Po wielu przeciekach wreszcie na rynek trafią procesory 10. generacji Intela. Na pierwszy ogień idzie Intel Core i5-10600K – jak poradzi on sobie na tle konkurencji?
Intel Core i5-10600K to oczywisty następca procesora 9600K. Największą zmianą tak naprawdę jest ponowne wprowadzenie wielowątkowości. Procesor ma więc 6 rdzeni i 12 wątków – powinno to bardzo pozytywnie wpłynąć na wyniki w szczególności w zastosowaniach profesjonalnych.
Procesor pracuje z bazowym taktowaniem 4,1 GHz i 4,5 GHz dla wszystkich rdzeni w trybie turbo. Jeden rdzeń może też osiągnąć taktowanie 4,8 GHz jeśli zajdzie taka potrzeba. TDP wynosi 125 W, a ilość pamięci podręcznej to 12 MB. Procesor ma wbudowaną grafikę Intel UHD 630 i obsługuje pamięci DDR4-2666.
Intel Core i5-10600K przygotowany jest na socket LGA1200. Maksymalna temperatura określana jest na 100°C – procesor można więc rozgrzać do wysokich temperatur. CPU w dalszym ciągu wykonane jest w 14 nm, więc większej rewolucji nie ma co oczekiwać.
W testach wykorzystałem sterowniki Nvidia 445.87. Chłodzenia są dwa podane, bowiem podczas testów AiO od Cooler Master uległo awarii – musiałem na szybko przejść na inne. Na stronie podkręcanie i temperatury macie dokładnie podane, które chłodzenie zostało użyte podczas pomiaru temperatury i przy podkręcaniu. Każdy z testów był też powtarzany przynajmniej 3 razy lub do uzyskania powtarzalności wyników.
W testach wszelkie technologie typu Asus Multicore Enhancement czy Aorus Enhanced Multi-Core Performance zostały wyłączone.
Test Cinebench R15 i R20
Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. Wersje R15 i R20 praktycznie zawsze pojawiają się w przeciekach, stąd oba programy pojawiły się na wykresach. Przetestowałem wydajność jednowątkową oraz wielowątkową.
Test CPU-Z
CPU-Z również ma wbudowany benchmark. Pozwala on na sprawdzenie wydajności jednowątkowej i wielowątkowej używanego procesora. Test jest szybki i pozwala na dokładne porównanie różnych CPU – warto samemu go wykonać i sprawdzić wyniki.
Test 7-Zip
7-Zip zapewne każdy z Was zna – jest to darmowy program służący pakowaniu i rozpakowywaniu plików. W teście sprawdziłem czasy pakowania (do formatu .7z) jednego pliku o wielkości 9,31 GB oraz paczki paczki 1353 plików o wielkości 2,92 GB .
Test SuperPI
SuperPI od zawsze było używane do porównywania wydajności sprzętu choćby w zawodach OC. Został on stworzony w 1995 roku więc dobrze pokazuje wydajność w starszych aplikacjach jednowątkowych. Program liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr. W teście wykorzystałem obliczenia 16 milionów cyfr (16M).
Test wPrime
wPrime to test skupiający się na znajdowaniu liczb pierwszych. Wykorzystuje on do tego metodę Newtona, a więcej na temat wykonywanych obliczeń znajdziecie tutaj. Wykorzystałem test 1024M, a ilość wątków ustawiłem w programie maksymalną dla każdego z procesorów.
Test Speedometer 2.0
Speedometer 2.0 to test mierzący responsywność aplikacji internetowych. Symuluje on działania użytkownika, przez co dobrze może pokazywać, jak w tym temacie wypadają różne procesory. Test przeprowadziłem przy wykorzystaniu przeglądarki Google Chrome.
Test Kraken JavaScript
Benchmark pozwala na porównanie wydajności w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Jest to między innymi szyfrowanie AES. Wynik podawany jest w milisekundach – im mniej tym lepiej. W teście wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.
Test Handbrake
Handbrake to darmowy program, który pozwala między innymi na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on tez dostępny praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziłem czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 50 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).
