Reklama
aplikuj.pl

Hyundai ogłosił pierwsze na świecie silniki CVVD

Bezstopniowa regulacja czasów otwarcia zaworów

Hyundai ogłosił pierwsze na świecie silniki CVVD
Hyundai ogłosił pierwsze na świecie silniki CVVD

Hyundai dumnie ogłosił, że w jego najnowszym 4-cylindrowym silniku Smartstream o pojemności 1,6 litra zostanie zastosowana nowa technologia zaworów. Mowa dokładnie o Continuously Variable Valve Duration (CVVD), czyli pierwszą na świecie technologią bezstopniowej regulacji czasów otwarcia zaworu. Wynik? 4-procentowy wzrost wydajności, o 5 procent lepsza oszczędność paliwa i o 12 procent niższa emisja.

Czytaj też: Ten kierowca Mazdy MX-5 wyprzedził 17 rywali na pierwszym okrążeniu

Według Hyundaia jego technologia różni się ona od znanych nam systemów zmiennych faz rozrządu, ponieważ w nich czas zamykania zaworu zależy od momentu otwarcia zaworu. System CVVD dostosowuje czas otwarcia zaworu tak, że pozostawia je dłużej otwartymi przy niższych obrotach i niższym obciążeniu silnika, aby poprawić wydajność poprzez zmniejszenie oporu sprężania. Tak się bowiem składa, że przy wyższych obrotach i obciążeniach silnika, zawory zamykają się szybciej na początku suwu sprężania, aby zmaksymalizować ilość powietrza w cylindrze, gdy iskra go zapali i zapewnić w rezultacie dodatkowy moment obrotowy i wydajność.

Jednak Hyundai przesadził odrobinę ze swoją rewolucyjnością, bo na rynku funkcjonuje już np. FreeValve firmy Koeniggsegg, który wykorzystuje sterowane cyfrowo systemy zaworów, aby precyzyjnie kontrolować nie tylko czasy otwarcia i zamknięcia każdego z zaworów, ale także potrzebną siłę. Tak pełnej kontroli CVVD nie oferuje, bo wygląda na to, że Hyundai postawił w tej technologii na przesunięcie rozrządu nieco poza środek, aby kontrolować długość czasu otwarcia zaworu.

Pierwszym silnikiem z technologią CVVD będzie Smartstream G1.6 T-GDi. To czterocylindrowy silnik o pojemności 1.6 litra, mocy 180 KM i momencie obrotowym 265 Nm. Oprócz technologii zaworów, będzie również zawierał niskociśnieniową recyrkulację gazów spalinowych, aby pomóc schłodzić komory spalania i zredukować emisję tlenków azotu oraz system zarządzania temperaturą zaprojektowany w celu szybkiego ogrzewania lub chłodzenia silnika w optymalnym zakresie temperatur. Jego debiut rozpocznie się z premierą Sonata Turbo jeszcze w tym roku.

Czytaj też: „Japoński Uber”, czyli Monet zgarnia kolejne inwestycje

Źródło: New Atlas