Tesla jest już tak dobrze usytuowana na rynku, że trudno w planach innych producentów nie doszukiwać się próby stworzenia substytutu dla oferty firmy Elona Muska. Tym razem to chiński Geely chce swoim Geometry A uderzyć w elektryczny samochód Tesla Model 3 i to w globalnej skali. 

Na samym początku warto zaznaczyć, że Geely nie jest „zwykłą” firmą, bo nie tylko jest właścicielem marki Lotus, Lynk & Co, Proton i Volvo, ale też inkasuje ponad 30 miliardów dolarów w rocznych przychodach. Jest to więc ewidentnie godny konkurent Tesli, którego celem jest dostanie się do top 10 światowych producentów samochodów, ale do tego musi osiągnąć około 100 miliardów dolarów dochodu w skali roku. W dobiciu do tej wartości ma firmie zapewne pomóc seria elektrycznych samochodów Geometry.

Pierwszym i zapewne najbardziej przystępnym modelem będzie Geometry A, który został zaprezentowany na wydarzeniu w Singapurze. Pewne jest to, że producent nie postawił na wydajność, a codzienną praktyczność. Stąd też moc 161 koni mechanicznych i moment obrotowy rzędu 250 Nm, co na rynku elektryków jest wręcz… zabawne przez aż 8,8 sekund, które Geometry A potrzebuje, aby dobić do setki. Po stronie akumulatorów mamy z kolei podstawowy pakiet z 51,9 kWh (zasięg 410 km) i ten wydajniejszy, bo 61,9 kWh, zapewniający już zasięg do 500 km. Dopełnia to system szybkiego ładowania – 30 minut na podładowanie do 8/10 pojemności, ale przy starcie z 30%.

Trzeba jednak przyznać, że wnętrze prezentuje się naprawdę dobrze w swojej minimalistycznej i awangardowej wręcz elegancji. Po stronie dodatków mamy z kolei automatyczne hamowanie awaryjne z wykrywaniem pieszych, inteligentny system kontroli świateł drogowych, system ostrzegania przed kolizją z napinanymi pasami bezpieczeństwa oraz cały batalion kamer i radarów umożliwiający tryb ACC do 150 km/h. Całość dopełnia kontrolowanie martwego pola, wspomaganie zmiany pasa, automatyczne parkowanie i wbudowane nagrywanie wideo w jakości HD.

Cena Geely Geometry A

Arkusz cenowy dotyczy dwie różne wersje dotyczące rozmiarów baterii, przy czym najtańsza wersja kosztuje 31250$, a najwyższa – 37 200$. Są to chińskie ceny na rynku krajowym, z wyłączeniem subsydiów, za pomocą których chińscy nabywcy mogą strącić prawie 10 tysięcy dolców z tych cen. Geely stworzył markę Geometry z myślą o światowym rynku, choć mam wrażenie, że znaczną cześć pierwszych dostaw ograniczy do swojego terenu zważywszy na to, że zawitała na niego fabryka Gigafactory Tesli.

Czytaj też: Elektryczne latające samochody nie takie „eko”, jak mogłoby się wydawać

Źródło: New Atlas, Geely

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!