Test VeraCrypt
VeraCrypt oparty jest o znane oprogramowanie TruCrypt. Pozwala ono na proste szyfrowanie dysków i jest open-source, stąd z oprogramowania korzysta sporo osób. VeraCrypt ma wbudowany test sprawdzający wydajność różnych algorytmów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki trzech testów: AES, Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).
Test Blender
Blendera każdy z Was zna. Jest to darmowy program do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. Wcześniej udało mi się przeprowadzić w nim test kart graficznych, który znajdziecie tutaj. W teście wykorzystałem wersję 2.82a, silnik Cycles oraz scenę Spring.
Test V-Ray benchmark
V-Ray to kolejny program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców.
Test Corona benchmark
Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz CInema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.
Test Frybench
FryBench to benchmark opary o Fryrender. Jest to fotorealistyczny silnik renderujący, w którym szczególny nacisk nałożony jest na światło. Benchmark również bardzo dobrze pokazuje różnice pomiędzy różnymi procesorami, stąd jego wybór do testów.
Test Far Cry New Dawn
Far Cry New Dawn do kontynuacja gry Far Cry 5. Opowiada ona o postapokaliptycznym świecie, poza tym rozgrywka znana jest z poprzednich części gry. Tytuł oparty jest o API DirectX 11. W testach wykorzystałem wbudowany benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia ultra.
Test Assassin’s Creed Odyssey
Assassin’s Creed Odyssey to kolejna część znanej serii o asasynach. Tym razem akcja ma miejsce w Grecji, gdzie wcielamy się we wnuków króla Leonidasa. Gra oparta jest o API DirectX 11. W teście wykorzystałem wbudowany benchmark – pokazuję tylko średnią bowiem w pewnym momencie jest spadek fps i pokazywane najmniejsze fps są takie same. Wykorzystana rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia graficzne ultra.
Test Total War: Three Kingdoms
Akcja Total War: Three Kingdoms toczy się w starożytnych Chinach. Był to okres czasu, gdy państwo zostało podzielone na trzy królestwa – stąd wziął się tytuł. Gra wykorzystuje API DirectX 11. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku (battle) w rozdzielczości 1920 x 1080 oraz przy ustawieniach ultra.
Test Metro Exodus
Metro Exodus to gra stworzone przez $a Games. Jest to pierwszoosobowa strzelanka, której akcja dzieje się w postapokaliptycznym świecie. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku, przy APi DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach ultra (bez ray tracingu czy DLSS).
Test Call of Duty: Modern Warfare
Call of Duty: Modern Warfare to remake znanego tytułu z 2003 roku. Miałem okazję przeprowadzić w nim (a dokładniej w battle royale Warzone) test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Gra oparta jest o API DirectX 12. Testy przeprowadziłem na mapie „Do pieca” w rozdzielczości 1920 x 1080 przy wysokich ustawieniach graficznych.
Test Battlefield V
Seria Battlefield to już klasyka. Tym razem akcja ma miejsce w trakcie drugiej wojny światowej. Test przeprowadziłem w trybie Opowieście Wojenne podczas pierwszej misji Ostatni Tygrys. Wybrane API to DirectX 11, rozdzielczość 1920 x 1080, a ustawienia ultra.
Test Wolfenstein: Youngblood
Wolfenstein: Youngblood to pierwsza kooperacyjna gra w tym uniwersum. Wcielamy się w niej w córki B.J. Blazkowicza, które działają na terenie Paryża. Gra wykorzystuje API DirectX 12. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarka (nadrzecze) w rozdzielczości 1920 x 1080 i przy ustawieniach graficznych Mein leben (bez ray tracingu czy DLSS).
Test Śródziemie: Cień Wojny
Śródziemie: Cień Wojny to przygodowa gra akcji osadzona w uniwersum Śródziemia. Zadaniem gracza jest stworzenie własnej armii orków. W szczególności na uwagę zasługuje system Nemesis, który wprowadza zaawansowaną sztuczną inteligencję. Gra działa na APi DirectX 11. Przetestowałem ją przy wykorzystaniu wbudowanego testu w rozdzielczości 1920 x 1080 i przy ustawieniach ultra.
