Capcom chyba postanowił, by rok 2019 należał do niego. Wydany w styczniu Resident Evil 2 zebrał świetne recenzje i jak do tej pory sprzedał się nakładzie 4 milionów kopii. A zaraz na początku tego miesiąca ukazała się kontynuacja znanej i lubianej serii Devil May Cry, która również cieszy się dobrym odbiorem. Jednak jak powstało jedno z głównych japońskich studiów gamedevowych i jak dokładnie wyglądała jego historia? Jest to coś, o czym z pewnością warto opowiedzieć.

Pierwsze kroki

Kenzo Tsujimoto w maju 1979 roku założył firmę I.R.M Corporation, która skupiła na rozwoju i sprzedaży automatów do gier arkadowych. Dwa lata później powstała filia Japan Capsule Computer Co., Ltd. Kilka miesięcy później obie gałęzie korporacji zmieniły nazwę na Sambi Co. Ltd. W czerwcu 1983 roku Kanzo Tsujimoto powołał Capcom Co. Ltd., które miało przejąć obowiązki wewnętrznego działu sprzedaży. W 1989 roku Capcom Co., Ltd. Połączyło się z Sambi Co., Ltd. tworząc dobrze wszystkim znaną korporację.

Nazwa Capcom wywodzi się od Capsule Computers, terminu wymyślonego przez pracowników firmy, który odnosił się do produkowanych przez nich automatów do gier. Miał też oddzielić ich sprzęt od komputerów osobistych, które w tamtym czasie robiły się coraz popularniejsze. Słowo capsule oddawało podejście pracowników Capcom do swoich tytułów, które postrzegali jako „kapsuły pełne dobrej zabawy”.

Pierwszym wyprodukowanym przez Capcom automatem do gier był „Little League” z 1983 roku. Jednak za ich najwcześniejszy pełnowartościowy tytuł uznaje się Vulgus wydany w maju 1984 roku. Była to przewijająca się w rzucie pionowym strzelanka, która przypominała wiele dostępnych na rynku gier. Gracz przejmował kontrolę nad statkiem kosmicznym poruszającym się po niebie obcej planety. Jego zadaniem było zestrzelenie wrogich kosmitów. Obecnie gra jest dostępna za darmo w Internecie.

Podbój konsol domowych

W sierpniu 1985 roku w Kalifornii powstała amerykańska filia spółki, Capcom U.S.A INC. Odpowiadała ona za dystrybucję produktów japońskiej firmy w Ameryce. W tym roku Capcom wydał kolejne arkadowe gry, Commando i Ghosts’n Goblins. Drugi tytuł, stworzony przez Tokuro Fujiwarę, był typową platformówką. Głównym bohaterem był dobry rycerz, sir Arthur. Przemierzał on mroczną krainę zamieszkałą przez demony. W trakcie swojej wędrówki musiał pokonać liczne potwory. Celem gry jest odnalezienie pięknej księżniczki Prin-Prin. Sir Arthur musi ją uratować z rąk Satana, władcy świata demonów. Tytuł stał się początkiem dla całej serii, która łącznie rozeszła w nakładzie ponad 4,4 milinów sztuk.

Rok 1985 był znaczący również dlatego, że Capcom postanowił rozszerzyć swoją działalność. Zarząd firmy postanowił rozpocząć wydawanie gier również na konsole domowe. Zaczęto od wypuszczenia portu arkadowego tytułu 1942 na Nintendo Entertainment System (NES). Ta gra również była strzelanką w pionowym rzucie. Fabuła odnosiła się do działań wojennych na Pacyfiku w czasie II Wojny Światowej. Celem gry było dotarcie do Tokio i zniszczenie wszystkich japońskich samolotów. Gracze musieli strzelać do wrogich maszyn i unikać zestrzelenia.

Sukces goni sukces

W 1987 roku wydano pierwsza część Street Fighter. Jednak gra nie odniosła pożądanego sukcesu. Jednak nie powstrzymało to Capcom, który w grudniu tego samego roku wydał tytuł Mega Man, w Japonii znany jak Rockman, na NES.  Rozpoczął on popularną serię gier z gatunku science fiction. Bohaterem pierwszej części franczyzy jest android, który został stworzony przez dwóch naukowców: Dr Light i Dr Willy. Ten drugi okazuje się zdrajcą chcącym zaszkodzić ludzkości. Mega Man zgadza się zostać robotem bojowym, by powstrzymać szaleńca. Do tej pory wydano w serii ponad 50 tytułów na różne platformy. Gry rozeszły się w nakładzie około 34 milinów sztuk na całym świecie. Na podstawie Mega Man powstało wiele filmów animowanych, w tym seria anime MegaMan NT Warrior wyświetlany w Polsce na kanale Jetix w latach 2005-2008. Ponadto planowany jest również film aktorski.

