Test procesora Intel Core i7-12700K. Jak wypadnie w połączeniu z pamięciami DDR4 i DDR5?

test intel core i7-12700K, recenzja intel core i7-12700K, opinia intel core i7-12700K

Intel Core i7-12700K to ciekawa konstrukcja, która powinna plasować się pomiędzy wcześniej testowanymi i5-12600K i i9-12900K. Jak CPU wypadnie na tle konkurencji?

Specyfikacja Intel Core i7-12700K

Procesor ma 8 dużych rdzeni P-Core (Golden Cove) i 4 małe E-Core (Gracemont). Łącznie więc do dyspozycji jest 12 rdzeni oraz 20 wątków. Plasuje to procesor poniżej i9-12900K (16/24) i blisko Ryzena 9 5900X (12/24). Taktowania bazowe to kolejno 3,60 GHz i 2,70 GHz. Maksymalne taktowanie przy obciążeniu wszystkich rdzeni to 4,7 GHz/ 3,60 GHz, a maksymalne turbo 4,90 GHz/3,80 GHz. Jest też obecny Intel Turbo Boost Max Technology 3.0, który pozwala na osiągnięcie 5,00 GHz. Na płytach Z690 możecie spokojnie procesor podkręcać – jest to odblokowana jednostka.

Testowana konstrukcja ma 25 MB Intel Smart Cache oraz 12 MB L2 Cache. Jest też obecna zintegrowana karta graficzna UHD 770, choć w sprzedaży jest też model KF bez iGPU. Intel Core i7-12700K wspiera pamięci RAM DDR4 do 3200 MT/s oraz DDR5 do 4800 MT/s. Nie zabrakło też obecności 16 linii PCI-E 5.0, których konkurencja od AMD póki co nie oferuje.

Zmianie uległy definicje limitów mocy. PL1 to teraz PBP (processor base power), a PL2 to MTP (maximum turbo power). Intel jasno mówi, że procesor może pracować w trybie PL1=PL2=MTP, więc tak też przeprowadziłem testy. W tym przypadku PBP to 125 W, a MTP 190 W.

Całość działa na podstawce LGA1700, więc musicie tutaj upewnić się, że Wasze chłodzenie ma dołączony odpowiedni montaż. Całość wykonana jest w procesie technologicznym Intel 7 (10 nm Enhanced SuperFin), a maksymalna temperatura to 100°C.

Czytaj też: Test procesorów Intel Core i5-12600K i Intel Core i9-12900K

Uwagi do testów

Testy wykonałem przy wykorzystaniu systemu Windows 11. Tutaj w przypadku procesorów AMD zainstalowałem aktualizacje, naprawiające problemy wspomniane w tym artykule. System miał zainstalowane sterowniki Nvidia Game Ready 496.13 oraz wyłączone zabezpieczenia oparte na wirtualizacji.

Procesory Intel 11. generacji przetestowałem przy dwóch ustawieniach. Domyślne to włączone stany PL1 i PL2, które mają różną moc. Tutaj jest to domyślne ich działanie, ale odblokowanie limitów mocy może znacznie wpłynąć na niektóre wyniki, plus na większości płyt głównych domyślne ustawienia są inne, dlatego też dodatkowo przetestowałem je po zdjęciu limitów mocy. W przypadku procesorów Intel 12. generacji przetestowałem je przy ustawieniu PL1=PL2=MTP, które rekomenduje Intel i które wreszcie wydają się sensownym ustawieniami. Jeśli chcielibyście je zobaczyć w dodatkowych ustawieniach np. po włączeniu PL1 na 125 W i tau 56 s, albo po całkowitym zdjęciu limitów mocy, to dajcie znać. W obu przypadkach technologie typu MCE zostały wyłączone. W przypadku procesorów AMD przetestowałem je przy domyślnych ustawieniach, przy wyłączonej opcji PBO.

W testach wykorzystałem płyty z pamięciami DDR4 i DDR5. Pracowały one w trybie Gear 1 (DDR4) i Gear 2 (DDR5). Każdy z testów powtórzyłem przynajmniej 3 razy lub do uzyskania powtarzalności.

