Zaufanie i akceptacja ze strony pasażerów i pieszych będą kluczowe dla rozwoju autonomicznych pojazdów. Aby sprawdzić, jakie są preferencje użytkowników dróg co do stylu jazdy w wykonaniu autonomicznych samochodów, naukowcy przeprowadzili pewien eksperyment.
Badacze zabrali 43 wolontariuszy do dużego magazynu zaprojektowanego tak, aby przypominał strefę dla pieszych w centrum miasta. Połowa ochotników odbyła 4 przejazdy po trasie w autonomicznym pojeździe, który poruszał się w sposób charakterystyczny dla maszyn. Z kolei inni odbyli cztery przejazdy po trasie w stylu naśladującym uśrednione umiejętności ludzkich kierowców. Następnie pasażerowie mieli ocenić, który styl jazdy wzbudził w nich większe zaufanie.
Czytaj też: Autonomiczna dostawa pizz w planach Domino’s Pizza
Okazuje się, że różnice w preferencjach były niewielkie. Po pierwszych przejazdach większym zaufaniem cieszył się „maszynowy” styl jazdy, jednak z każdym kolejnym okrążeniem oceny się zmieniały i niemal zrównywały. Wygląda więc na to, że z czasem nawet autonomiczne samochody powinny zyskać niemal pełnię zaufania ze strony społeczeństwa.
Naukowcy poprosili również uczestników, aby opowiedzieli o swoich doświadczeniach. Pokazało to, że obie metody prowadzenia pojazdu mają zalety, które mogą wymagać połączenia w przyszłości. Wśród wniosków znalazła się m.in. tendencja ludzkich kierowców do mniej płynnej jazdy. W przypadku obu grup zarzuty dotyczyły zbyt ostrych zakrętów, choć większe zastrzeżenia w tej kwestii budziły maszyny.
Ciekawe były wrażenia pasażerów dotyczące zachowań na skrzyżowaniach. Maszyny w tym przypadku korzystały z czujników, dzięki czemu miały 100-procentową pewność, iż krzyżówka w czasie przejazdu jest „czysta”. Z kolei „ludzki” kierowca za każdym razem musiał się zatrzymywać, co – paradoksalnie – budziło większe zaufanie pasażerów.
Do jakich wniosków doszli jeszcze naukowcy? Ich zdaniem należy lepiej poinformować społeczeństwo co do systemów bezpieczeństwa zastosowanych w autonomicznych pojazdach. Dodatkowo przydałyby się systemy audio informujące pasażerów o poczynaniach samochodu.
[Źródło: techxplore.com; grafika: University of Warwick]
Czytaj też: Autonomiczna ciężarówka Vera od Volvo ma już pierwszą pracę