W 2019 roku Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała kolejne wzrost przychodów. Rośnie też baza klientów, którzy chętnie wybierają usługi multiplay, rezygnując z ofert abonamentowych i na kartę.
Rosnąca baza klientów Grupy Cyfrowy Polsat
Na koniec 2019 roku klienci Grupy Cyfrowy Polsat korzystali łącznie z 17 386 252 usług, o 2,8% więcej niż w 2018 roku.
Cały czas najliczniejszą grupę stanowią klienci telefonii komórkowej. Ich liczba wzrosła o 7,5% do 7 894 581 w przypadku ofert abonamentowych i spadła o 0,3% w przypadku ofert na kartę, do 2 415 819.
Największy wzrost zanotowała baza klientów multiplay, o 11% do 1 993 287. Dalej mamy 5 038 448 klientów płatnej telewizji (spadek o 1,2%), w tym 1 192 984 klientów multiroom (wzrost o 2,8%). Spadek zanotowała też baza klientów Internetu, o 1,1% do 1 795 729.
Średnio jeden klient Grupy Cyfrowy Polast posiada 2,61 usługi, co stanowi wzrost z 2,50 przed rokiem. Średni przychód z klienta abonamentowego wzrósł z 84 do 85,6 zł, z kolei w przypadku klientów na kartę nie zmienił się w stosunku do 2018 roku i wyniósł 20,3 zł.
Kilka słów o sieci
W 2019 roku klienci Grupy Cyfrowy Polsat za pośrednictwem sieci komórkowej przesłali ok 1,1 EB danych.
Plus i Cyfrowy Polsat, w przeciwieństwie do konkurencji, nie podają liczby stacji bazowych, ale liczbę znajdujących się na nich systemów. W dużym uproszczeniu – pojedynczych anten. I tak w technologii LTE Grupa CP na koniec 2019 roku miała 15 442 systemy, najwięcej w paśmie 1800 MHz – 6 602 oraz 900 MHz – 6 945. Cały czas działa dużo systemów sieci 3G – 10 848 oraz 2G – 7 626.
Solidne finanse
W 2019 roku Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 11,637 mld złotych przychodu, o 8,9% więcej niż w 2018 roku. Delikatnie wzrósł też wskaźnik EBITDA, o 0,6% do 3,721 mld złotych (z włączeniem MSSF10 4,197 mld złotych).
Grupa może też pochwalić się bardzo solidnym zyskiem netto wynoszącym 1,126 mld złotych, co jest sporym wzrostem w porównaniu z 816,1 mln złotych przed rokiem.
Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu skomentowała wyniki w następujący sposób:
Wyniki finansowe zapewniają nam wiele powodów do zadowolenia. Przychody Grupy wyniosły blisko 11,7 mld zł, EBITDA – 4,2 mld zł, a zysk netto wzrósł do 1,1 mld zł. Na przewidywanym poziomie 1,3 mld zł są wolne przepływy pieniężne. W zakładanym tempie realizujemy zapowiedziane ponad 2 lata temu synergie wynikające ze współpracy z Netią. Rosnące przychody oraz zdrowa kondycja i struktura finansowa naszej Grupy pozwalają nam łączyć trzy istotne dla nas filary – sprawne oddłużanie Grupy z niezbędnymi inwestycjami i wypłatą dywidendy. W zeszłym roku przyjęliśmy nową, atrakcyjną, przewidywalną politykę dywidendową. Dodatkowo zrefinansowaliśmy posiadane obligacje serii A emisją na bardzo dobrych warunkach obligacji serii B, a z myślą o dalszym rozwoju Grupy pozyskaliśmy na bardzo atrakcyjnych warunkach dodatkowe finansowanie.
O planach na 2020 roku opowiedział prezes zarządu Mirosław Błaszczyk:
W 2020 roku planujemy kontynuować rozpoczęte działania – rozwój programu smartDOM w oparciu o ideę „Dla każdego. Wszędzie”, współpracę z Netią, budowę pierwszej w Polsce komercyjnej sieci 5G w oparciu o posiadane częstotliwości oraz tworzenie kompleksowych i strategicznych rozwiązań IT wspólnie z Asseco. Dołożymy także wszelkich starań, aby utrzymać wysoki poziom marż i wysoki poziom generowanej gotówki, co umożliwi nam wypłatę atrakcyjnej dywidendy dla naszych akcjonariuszy.