GE Avionics dało impuls do odrodzenia cywilnych lotów z naddźwiękową prędkością. Firma ujawniła nową rodzinę silników, w skład której wchodzi model nazwany Affinity. Zostanie on motorem napędowym naddźwiękowego odrzutowca biznesowego Aerion AS2, który jest rozwijany we współpracy z Lockheed Martin, GE Aviation i Honeywell. Samolot może skrócić czas transatlantyckiego lotu do trzech godzin.
Gdy wysłużone samoloty Concorde odeszły na emeryturę, cywilne loty pasażerskie przestały wykorzystywać możliwość lotów z naddźwiękową prędkością. Pomysł może jednak powrócić, ponieważ nowe technologie rozwiązują problemy związane z kosztami, zużyciem paliwa i hałasem. Kluczowy jest w tym przypadku rozwój nowych silników, które mogą sprawdzić się lepiej niż wysłużony Rolls-Royce / Snecma Olympus 593. Ten model pozwalał rozwijać samolotowi Concorde prędkość rzędu 1.8 Macha (2.173 km/h).
GE nie podaje obecnie żadnych szczegółów, ale przyznaje, że nowa rodzina silników będzie działać na wysokości do 18 000 m. Sprosta też nowym wymogom w zakresie hałasu, które obecnie są weryfikowane przez różne organy lotnicze. Samoloty będą więc w stanie latać z naddźwiękową prędkością zarówno nad wodą jak i lądem. Maszyna wykorzysta system FADEC polegający na cyfrowej kontroli silnika. Ponadto pojawi się koncepcja przepływu Aerion, która zapewnia zmniejszenie całkowitego oporu powietrza o ok. 60%.
Samolot ma odbyć swój pierwszy lot w 2023 roku a do 2025 uzyskać certyfikację.
[Źródło: newatlas.com; grafika: GE Aviation]
Czytaj też: Zobaczcie kokpit naddźwiękowego samolotu Bell X-1