym roku. Jego „kapitanem” będzie system nawigacji oparty na sztucznej inteligencji firmy MarineAI, który opiera się na technologiach giganta komputerowego IBM.
Ten system sztucznej inteligencji wykorzystuje dane z pokładowego radaru, GPS, AIS, map morskich, czujników położenia, głębokościomierza, systemu zarządzania statkami oraz informacje pogodowe z The Weather Company. To głównie ten zestaw zajmie się 15-metrowym statkiem o szerokości 6,2 metra i wadze 4535 kilogramów.
Statek jest owocem współpracy IBM i organizacji non-profit ProMare zajmującej się badaniami oceanicznymi oraz światowego konsorcjum partnerów – w tym Thales, Nvidia, University of Plymouth i Aluship (via New Atlas).
Czytaj też: Wizja rodem z filmów, czyli statki-roboty polujące na okręty podwodne
Za napęd odpowiada hybrydowy elektryczny układ zasilany energią słoneczną, który składa się z dwóch silników z magnesami trwałymi o mocy 20 kW i baterii litowo-żelazowo-fosforanowych. Według doniesień jest w stanie rozpędzić statek do maksymalnej prędkości 10 węzłów, czyli 18,5 km/h.
Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News