Test Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider to gra często wykorzystywana w różnych testach. Opowiada ona o kolejnych przygodach Lary Croft – tym razem trafia ona do Ameryki Łacińskiej. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarka (stąd tylko na wykresach znajdziecie średnią), APi DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach najwyższych.
Test Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint
Ostatnia z testowanych gier to Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint. Jest to sanboksowy TPS, który kontynuje kultową serię. Tym razem akcja dzieje się na Pacyfiku, na wyspie Auroa. Do testów wykorzystałem grę działającą na API Vulkan oraz wbudowany test (są tutaj zawsze spadki do przynajmniej 60 fps, stąd są to maksymalne minimalne fps). Wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 a ustawienia graficzny najwyższe.
Podkręcanie i temperatury
Bez OC procesor osiągał temperaturę 68°C przy taktowaniu 4,5 GHz na wszystkich rdzeniach i obciążeniu OCCT Linpack. Spokojnie więc z procesorem poradzi sobie chłodzenie średniej klasy – przy braku OC procesor nie jest zbyt gorącą jednostką.
Udało mi się tę jednostkę podkręcić do 5,1 GHz przy napięciu 1,4 V. Przy mniejszych napięciach procesor zawieszał się po chwili obciążenia, więc innej opcji nie było. Przy AiO Deepcool Gammaxx L240 v2 temperatury sięgały wtedy 90°C. AiO miało rozkręcone wentylatory i pompkę na maksymalne obroty, więc jest naprawdę gorąco – jeśli chcecie wykonać jeszcze mocniejsze OC to AiO 360 będzie podstawą.
Test OC Cinebench R20
Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. W testach OC wykorzystałem tylko wersję R20. Przetestowałem wydajność jednowątkową oraz wielowątkową.
Test OC SuperPI
SuperPI od zawsze było używane do porównywania wydajności sprzętu choćby w zawodach OC. Został on stworzony w 1995 roku więc dobrze pokazuje wydajność w starszych aplikacjach jednowątkowych. Program liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr. W teście wykorzystałem obliczenia 16 milionów cyfr (16M).
Test OC wPrime
wPrime to test skupiający się na znajdowaniu liczb pierwszych. Wykorzystuje on do tego metodę Newtona, a więcej na temat wykonywanych obliczeń znajdziecie tutaj. Wykorzystałem test 1024M, a ilość wątków ustawiłem w programie maksymalną dla każdego z procesorów.
Test OC V-Ray benchmark
V-Ray to kolejny program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców.
Test OC Corona benchmark
Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz CInema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.
Test OC Far Cry New Dawn
Far Cry New Dawn do kontynuacja gry Far Cry 5. Opowiada ona o postapokaliptycznym świecie, poza tym rozgrywka znana jest z poprzednich części gry. Tytuł oparty jest o API DirectX 11. W testach wykorzystałem wbudowany benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia ultra.
Test OC Total War: Three Kingdoms
Akcja Total War: Three Kingdoms toczy się w starożytnych Chinach. Był to okres czasu, gdy państwo zostało podzielone na trzy królestwa – stąd wziął się tytuł. Gra wykorzystuje API DirectX 11. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku (battle) w rozdzielczości 1920 x 1080 oraz przy ustawieniach ultra.
Test OC Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider to gra często wykorzystywana w różnych testach. Opowiada ona o kolejnych przygodach Lary Croft – tym razem trafia ona do Ameryki Łacińskiej. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarka (stąd tylko na wykresach znajdziecie średnią), APi DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach najwyższych.
Test OC Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint
Ostatnia z testowanych gier to Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint. Jest to sanboksowy TPS, który kontynuje kultową serię. Tym razem akcja dzieje się na Pacyfiku, na wyspie Auroa. Do testów wykorzystałem grę działającą na API Vulkan oraz wbudowany test (są tutaj zawsze spadki do przynajmniej 60 fps, stąd są to maksymalne minimalne fps). Wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 a ustawienia graficzny najwyższe.
Pobór mocy przed i po OC
Testy wykonałem przy wykorzystaniu watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Spoczynek polegał na wyświetleniu tylko pulpitu. Obciążeniem był wielowątkowy test Cinebench R20.
