WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ

Death Stranding – test wydajności kart graficznych

Death Stranding – test wydajności kart graficznych

Death Stranding właśnie wyszedł na PC. Gra wygląda znakomicie, a przy tym przynosi DLSS 2.0. Jak to wszystko sprawuje się na nowych kartach graficznych?

Wymagania Death Stranding

Minimalne wymagania to:

  • CPU: Intel Core i5-3470 3,2 GHz lub AMD Ryzen 3 1200 3,1 GHz
  • GPU: NVIDIA GeForce GTX 1050 lub AMD Radeon RX 560
  • RAM: 8 GB
  • Dysk: 80 GB
  • System: Windows 10

Wymagania rekomendowane do gry 1080p w 60 fps to:

  • CPU: Intel Core i7-3770 3,4 GHz lub AMD Ryzen 5 1600 3,2 GHz
  • GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 (6 GB) lub AMD Radeon RX 590
  • RAM: 8 GB
  • Dysk: 80 GB
  • System: Windows 10

Wymagania nie wydają się więc wygórowane. Do płynnej rozgrywki w Full HD wcale nie potrzeba mocnego sprzętu – wystarczy zestaw średniej klasy. Gra także ruszy przy niższych detalach na znacznie słabszym sprzęcie. W szczególności dziwią wymagania odnośnie procesora – są one naprawdę przystępne.

Testy przeprowadziłem w grze, przechadzając się po otwartym terenie. W trakcie padał deszcz, co dodatkowo obciążało komputer. Wybrane ustawienia graficzne to bardzo wysokie. Death Stranding wspiera technologię DLSS 2.0, która ma nie wpływać negatywnie na jakość obrazu, a przy tym znacznie zwiększać ilość fps. Testy wykonałem więc także przy ustawieniu funkcji na jakość. Tutaj przypomnę też, że gra działa na API DirectX 12.

Jak zawsze wspomnę o sprawie z kartami AMD. W komentarzach pod tego typu artykułami często narzekacie na brak większej ilości kart AMD. To nie jest moja zła wola ani chęć promowania Nvidii. Nie mamy współpracy z AMD, ponieważ nie byli w stanie dostarczyć nam swoich produktów jak grafiki na testy, a producenci mają ich po prostu za mało, by móc zostawić na stałe w redakcji. Jeśli wejdziecie w dział testy to zobaczycie, że nie ma tam praktycznie kart czerwonych. Skoro nawet do recenzji nie mam jak otrzymać karty, to tym bardziej nie mogę do tego typu artykułu. SOsoba pracująca w AMD też zwróciła nam na to uwagę i poinformowała, że omówi tę kwestię z osobą decyzyjną. Najwyraźniej góra nie była zainteresowana. Nie mam pojęcia skąd wynika taka postawa firmy – zrobiłem, co mogłem i niestety nie zmuszę AMD do współpracy. Jedynie Wy możecie nakłonić do tego firmę :)

Wykorzystane w testach sterowniki to Nvidia Game Ready 451.67 i AMD Adrenalin 20.7.2.

Platforma testowa
Procesor
Intel Core i7-8700K @ 4,9 GHz
Chłodzenie
Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
Asus ROG Strix Z390-E Gaming
Pamięć RAM
Kingston Predator 4x 8 GB 3000 MHz
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
Acer Predator XB271HU Abmiprz
Monitor
AOC G2868PQU

Testy

Gra rzeczywiście bardzo dobrze działa na praktycznie wszystkich kartach graficznych. Na najniższej rozdzielczości nawet na GTX 1650 możecie liczyć na płynną rozgrywkę. Jeśli jednak chcecie mieć pewność to już RX 5500 XT 8 GB całkowicie Wam wystarczy. Najmocniejsza karta ma średnio ponad 150 fps, co jest świetnym wynikiem.

Do rozdzielczości 2560 x 1440 px do uzyskania 60 fps potrzebujecie przynajmniej GTX 1660 SUPER, co jest w dalszym ciągu świetnym wynikiem. Najmocniejsza grafika w naszym zestawieniu uzyskuje średnio ponad 100 fps, co również jest znakomitym wynikiem.

W przypadku rozdzielczości 2840 x 2160 potrzebujecie już RTX 2070 SUPER, aby mieć prawie 60 fps. Dla pewności wystarczy RTX 2080 w mocno podkręconej wersji. Tutaj najsłabsze grafiki niestety wymagają mocnego obniżenia detali, aby można było cieszyć się płynną rozgrywką. Ale i tak jest bardzo dobrze jak na oferowaną jakość grafiki.

Włączenie DLSS 2.0 z ułatwieniem na jakość znacząco poprawia wydajność kart. Pamiętajcie jednak, że jest to funkcja dostępna tylko na kartach RTX. W przypadku najniższej rozdzielczości RTX 2060 pozwala na osiągnięcie średnio 131 fps, co jest świetnym wynikiem. W drugiej rozdzielczości uzyskuje on ponad 100 fps, co również zasługuje na uwagę. Największy zysk jest jednak w najwyższej testowanej rozdzielczości. Tam nawet RTX 2060 pozwala na uzyskanie średnio 60 fps, co jest zadziwiające. Przy włączonym DLSS możecie więc spokojnie grać na każdej karcie RTX przy maksymalnych detalach nawet w największej rozdzielczości.

Co ważne, moim zdaniem DLSS 2.0 w ustawieniu jakość nie wpływa na jakość obrazu. Zobaczcie zresztą sami poniższe screeny i dajcie znać, czy widzicie jakieś znaczące różnice w obrazie.

Brak DLSS vs DLSS Jakość
Brak DLSS vs DLSS Jakość

Podsumowanie

Death Stranding to bardzo dobrze zoptymalizowany tytuł. Działa on na maksymalnych detalach w Full HD nawet na najsłabszych kartach w zestawieniu. Tutaj nawet GTX 1650 daje radę, co jest rzadko spotykanym wynikiem. Na najlepszych kartach możecie grać nawet w ponad 144 fps, co pozwoli na wykorzystanie mocy 144 Hz monitorów. Do rozdzielczości 2K wystarczy Wam też GTX 1660 SUPER – rozgrywka powinna być całkowicie płynna. Na najwyższych detalach potrzebujecie jednak RTX 2070 SUPER.

Bardzo dużo daje też włączenie funkcji DLSS 2.0 w trybie Jakość. Tutaj średnio ponad 60 fps w rozdzielczości 2840 x 2160 zapewnia nawet RTX 2060, co jest perfekcyjnym wynikiem. Samo DLSS nie powoduje też spadku jakości obrazu, a przynajmniej ja większych różnic nie widzę. Port na PC jest więc znakomicie wykonany i na większości nowych komputerów gra powinna chodzić na maksymalnych detalach bez większych problemów.