Sztuczna inteligencja na przełomie 2022 i 2023 roku przebojem wdarła się do świata marketingu. Właściciele i eksperci z firm na całym świecie szybko zrozumieli, że tradycyjna rozmowa i proszenie ChatGPT o wykonanie konkretnych zadań przynoszą niezbyt dobre efekty. Kluczem do efektywnej pracy okazały się prompty dla AI. Czym są i jak działają? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu!
Co to są prompty dla ChatGPT?
W pewnym uproszczeniu są to komendy, które można porównać do „programowania słowami”. Nie musisz znać C++ czy Javy, by osiągać świetne rezultaty podczas pracy z tym narzędziem. Liczy się klarowny, prosty przekaz opierający się na precyzyjnych komunikatach, których AI nie może rozumieć wielorako.
Rozwój promptów dokonuje się obecnie na dwóch głównych płaszczyznach. Z jednej strony powstają wtyczki do GPT-4, które poniekąd automatyzują proces. Wciąż jednak rozwijane są autorskie, pisane przez użytkowników polecenia, które mogą mieć imponującą długość, gdy oczekuje się od AI, by wykonane zostało np. kilka zadań w określonej kolejności.
Co warto podkreślić, takie polecenia ułatwią pracę praktycznie wszystkim osobom, które korzystają ze sztucznej inteligencji – zarówno programistom, jak i marketerom czy osobom, które zajmują się analizą danych w czasie rzeczywistym. Ciekawe informacje o tym, jak tworzyć prompty dla ChatGPT znajdziesz na Firmove.pl.
Jak pisać prompty, które będą działać? Oto kilka cennych porad!
Wiesz już, że prompty to nic innego, jak precyzyjne komendy służące do uzyskania konkretnego efektu. Musisz też pamiętać o tym, że ChatGPT potrafi odpowiadać nie tylko w tradycyjnej formie tekstowej, ale może też dla Ciebie wygenerować kod, który wystarczy tylko wkleić do przygotowanego wcześniej pliku. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by usługa odpowiadała w trybie formuł dla Excela czy Arkuszy Google. Jak to wygląda w praktyce?
Załóżmy, że chcesz wygenerować prosty kod HTML, który pozwoli Ci stworzyć podstronę służącą do kontaktu mailowego z Twoim przedsiębiorstwem. Przede wszystkim, musisz dokładnie poinformować ChatGPT, jak ma działać takie rozwiązanie. Przykładowy prompt może wyglądać następująco:
Działasz jako profesjonalny programista. Wygeneruj kod HTML, dzięki któremu na swojej stronie zdołam dodać formularz kontaktowy. Musi on składać się ze stref, gdzie użytkownik będzie musiał podać:
- swoje imię i nazwisko,
- nazwę swojej firmy,
- kontaktowy adres email.
Poniżej ma znajdować się strefa, gdzie osoba odwiedzająca moją stronę będzie mogła wpisać wybraną treść. Na samym dole ma znajdować się aktywny button z napisem „Wyślij”. Po jego kliknięciu wiadomość ma trafić na adres e-mail: [tu adres email Twojej firmy]. Wiadomość, jaką otrzymam, ma wyświetlać się w formie tekstowej, a dane o imieniu i nazwisku, nazwie firmy i adresie email nadawcy mają być widoczne w formie tabeli. Formularz ma zezwalać na wysłanie wiadomości tylko wtedy, gdy wszystkie pola zostaną uzupełnione przez nadawcę. Odpowiadaj kodem HTML.
Jak widzisz, polecenie może być długie, jednak odpowiedź na pytanie o to, jak pisać prompty, jest bardzo prosta: precyzyjnie. Im więcej danych podasz już na początku, tym większe szanse na to, że od razu uzyskasz kod, który będzie działał i nie będzie wymagał poprawek.
Prompty AI do narzędzi zewnętrznych – czy to możliwe?
ChatGPT to tylko jedno z narzędzi, z których możesz skorzystać, by zoptymalizować pracę w firmie. Graficy i osoby zarządzające social mediami z pewnością docenią potencjał, jaki drzemie w generatorze obrazów, np. Midjourney czy Photosonic. O wiele łatwiej będzie Ci tworzyć porywające obrazy, gdy skorzystasz ze wtyczek, które współpracują z GPT-4, np. Midjourney Prompt Generator czy Photography-Like Midjourney V5.
Wykorzystanie pełnego potencjału AI jest możliwe po zakupieniu płatnej wersji ChatGPT. Kwota miesięcznego abonamentu nie jest zbyt wysoka – podstawowa wersja to wydatek ok. 80–90 złotych miesięcznie. Jeśli szukasz darmowych alternatyw, możesz zdać się na GPT-3.5 lub zainteresować się darmową usługą od Google – Bardem. Choć na obecnym etapie rozwoju narzędzie oferuje o wiele mniej niż płatny GPT-4, za którym stoi fundacja OpenAI.
Materiał sponsorowany.