Reklama
aplikuj.pl

Hybrydowy statek wycieczkowy MS Roald Amundsen zapisał się na kartach eko-historii

Hybrydowy statek wycieczkowy MS Roald Amundsen
Hybrydowy statek wycieczkowy MS Roald Amundsen

Działająca od 1893 roku norweska firma Hurtigruten zdecydowanie ma nadzieję na bardziej ekologiczną przyszłość swojej floty statków wycieczkowych. Wystarczy tylko spojrzeć na to, że coraz częściej decyduje się na te o napędzie hybrydowym, którymi ostatnio osiągnął kolejny kamień milowy. Wypuścił swojego MS Roald Amundsen w rejs, podczas którego energia z akumulatora wystarczyła na powrót do portu.

Czytaj też: Nawet hala produkcyjna myśliwca F-35 jest kawałem technologii

Tradycyjne statki wycieczkowe stwarzają wszelkiego rodzaju problemy z jakością powietrza w miastach, które często odwiedzają, szczególnie w miejscach pokroju Barcelony, czy Wenecji, gdzie miejscowi regularnie protestują przez złą jakość powietrza. Hurtigruten ma na to rozwiązanie – hybrydowe statki wycieczkowe, które mogłyby np. zbliżać się do miasta, korzystając wyłącznie z elektrycznego napędu, a z diesla/benzyny korzystać dopiero po oddaleniu się od niego.

Statek pokroju MS Roald Amundsen (nazwany na cześć norweskiego odkrywcy) z pewnością podołałby takiemu wyzwaniu, choć został zaprojektowany specjalnie do lodowatych wód polarnych i wcale nie jest utożsamiany z ekonomicznym wariantem. Oferuje tak naprawdę szereg luksusowych udogodnień pokroju panoramicznych saun, restauracji, barów, pokładów widokowych, basenów bez krawędzi, prywatnych wanien z hydromasażem na świeżym powietrzu… i to wszystko dla 530 gości, którzy mogą nawet skorzystać z centrum nauki dla edukacji i rozrywki.

MS Roald Amundsen ma pod pokładem tradycyjne silniki, ale zestawem elektrycznych może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 20 procent przez część swojej podróży. Pierwsze testy wykazały, że rzeczywiście jest do tego zdolny, kiedy to płynął wzdłuż zachodniego wybrzeża Norwegii w swoim dziewiczym rejsie, kiedy kapitan Kai Albrigtsen wezwał do wyłączenia silników diesla i przejścia na elektryczność. W tym momencie MS Roald Amundsen stał się pierwszym statkiem wycieczkowym na świecie, który pływał tylko na baterii.

Czytaj też: Samolot ecoDemonstrator Boeinga z inteligentnymi toaletami i kamerami zewnętrznymi

 Źródło: New Atlas