W 1989 roku Capcom wydał kolejną grę na automaty Final Fight, która należała go gatunku beat’em up, czyli chodzonej bijatyki. Na początku miała to być kontynuacja nieudanego „Street Fighter”, jednak postanowiono zmienić zarówno tytuł, jak i gatunek dzieła. Spowodowane to było sukcesem tytułu „Double Dragon” wydanego przez inną japońską firmę, Taito. Jednak Capcom nie miał zamiaru porzucać planów o kontynuacji mało popularnej bijatyki z 1987 roku.

I w końcu w 1991 roku wypuszczono arkadową grę Street Fighter II, a rok później port tytułu na SNES. Była to pierwsza bijatyka 1 na 1, która dawała graczom możliwość wybór bohatera spośród dużej grupy grywalnych postaci. Każda z nich miała swoje ruchy i unikalny styl walki. Wersja na konsole sprzedała się w nakładzie ponad 14 milionów sztuk. „Street Fighter II” ustanowił kolejną dochodową franczyzę należącą do Capcom. W 1994 roku do kin trafiła amerykańska adaptacja gry pod tytułem Street Figher. Wystąpił w niej Jean-Claude Van Damme.

Narodziny survival horroru

Kolejnym owocnym rokiem dla Capcom okazał się rok 1996. Na półki sklepowe trafiło wówczas dzieło powołane do życia przez Shinjiego Mikami i Tokuro Fujiwarę pod tytułem Resident Evil. W Japonii gra jest znana jako Biohazard. Jednak kilka lat wcześniej do sprzedaży w USA trafiła gra o takim samym tytule. Z tego powodu Japończycy byli zmuszeni zmienić nazwę zachodnich wersji swojego produktu.

Historia Resident Evil z 1996 roku dzieje się w posiadłości położnej w fikcyjnym amerykańskim mieście Raccoon City. Głównymi postaciami są członkowie elitarnej jednostki S.T.A.R.S, Chris Redfield i Jill Valentine. Wkrótce okazuje, że posiadłość jest wypełniona krwiożerczymi zombie, a bohaterowie będą musieli walczyć o przetrwanie. Twórcy promując swoje dzieło, utworzyli termin „survival horror”, który wkrótce stał się określeniem na cały gatunek gier. Cała seria Resident Evil jest najlepiej sprzedającą się franszyzą Capcom, która do tej pory rozeszła się w nakładzie ponad 90 milionów sztuk. W marcu 2002 roku do kin trafiła filmowa adaptacja gry, zarabiając 102 miliny dolarów na całym świecie.

Nowy wiek – nowe osiagnięcia

W nowe tysiąclecie Capcom również wszedł z przytupem. Na samym początku 2001 roku do sprzedaży na konsolę PlayStation 2 trafiła Onimusha: Warlords. Wydarzenia przedstawione w grze dzieją się za czasów feudalnej Japonii. Bohaterem jest Samanosuke Akechi, który musi uratować Yuki. Głównym przeciwnikiem młodego wojownika jest Nobunaga Oda, postać historyczna i jeden z trzech wielkich jednoczycieli Japonii w XVI wieku. Onimusha: Warlords dała początek kolejnej serii od Capcom, która do tej pory sprzedała się w ilości około 8 milionów kopii.

Kilka miesięcy później na rynku pojawiła się pierwsza część przygód beztroskiego łowcy demonów imieniem Dante. Devil May Cry trafiło na Playstation 2 i okazało się mega-hitem, sprzedając się w ponad 4 milionach kopii. Również w tym samym roku Capcom wydał Phoenix Wright: Ace Attorney na Game Boy Advance. Była to gra z gatunku visual novel, opowiadająca o losach młodego prawnika Phoenixa Wrighta.

Capcom w czasie swoich prawie 40 lat działalności wydał wiele gier, które rozeszły się w milionach egzemplarzy. Jak pokazuje obecny rok, twórcy nie mają zamiaru zwalniać. Capcom od wielu lat dostarczał i jak widać, będzie dalej dostarczać rozrywkę w czystej postaci, tworząc trendy i racząc graczy nowymi epickimi historiami.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!