WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Nauka

Czytanie książek u dzieci znacząco przekłada się na wyniki szkolne

W czasopiśmie Oxford Review of Education ukazały się wyniki badania poświęconego korelacji pomiędzy czytaniem książek a wynikami osiąganymi w szkole.

Autorzy badania łącznie przeanalizowali sylwetki ok. 43 tysięcy uczniów w wieku 10-11 lat. Następnie powtórzyli eksperyment po trzech latach, analizując zmiany, jakie zaszły u nastolatków. Okazało się, że średnia ocen uczniów regularnie czytających książki wzrosła o 0,22 punktu.

W ramach badania uwzględniano stosunek dzieci do szkoły oraz ich wcześniejsze osiągnięcia. Rodzice przekazali również informacje o własnych nawykach czytelniczych oraz stopniu zaangażowania w edukację swoich pociech. Co ciekawe, wygląda na to, że czytanie komiksów, gazet czy czasopism nie przekładało się w widoczny sposób na wyniki w nauce.

Krótkie opowiadania, które czytano minimum raz w miesiącu, również miały pewien pozytywny wpływ na edukację najmłodszych. Warto zaznaczyć, że naukowcy zaobserwowali kilka interesujących trendów. Dziewczyny chętniej sięgały po opowiadania, książki i gazety, z kolej chłopcy preferowali komiksy i czasopisma. Poza tym osoby z lepiej sytuowanych rodzin miały znacznie większy zakres czytanych pozycji.

Wyniki badań takich jak to opisane powyżej pokazują, jak ważny wpływ na rozwój mózgu może mieć czytelnictwo. Eksperyment ma więc ogromną wartość naukową, a rodzice powinni wziąć sobie do serca jego wyniki.