Amerykańskie przedsiębiorstwo Bose Corporation specjalizuje się od lat w produkcji profesjonalnego systemu audio, a w przeszłości stworzyło już technologię Engine Harmonic Enhancement i Engine Harmonic Cancellation, która zwalczyła hałas generowany przez silnik wyłącznie za pomocą systemu audio w samochodzie. Teraz firma chce pójść dalej i wyeliminować hałas drogowy dochodzący z zewnątrz.

W związku z tą zapowiedzią od razu przyszedł mi do głowy rynek samochodów elektrycznych, w których hałas sprowadza się wyłącznie do szumu opon, wiatru i warkotu silników pozostałych uczestników drogi. Spójrzmy bowiem prawdzie w oczy – chyba żaden racjonalnie myślący kierowca nie zrezygnuje z możliwości posłuchania tego, co siedzi pod maską… chyba że na tylnym siedzeniu znalazłyby się akurat śpiące pociechy. Dlatego też uważam, że zapowiedziana technologia Road Noise Control (RNC) w ramach Bose QuietComfort powstaje głównie z myślą o EV. O ile w swoim założeniu nie jest specjalnie odkrywcza, bo bazuje po prostu na aktywnym tłumieniem, sprowadzającego się do odwracania fal dźwiękowych hałasu i serwowania ich naszym uszom.

Jednak RNC będzie się musiał zmierzyć z całkiem dużym problemem, ponieważ o ile aktywne tłumienie hałasu jest proste do implementacji w słuchawkach (ze względu na jasno określone i stałe położenie ucha), to głośniki w samochodach będą musiały generować wspomniane fale niezależnie od pozycji pasażera lub kierowcy. Road Noise Control będzie opierał się za pomocą szeregu akcelerometrów i mikrofonów pod wodzą oprogramowania przetwarzającego sygnały, aby finalnie mógł być zintegrowany z dowolnym radioodtwarzaczem. Działanie będzie więc zależało od wyposażenia samochodu. Mikrofony znajdą się z kolei nie tylko na zewnątrz, ale też w kabinie, dostrając na bieżąco algorytmy, aby uwzględnić dodatkowych pasażerów, bagaż, a nawet pogorszenie się pojazdu w miarę upływu czasu.

Premiera Road Noise Control ma mieć miejsce w 2021 roku i pomimo komfortu, może też umożliwić produkcję lżejszych samochodów. Wszystko dzięki zmniejszeniu ilości potrzebnych do wyciszenia kabiny samochodu materiałów.

Czytaj też: Ten system audio kieruje muzykę prosto do uszu

Źródło: NewAtlas

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!