Jak Polacy podchodzą do kwestii prywatności w sieci? Na to odpowiada nowe badanie ClickMeeting

Australia chce walczyć z internetowymi trollami, Prywatność w sieci zagrożona

ClickMeeting, polska platforma do webinarów, przeprowadziła badanie, mające sprawdzić jak Polacy podchodzą do ochrony własnej prywatności w sieci. Przyjrzyjmy się bliżej raportowi „Prywatność online. Opinie użytkowników i dobre praktyki”.

Ponad 57 proc. Polaków uważa, że dba o swoją prywatność w sieci. Niemal 40 proc. badanych używa trybu incognito w przeglądarce – badanie ClickMeeting

W dobie cyfryzacji procesów i usług, gdy na każdym kroku słyszymy o kolejnych cyberatakach czy kradzieżach danych, ochrona prywatności w sieci staje się coraz bardziej istotna. Z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting wynika, że niemal wszyscy ankietowani zdają sobie sprawę ze znaczenia ochrony prywatności podczas różnych aktywności podejmowanych w przestrzeni wirtualnej. Przy czym przeszło połowa z nich (57 proc.) zapewnia, że zawsze dba o swoją prywatność w sieci, podczas gdy 40,6 proc. stara się to robić. Jedynie 1 proc. nie wie jak o nią zadbać i z tego względu nie podejmuje w tym kierunku żadnych działań, a niecały 1 proc. ankietowanych przyznało, iż prywatność w sieci nie ma dla nich znaczenia.

A w jaki sposób Polacy o to dbają? Sposoby są różne, a największy odsetek polskich internautów zwraca uwagę na pliki cookies (63,4 proc.). Prawie 60 proc. badanych pilnuje ustawień prywatności w mediach społecznościowych, a także w komputerze i/lub na telefonie (57,8 proc.). Sporo osób korzysta też z trybu incognito (blisko 40 proc.) lub aplikacji blokujących śledzenie ruchu (32,5 proc.), a 28 proc. korzysta z usługi VPN. Pozostałe wykorzystywane metody to szyfrowana poczta elektroniczna (15,5 proc.), komunikatory szyfrujące przesył danych (12,8 proc.), komunikatory szyfrowane (12,2 proc.) i narzędzia szyfrujące poufne pliki (11 proc.).

W ostatnich latach wiele aktywności, w tym szkolenia czy przeróżne wydarzenia, przeniosły się do sieci. Oczywiście podczas ich wyboru największą rolę odgrywają kwestie merytoryczne, ale nie można zapominać, że prywatność również powinna być brana pod uwagę. ClickMeeting postanowił sprawdzić, jak ważne jest dla ich uczestników kwestia prywatności. Okazuje się, że aż 73,7 proc. badanych chce, by organizatorzy webinarów zadbali o ich prywatność. Obojętne jest to jedynie niespełna 20 proc., a 4,8 proc. zadeklarowało, iż nie zwraca na to uwagi.

Według danych pochodzących z ClickMeeting, już niemal 20 proc. wydarzeń na platformie stanowiły te o charakterze marketingowym i PR-owym, a 16 proc. wspierało bezpośrednią sprzedaż. To pokazuje, że podobnie jak inne obszary, biznes także przenosi się do sieci. A w niej chcemy czuć się bezpieczni. Nie inaczej jest więc w przypadku wydarzeń organizowanych online. Liczba tych, które odbyły się na ClickMeeting w roku 2021, była większa o 320 proc. w stosunku do roku 2019, czyli okresu sprzed pandemii. Oznacza to, że przekonaliśmy się jaki potencjał w nich drzemie. Jednak prywatność i bezpieczeństwo w sieci, zwłaszcza w dobie nasilających się cyberataków, ma dla nas duże znaczenie. Stąd tak istotny jest wybór narzędzia, które zwraca szczególną uwagę na te kwestie. Dotyczy to zwłaszcza udostępniania odpowiedniej infrastruktury sieciowej i wypracowania zaawansowanej polityki prywatności. Istotne są również funkcje, dzięki którym sami użytkownicy mogą zabezpieczyć swoje wydarzenia, np. poprzez ograniczenie dostępu jedynie dla upoważnionych osób. O wszystko to zadbaliśmy w ClickMeeting, by zarówno organizatorzy, jak i uczestnicy wydarzeń czuli się komfortowo i bezpiecznie

–mówi Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca i Członkini Zarządu ClickMeeting.