Reklama
aplikuj.pl

Grupa Cyfrowy Polsat – wyniki za 2020 rok. To był ważny okres

Grupa Cyfrowy Polsat zaprezentował wyniki finansowe za 2020 roku. To był bardzo ważny okres dla firmy, który zapoczątkował nowe rodzaje działalności oraz podejścia do prowadzenia interesu.

Grupa Cyfrowy Polsat z dobrymi wynikami finansowymi

W 2020 roku Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 11,963 mld zł przychodu, co stanowi lekki wzrost z 11,676 mld zł przed rokiem. Wzrost mamy również we wskaźniku EBITDA, z 4,197 mld zł do 4,238 mld zł. Udało się przy tym zmniejszyć dług netto z 2,91x do 2,80x. Delikatnie spadł za to potencjał inwestycyjny (free cash flow) z 1,334 mld zł do 1,274 mld zł.

Bardzo ciekawie wygląda to na wykresach pokazujących jak zmieniała się sytuacja w ciągu roku oraz jaki wpływ na nią miała pandemia.

Liczba klientów Grupy Cyfrowy Polsat rośnie. Podobnie jak liczba posiadanych usług

W 2020 roku liczba klientów Grupy Cyfrowy Polsat wzrosła o 604 tys. do 18 mln. O 634 tys. wzrosła liczba klientów abonamentowych, gdzie najwięcej zyskała telefonia komórkowa.

W ofertach prepaidowych mamy spadek, choć jak widzimy na wykresie udało się go utrzymać na niewielkim poziomie.

Wzrósł za to średni przychód z użytkownika prepaid. Z 20,3 zł w 2019 roku do 21,8 zł w roku 2020. W przypadku ofert abonamentowych wskaźnik wzrósł z 85,6 zł do 89,9 zł. Warto przy tym zaznaczyć, że średnia liczba usług przypadających na jednego klienta wzrosła z 2,61 do 2,77. Ogółem liczba klientów multiplay, czyli korzystających z różnych usług Grupy, wzrosła z 1,993 mln do 2,065 mln.

Czytaj też: Tworzenie gier wideo. Pandemia pokonuje firmy

Grupa Cyfrowy Polsat pokazuje analizę rynku

Grupa Cyfrowy Polsat wiele zrobiła na rynku telekomunikacyjnym w 2020 roku. Ruszyła sieć 5G, dzisiaj obiektywnie najlepsza na polskim rynku. Spółka sprzedała też infrastrukturę pasywną. W sumie 8 tys. lokalizacji, 37 tys. nośnych, 17 tys. radiolinii oraz 11 tys. kilometrów światłowodów.

Cyfrowy Polsat wskazuje, że współdzielenie sieci jest przyszłością rynku. Determinować będzie to wzrost zapotrzebowania na transmisję danych, które w 2020 roku wynosiło 5 353 GB i w 2030 roku wzrośnie aż do 25 551 GB. Z kolei zapotrzebowanie na lokalizację nadajników wzrośnie z obecnych ok 30 tys. do 38 tys. Dotyczy to wszystkich operatorów.

Ciekawie wygląda prezentacja sytuacji głównych polskich operatorów. Na tle Europy mamy zdecydowanie najniższy średni miesięczny koszt korzystania z usług komórkowych. Szkoda tylko, że poparto się tutaj danymi z 2018 roku.

Warto też zwrócić uwagę na to, że od 2015 roku do roku 2019 roku przychody operatorów wzrosły z 24,4 mld zł do 25,8 mld zł, przy czym EBITDA spadła z 8,1 mld zł do 7,5 mld zł. Koszty prowadzenia działalności powoli pożerają polskich operatorów.

Czytaj też: Huawei P50 Pro+ na nowych renderach

Cele Grupy Cyfrowy Polsat na 2021 rok

Grupa nie zamierza porzucić inwestycji w sieć 5G, która powinna być priorytetem w najbliższych miesiącach. Chodzi o promocję i sprzedaż nowych taryf 5G oraz dalsza rozbudowa sieci. W planach jest objęciem zasięgiem sieci piątej generacji 11 mln mieszkańców kraju. Dalej nacisk będzie kładziony na usługi łączone w ramach programu Smart DOM. Pojawią się też inwestycje w ostatnie nabytki Grupy, czyli Netię, Interię oraz Esoleo. No i oczywiście – zarabianie. Grupa chce utrzymania wysokich marż oraz wysokiego poziomu generowania gotówki, co przełoży się na wypłaty dywidendy dla akcjonariuszy.