Podsumowanie testu Intel Core i5-10600K
Zacznę może od ceny – ta wynosi aktualnie 1449 zł. To właśnie ona zabija sens zakupu tego procesora. Omówmy jednak wyniki po kolei.
W programach procesor wypada praktycznie na równi z Ryzenem 5 3600X, który kosztuje ok. 1000 zł. W jednym zastosowaniach lepsza jest propozycja czerwonych, w drugich niebieskich. Średnio jednak procesory są praktycznie takie same. Nie ma tutaj co się dziwić, skoro obie konstrukcje oferują tyle samo rdzeni i wątków. Oczywiście po OC procesor Intel Core i5-10600K jest wydajniejszy, natomiast pozostaje kwestia ceny. Za 1499 zł, czyli niewiele więcej, jest Ryzen 7 3700X, który zjada 10600K na śniadanie. Nikt więc nie wybierze propozycji Intela do zastosowań profesjonalnych, jeśli w podobnej cenie jest wydajniejsza propozycja od AMD. Natomiast plus dla Intela za znaczną poprawę wydajności w stosunku do 9600K – tutaj główna przyczyna to powrót do wielowątkowości.
W grach procesor jest oczywiście znacznie wydajniejszy od konkurencji. Zwróćcie tutaj uwagę, że są trzy tytuły, gdzie występuje bottleneck dotyczący tylko procesorów 10. generacji (wyniki są niższe od 9600K) – Metro Exodus, Wolfenstein: Youngblood oraz Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint. Te gry zaniżają wydajność ale pokazują też, że cała platforma wymaga dopracowania. W pozostałych tytułach 10600K jest wydajniejszy od 9600K a plasowanie zależy od gry. Średnio jest to drugi procesor w zestawieniu, więc jest bardzo dobrze.
Intel Core i5-10600K ma całkiem spory potencjał OC. 5,1 GHz to znakomity wynik, który przyspiesza procesor we wszystkich zastosowaniach. Takie OC wymaga jednak sporego AiO – polecam 360 mm, gdyż na 240 mm możecie mieć temperatury rzędu 90°C przy maksymalnych obrotach wentylatora i pompki.
Pobór mocy testowanej konstrukcji pod obciążeniem jest na poziomie Ryzen 7 3800X. Po mocnym OC przekracza on nawet niepodkręconego Ryzena 9 3900X, co jest naprawdę sporym wynikiem. Niestety energooszczędność nie jest plusem nowego procesora.
Niestety premiery Intel Core i5-10600K nie mogę uznać za udaną tak naprawdę głównie ze względu na cenę. Procesor jest zbyt drogi w stosunku do choćby Ryzena 5 3600X, którego znajdziecie na wykresach. Jeśli ktoś szuka procesora do zastosowań profesjonalnych to w tej cenie wybierze Ryzen 7 3700X. Jeśli do gier to lepiej jest wybrać tańszy procesor, na tańszej platformie a różnicę dopłacić do wydajniejszej grafiki. Dlaczego? Do 10600K wypada kupić płytę Z490 – najtańsza sensowna to koszt ok. 760 zł. Do tego chłodzenie ok. 150 zł. Przy Ryzenie 5 3600X nie dość że płacicie mniej za samo CPU, mniej za płytę (wystarczy B450 za ok. 600 zł – procesor potencjału OC i tak zbytnio nie ma) to jeszcze macie chłodzenie w zestawie (fakt, że głośne ale wystarczy). Powstaje więc różnica ok. 800 zł, którą lepiej jest dorzucić do lepszej grafiki – zyskacie na tym więcej fps. Nawet jeśli w Ryzenie wymienicie chłodzenie to 650 zł nadal jest zbyt dużą różnicą za całą platformę jak na procesory średniej klasy.
Gdyby Intel Core i5-10600K kosztował 900-1000 zł to mielibyśmy naprawdę fajną konstrukcję w szczególności dla graczy – Intel mógłby nieźle postraszyć AMD. Tak jest to procesor po prostu nieopłacalny stąd nie mogę mu przyznać żadnego odznaczenia.
Za dostarczenie procesorów AMD Ryzen 7 3700X, 7 3800X i 9 3900X dziękuję sklepowi X-Kom.