Reklama
aplikuj.pl

Borderlands 3 – test kart graficznych

test Borderlands 3, test gpu Borderlands 3, karty graficzne Borderlands 3

Borderlands 3 to gra, która zadebiutowała już spory czas temu. Dopiero teraz jednak udało mi się przeprowadzić w niej test redakcyjnych kart graficznych.

Wymagania Borderlands 3

Jak zawsze zacznę od wymagań. Minimalne to:

  • CPU: AMD FX-8350 / Intel i5-3570
  • GPU: AMD Radeon HD 7970 / Nvidia GeForce GTX 680 2GB
  • RAM: 6 GB
  • Dysk: 75 GB
  • System: Windows 7, 8 lub 10

Ciekawsze są jednak rekomendowane:

  • CPU: AMD Ryzen 5 2600 / Intel i7-4770
  • GPU:  AMD Radeon RX 590 /Nvidia GeForce GTX 1060 6GB
  • RAM: 16 GB
  • Dysk: 75 GB
  • System: Windows 7, 8 lub 10

Rekomendowane wymagania są dosyć spore. Producent wskazuje tutaj całkiem mocny procesor oraz karty graficzne. Takie wymagania wskazują, że gra na najwyższych ustawieniach może bardzo mocno obciążać sprzęt, co będzie skutkowało niskimi wynikami w testach.

Testy wykonałem przy użyciu wbudowanego benchmarka – stąd tylko średnia na wykresach. Benchmark bardzo dobrze oddaje wydajność w grze stąd taka decyzje. Wybrane ustawienia graficzne to badass. W testach wykorzystałem sterowniki Nvidia Game Ready 445.87 oraz AMD Adrenalin 20.4.2. Przeprowadziłem je też przy wykorzystaniu dwóch API: DirectX 11 i 12.

Jak zawsze wspomnę o sprawie z kartami AMD. W komentarzach pod tego typu artykułami często narzekacie na brak większej ilości kart AMD. To nie jest moja zła wola ani chęć promowania Nvidii. Nie mamy współpracy z AMD, ponieważ nie byli w stanie dostarczyć nam swoich produktów jak grafiki na testy, a producenci mają ich po prostu za mało, by móc zostawić na stałe w redakcji. Jeśli wejdziecie w dział testy to zobaczycie, że nie ma tam praktycznie kart czerwonych. Skoro nawet do recenzji nie mam jak otrzymać karty, to tym bardziej nie mogę do tego typu artykułu. Sami zwracali nam nawet na to uwagę, obiecywali ogarnąć temat i na tym koniec. Nie mam pojęcia skąd wynika taka postawa firmy – zrobiłem, co mogłem i niestety nie zmuszę AMD do współpracy. Jedynie Wy możecie nakłonić do tego firmę :)

Platforma testowa
Procesor
Intel Core i7-8700K @ 4,9 GHz
Chłodzenie
Fractal Design Celsius S24
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
Asus ROG Strix Z390-E Gaming
Pamięć RAM
Team group T-Force 2x 8 GB 3000 MHz
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
Acer Predator XB271HU Abmiprz
Monitor
AOC G2868PQU

Testy

Wyniki potwierdzają przypuszczenia – gra jest bardzo wymagająca na najwyższych detalach. Do rozdzielczości 1920 x 1080 i 60 fps potrzeba przynajmniej RTX 2060. Chociaż GTX 1660 SUPER z 50 fps też zapewni płynną rozgrywkę.

W kolejnej rozdzielczości osiągnięcie 60 fps możliwe jest przy wykorzystaniu karty RTX 2080. Chociaż tutaj zaznaczę, że w DirectX 11 RTX 2070 SUPER również osiąga średnio prawie 60 fps, więc też zapewni płynną rozgrywkę.

W ostatniej rozdzielczości żadna z kart nie dała sobie rady. Bez RTX 2080 Ti do 3840 x 2160 i ustawień badass nie ma co podchodzić.

Na najsłabszych kartach, GTX 1650, nawet w rozdzielczości 1920 x 1080 nie jest możliwa płynna rozgrywka. Niestety 30 fps do Bordelands 3 to za mało i będzie to przeszkadzało.

Ciekawie wygląda też pojedynek pomiędzy różnymi API. Karta AMD zyskuje na DirectX 12, a kart Nvidii tracą. No chyba, że fpsy są poniżej 20 to wtedy karty Nvidii też zyskują. Jednakże w takich warunkach gra jest niegrywalna, więc nie ma to znaczenia. Takie różnice sprawiły jednak, że w rozdzielczości 3840 x 2160 przy bardzo niskich fps-ach RX 5500 XT jest wydajniejszy nawet od GTX 1660 Ti. Generalnie widać więc, że przy Nvidii lepiej jest odpalić DIrectX 11, a przy AMD DirectX 12.

Podsumowanie

Borderlands 3 to gra bardzo wymagająca na najwyższych ustawieniach graficznych. Do rozdzielczości 1920 x 1080 potrzeba przynajmniej RTX 2060, a do 2560 x 1440 RTX 2070 SUPER/ RTX 2080. Do największej rozdzielczości tak naprawdę potrzeba już RTX 2080 Ti, której niestety nie mam aktualnie do przetestowania.

Ciekawie też wygląda sprawa z API. Kart Nvidii lepiej radzą sobie przy DirectX 11 (poza fps-ami poniżej 20) a jedyny przedstawiciel AMD zyskuje wraz z włączeniem DirectX 12.

Jak zawsze zachęcam do zadawania pytań w komentarzach – jeśli macie jakieś wątpliwości to postaram się je rozwiązać :)