Platforma testowa
Chłodzenie
MSI MAG CoreLiquid 360RH
Chłodzenie
Aorus Waterforce 280 (12900K i 12600K)
Chłodzenie
be quiet! Silent Loop 2 360 (12700K)
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
X570S Aorus Master
Płyta główna
Z590 Aorus Master
Płyta główna
Z690 Aorus Elite DDR4
Płyta główna
Asus ROG Maximus Z690 Apex
Pamięć DDR4
XPG Spectrix D50 4x 8 GB 3600 MHz CL18
Pamięć DDR5
G.Skill Trident Z5 RGB 2x 16 GB 5600 MHz CL36
Dysk
Goodram IRDM M.2 2 TB NVMe
Karta graficzna
Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC
Zasilacz
be quiet! Dark Power Pro P11 1200W
Monitor
AOC G2868PQU

Test Cinebench R23

Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.

Test CPU-Z

CPU-Z również ma wbudowany benchmark. Pozwala on na sprawdzenie wydajności jednowątkowej i wielowątkowej używanego procesora. Test jest szybki i pozwala na dokładne porównanie różnych CPU – warto samemu go wykonać i sprawdzić wyniki.

Test 7-Zip

7-Zip zapewne każdy z Was zna – jest to darmowy program służący pakowaniu i rozpakowywaniu plików. W teście sprawdziłem czasy pakowania (do formatu .7z) jednego pliku o wielkości 18,6 GB oraz paczki 1351 plików o wielkości 2,92 GB.

Test SuperPI

SuperPI od zawsze było używane do porównywania wydajności sprzętu chociażby w zawodach OC. Program liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr przy wykorzystaniu algorytmu Gauss–Legendre. Działa on też tylko na jednym wątku. W teście wykorzystałem obliczenia 32 milionów cyfr (32M).

Test wPrime

wPrime to znany benchmark wykonujący obliczenia, o których więcej znajdziecie tutaj. Wykorzystałem test 1024M, a ilość wątków ustawiłem w programie maksymalną dla każdego z procesorów.

Test Speedometer 2.0

Speedometer 2.0 to test mierzący responsywność aplikacji internetowych. Symuluje on działania użytkownika, przez co dobrze może pokazywać, jak w tym temacie wypadają różne procesory. Test przeprowadziłem przy wykorzystaniu przeglądarki Google Chrome.

Test Kraken JavaScript

Benchmark pozwala na porównanie wydajności w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Jest to między innymi szyfrowanie AES. Wynik podawany jest w milisekundach – im mniej tym lepiej. W teście wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Test JetStream 2

JestSTream 2 to benchmark JavaScript i WebAssembly koncentrujący się na najbardziej zaawansowanych aplikacjach internetowych. Ocenia on szybkość działania i wykonywania kodu. Tutaj również wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Test Handbrake

Handbrake to darmowy program, który pozwala między innymi na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on tez dostępny praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziłem czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).

Test VeraCrypt

VeraCrypt oparty jest o znane oprogramowanie TruCrypt. Pozwala ono na proste szyfrowanie dysków i jest open-source, stąd z oprogramowania korzysta sporo osób. VeraCrypt ma wbudowany test sprawdzający wydajność różnych algorytmów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki trzech testów: AES, Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).

Test Blender

Blendera każdy z Was zna. Jest to darmowy program do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. W teście wykorzystałem wersję 2.93.5, silnik Cycles oraz scenę Spring.

Test V-Ray Benchmark

V-Ray to program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców w wersji 5.

Test Corona Benchmark

Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.

Test Frybench

Frybench to benchmark opary o Fryrender. Jest to fotorealistyczny silnik renderujący, w którym szczególny nacisk nałożony jest na światło. Benchmark również bardzo dobrze pokazuje różnice pomiędzy różnymi procesorami, stąd jego wybór do testów.

Test POV-Ray

POV-Ray to program pozwalający na tworzenie obrazów z wykorzystaniem ray tracingu. Jego głównym zastosowaniem jest tworzenie grafiki 3D. W testach wykorzystałem wbudowany benchmark sprawdzający wydajność jedno i wielowątkową.

Test 3DF Zephyr

3DF Zephyr to oprogramowanie służące do fotogrametrii, czyli do rekonstrukcji modeli 3D na podstawie zdjęć. Program ma wbudowany benchmark, którego wyniki możecie zobaczyć poniżej.

