Dzieci, które nie potrafią powiedzieć „jeden,” „dwa,” i „trzy”, w rzeczywistości mają już poczucie tego, co oznacza liczenie. Nowe ustalenia ujawniają, że taka umiejętność pojawia się o wiele wcześniej niż sądzono.
Autorzy badania przekonują, że dzieci są wtedy dalekie od zrozumienia dokładnych znaczeń słów, ale potrafią rozpoznać istotę samego liczenia. Co ciekawe, większość dzieci nie rozumie pełnego znaczenia słów związanych z liczbami, dopóki nie ukończą około 4 lat.
Aby przekonać się, czy dzieci naprawdę dowiadują się, co oznacza liczenie dopiero, gdy znajdą się w wieku przedszkolnym, autorzy badania pracowali z 14 i 18-miesięcznymi niemowlętami. Objęte eksperymentem dzieci widziały, jak zabawki były ukrywane w pudełkach. Badacze liczyli każdą zabawkę na głos, kiedy wrzucali ją do pudełka.
Bez liczenia, dzieci miały trudności z przypomnieniem sobie, które pudełko zawierało poszczególne przedmioty. Ale kiedy zabawki były policzone (a dzieci miały świadomość, że w danym pudle znajdują się np. cztery pieski), najmłodsi oczekiwali, że z pudełka zostanie wyciągnięty więcej niż jeden przedmiot.
Zespół badawczy prowadzi obecnie kilka badań uzupełniających, próbując ustalić, czy wczesne uczenie liczenia prowadzi do poprawy tej umiejętności. Naukowcy zamierzają również sprawdzić, czy anglojęzyczne dzieci zareagują na liczenie w obcym dla nich języku.