Test DigiCortex

DigiCortex to silnik służący do symulacji na dużą skalę i wizualizacji sieci neuronowych. Wykorzystuje on do tego dokładne modele neuronów, synaps i plastyczności synaps. W teście wykorzystałem small benchmark, z którego to spisałem parametr Avg. Simulation Speed (x Real Time) po 10 minutach trwania symulacji.

Test 3DMark CPU Profile

Oprogramowania 3DMark nikomu chyba nie trzeba przedstawiać. Niedawno twórcy wprowadzili nowy test CPU Profile, który zwraca wydajność CPU przy obciążeniu różnej ilości wątków. Poniżej możecie sprawdzić wyniki dla jednego wątku oraz maksymalnej ich ilości.

Test PCMark 10

PCMark służy do sprawdzania ogólnej wydajności komputera. Obejmuje on spory zakres różnych zadań, które wykonywane są na komputerze. Poniżej znajdziecie ogólny wynik oraz poszczególne rezultaty dla testów: Essentials, Productivity oraz Digital Content Creation.

Test 3D Particle Movement

3DPM to program opracowany przez serwis Anandtech. Symuluje on sześć różnych ruchów cząstek oczywiście w trójwymiarze. Wyniki testów zwracane są jako mops/sec.

Test Far Cry 6

 6. odsłona cyklu Far Cry, który z każdą częścią pokazywał nam wodotryski graficzne. Jest to strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) w której dostajemy wielki otwarty świat i przygodę rodem ze starych amerykańskich filmów akcji. Trzeba również zwrócić uwagę, że od 3. części cykl stara się prześcignąć w najbardziej realnym, a zarazem szalonym czarnym charakterze. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka. Wybrałem rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia Ultra.

Test Assassin’s Creed Valhalla

12. część kultowej serii Assassin’s, w której przygody rozgrywamy w IX-wiecznej Europie, głównie w Anglii. Aż dziwnie pomyśleć, że gra, która zaczęła jako skradanka z głęboką historią, zamieniła się w grę RPG z mitycznymi istotami. Trzeba również zwrócić uwagę, że każda odsłona gry wiązana jest z pięknymi efektami graficznymi. Testy wykonałem w mieście Jorvik przy rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach ultra wysokich.

Test Total War Saga: Troy

Druga odsłona serii Total War Saga równie niewybijająca się wśród gier strategicznych jak poprzedniczka, czyli Thrones of Britannia. Tym razem w tej wielkiej strategii wcielamy się w bohaterów, którzy dowodzą armią inspirowaną Iliadą Homera. Trzeba zaznaczyć, że ostatnimi czasy gra dostała wersje, w której mitycznie nazwane jednostki nie są już specjalnymi ludzkimi oddziałami, ale takimi jak w greckich mitach. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka Siege. Wybrałem rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia Ultra.

Test Horizon Zero Dawn

Gra przedstawia daleką przyszłość ludzkiej cywilizacji z ciekawą historią świata i przygodą jak z dobrej książki. Rozgrywka TPP (trzecioosobowa) z elementami RPG, która wciąż zachwyca graficznie. Testy wykonałem w mieście Południk przy rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach najwyższa jakość.

Test Cyberpunk 2077

Jest to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym, w której borykamy się z wieloma dylematami moralnymi godnymi futurystycznej przyszłości. Wielki tytuł 2020 roku oparty na grze fabularnej Cyberpunk, którego wodotryski graficzne przykuły wzrok każdego. W tym przypadku testy wykonałem w dzielnicy Little China przy ustawianiach Ultra i rozdzielczości 1920 x 1080.

Test Watch Dogs Legion

Jest to trzecia część serii Watch Dogs której akcja dzieje się w niedalekiej przyszłości w Londynie. Wcielamy się w grupę hakerów, którzy walczą z rządzącą korporacją. Ważnym elementem tej odsłony jest to, że do swojej grupy możemy zrekrutować każdego mieszkańca Londynu. Testy wykonałem w pobliżu stacji metra Waterloo. Wybrałem też rozdzielczości 1920 x 1080 oraz ustawienia ultra.

Test Borderlands 3

Trzecia część serii Borderlands, utrzymana m w ładnym, komiksowym klimacie. Po za tym, że jest to strzelanka FPP (pierwszoosobowa) z elementami RPG, ma również spora dawkę humoru i ciekawą fabułę, a także barwne, dobrze napisane postacie. Tutaj wybrałem lokalizację Lectra City, rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia Badass.

Test Red Dead Redemption 2

Druga odsłona cyklu od studia Rockstar Games znanego z ciekawie zrobionych historii i dobrej rozgrywki. Tym razem studio Rockstar zabiera nas w bardzo realistyczny świat westernu, który poza realizmem broni czy wykonywanych codziennych czynności, oferuje również bardzo realistyczną grafikę. Testy przeprowadziłem w mieście Saint Denis. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i maksymalne ustawienia graficzne.

Test Shadow of the Tomb Raider

Kolejna część serii Tomb Raider (dokładniej rzecz ujmując, jest to trzecia odsłona) o początkach znanej pani archeolog, pakującej się w coraz to ciekawsze tarapaty. W grze sterujemy z widoku trzecioosobowego, abyśmy mogli zwrócić uwagę na piękną grafikę. Tutaj testy wykonałem w lokacji Kuwak Yaku przy rozdzielczości 1920 x 1080 i najwyższych ustawieniach graficznych.

Test Sid Meier’s Civilization VI

Kolejna część znanej strategii sygnowanej nazwiskiem Sid Meier’s-a, jedna z pierwszych strategii 4X.  Wciąż mocno rozwijana przez twórców i mająca wiele dodatków, cieszy się wielką sławą wśród strategów. W szóstej odsłonie twórcy poszli w bardziej bajkową stylistykę graficzną i jasne kolory, aby móc odzwierciedlać nastroje panujące w poszczególnych krajach. W testach wykorzystałem wbudowane w grę dwa benchmarki – SI i Grafika. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia ultra.

Temperatury i podkręcanie Intel Core i7-12700K

Za chłodzenie posłużył mi tym razem be quiet! Silent Loop 2 360 rozkręcone na 100% (wentylatory + pompka). Przy obciążeniu Cinebech R23 zanotowałem średnio 70°C/58°C na rdzeniach P/E. Są to bardzo dobre wyniki i spokojnie takie AiO poradzi sobie z procesorem.

Intel Core i7-12700K udało mi się podkręcić do 5,1/4,0 GHz przy napięciu 1,378 V. Niestety temperatury były już naprawdę wysokie – średnio 94°C/78°C (P/E), przy czym jeden z rdzeni sięgał 100°C. W grach oczywiście temperatury będą znacznie niższe, ale jeśli obciążacie komputera właśnie programami typu Cinebench R23 to nawet nie ma co do tego podchodzić bez AiO 360, a nawet większego.

Czytaj też: Test procesora Intel Core i7-11700KF

Test OC Cinebench R23

Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.

Test OC Corona Benchmark

Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz CInema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.

Test OC V-Ray Benchmark

V-Ray to program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców w wersji 5.

Test OC Total War Saga: Troy

Druga odsłona serii Total War Saga równie niewybijająca się wśród gier strategicznych jak poprzedniczka, czyli Thrones of Britannia. Tym razem w tej wielkiej strategii wcielamy się w bohaterów, którzy dowodzą armią inspirowaną Iliadą Homera. Trzeba zaznaczyć, że ostatnimi czasy gra dostała wersje, w której mitycznie nazwane jednostki nie są już specjalnymi ludzkimi oddziałami, ale takimi jak w greckich mitach. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka Siege. Wybrałem rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia Ultra.

Test OC Shadow of the Tomb Raider

Kolejna część serii Tomb Raider (dokładniej rzecz ujmując, jest to trzecia odsłona) o początkach znanej pani archeolog, pakującej się w coraz to ciekawsze tarapaty. W grze sterujemy z widoku trzecioosobowego, abyśmy mogli zwrócić uwagę na piękną grafikę. Tutaj testy wykonałem w lokacji Kuwak Yaku przy rozdzielczości 1920 x 1080 i najwyższych ustawieniach graficznych.

Test OC Sid Meier’s Civilization VI

Kolejna część znanej strategii sygnowanej nazwiskiem Sid Meier’s-a, jedna z pierwszych strategii 4X.  Wciąż mocno rozwijana przez twórców i mająca wiele dodatków, cieszy się wielką sławą wśród strategów. W szóstej odsłonie twórcy poszli w bardziej bajkową stylistykę graficzną i jasne kolory, aby móc odzwierciedlać nastroje panujące w poszczególnych krajach. W testach wykorzystałem wbudowane w grę dwa benchmarki – SI i Grafika. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia ultra.

Pobór mocy

Testy wykonałem przy wykorzystaniu watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Obciążeniem był wielowątkowy test Cinebench R23. Zaprezentowane poniżej wyniki dotyczą wyników uzyskanych po 5 minutach działania benchmarka.

Podsumowanie testu Intel Core i7-12700K

Powyższy wykres jest mocnym uproszczeniem i przedstawia średnią wydajność procesorów w programach bez wPrime, który nie działa prawidłowo na procesora 12. generacji Intela. Testowany CPU przy pamięciach DDR4 znajduje się średnio blisko Ryzena 9 5900X, przy czym wygrywa w testach jednowątkowych. Różnice w wielowątkowych są małe i jest to naprawdę świetny wynik, w szczególności, że tak naprawdę powinien on rywalizować z Ryzenem 7 5800X. Jeśli połączymy Intel Core i7-12700K z pamięciami DDR5 to procesor średnio wygrywa już z konkurencją. Natomiast nadal jest spora strata do i9-12900K, co nie jest zaskoczeniem. Pomiędzy DDR4 a DDR5 nie ma aż tak dużej różnicy w wydajności, ale jest w cenie, więc sami musicie ocenić sens takiego połączenia.

Czytaj też: Jaką wydajność oferuje Intel Core i9-12900K w połączeniu z pamięciami DDR5?

W grach Intel Core i7-12700K bez problemów pokonuje Ryzeny i średnio znajduje się zaraz za i9-12900K – różnice są naprawdę małe. Oczywiście zależy to od konkretnej gry, ale tutaj testowana konstrukcja wypada znakomicie. Widać też większy zysk z pamięci DDR5, gdzie takie połączenie pokonuje i9-12900K + DDR4. Taka kombinacja ponownie niewiele przygrywa z mocniejszym procesorem z pamięciami DDR5. Natomiast warto ponownie rozważyć zakup pamięci DDR5. Przy obecnych cenach większy wzrost wydajność da zainwestowanie tej kwoty w np. mocniejszą kartę graficzną.

Testowana konstrukcja naprawdę nieźle się podkręca i 5,1/4,0 GHz daje kopa do wyników. Natomiast temperatury przy AiO 360 i obciążeniu Cinebench R23 są już naprawdę wysokie, choć w grach na pewno takich nie uświadczycie. Warto też zwrócić uwagę na pobór mocy, który jest spory nawet bez OC, większy nawet od Ryzena 9 5950X. Po OC jest on jeszcze większy więc warto zaopatrzyć się w mocny zasilacz.

Procesor kupicie za ok. 2000 zł, a wersję bez iGPU (i7-12700KF) za ok 100 zł mniej. W tej cenie jest to świetna propozycja w szczególności dla graczy. W połączeniu z pamięciami DDR4 w programach wypada ona średnio minimalnie słabiej od Ryzena 9 5900X, a w grach przegrywa tylko z i9-12900K. Różnice są tutaj naprawdę małe, więc gracze powinni być bardzo zadowolenie z tej konstrukcji. Procesor też całkiem nieźle się podkręca i jeśli chcecie możecie go sparować z pamięciami DDR5, choć przy obecnych cenach lepiej tę różnicę dopłacić np. do wydajniejszej karty graficznej. Intel Core i7-12700K to na pewno bardzo dobrze wyceniony procesor, który w swojej cenie jest podstawowym wyborem dla graczy i nie tylko. Dlatego też z przyjemnością rekomenduję Wam jego zakup.

Za dostarczenie procesorów Intel Core i9-11900KAMD Ryzen 5 5600XAMD Ryzen 9 5900X i AMD Ryzen 9 5950X dziękuję sklepowi X-Kom.