Reklama
aplikuj.pl

Nowe inteligentne śrubki informują, kiedy się luzują

Czy kiedykolwiek zdarzyło się Wam wymieniać na własną rękę koło w samochodzie, które finalnie przykręciliście zbyt słabo, przez co odpadło Wam w drodze? Mam nadzieję, że nie, ale nawet jeśli zdarzyłby się Wam taki wypadek, to z opracowanymi właśnie na niemieckim uniwersytecie Fraunhofera śrubkami Smart Screw Connection rozwiązalibyście problem bez najmniejszego problemu. Dlaczego? Bo te nowo opracowane inteligentne śrubki same informują, kiedy zaczynają się luzować.

Naukowcy opracowali nowe inteligentne śrubki, które informują właścicieli o tym, że zaczynają się luzować

Elektronicznie wzbogacona śruba i podkładka – to właśnie składa się na nowy system Smart Screw Connection, który ma za zadanie ostrzegać o tym, czy aby dane śrubki nie łapią przysłowiowych luzów. Obecnie dotyczy ona śrubek M18, ale w przyszłości mają powstać wersje M20 i M36, co sugeruje, że cały sprzęt łatwo konwertować na inne odmiany śrub. Z kolei przykład koła został wykorzystany powyżej nieco na wyrost, bo obecnie plan obejmuje wykorzystywanie tych śrub w konstrukcjach o kluczowym znaczeniu (infrastrukturze drogowej, elektrowniach).

Ten zdalny system monitorowania pozwala nam po raz pierwszy przez cały czas, nawet zdalnie, kontrolować stabilność infrastruktury o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa oraz przeprowadzać właściwą kontrolę każdej pojedynczej śruby. Jest to ogromna zaleta z punktu widzenia bezpieczeństwa. Podczas kontroli mostu lub turbiny wiatrowej żaden inżynier nie musi być na miejscu i sprawdzać każdej śruby z osobna, ponieważ wszystkie dane są przekazywane drogą radiową do stacji serwisowej

– powiedział kierownik projektu, dr Peter Spies.

Czytaj też: I kwartał 2022 w IT. Wzrost liczby ofert pracy i wyższe zarobki – podsumowanie No Fluff Jobs

W praktyce podkładka zawiera jednak czujnik ciśnienia wykonany z cienkiej folii piezorezystancyjnej o nazwie DiaForce. Gdy śruba jest początkowo dokręcana, folia ta rejestruje siłę napięcia wstępnego w trzech różnych punktach. Jeżeli ta siła zmieni się w którymkolwiek z tych punktów – z powodu poluzowania śruby – zmieni się opór elektryczny folii, co wykrywa moduł radiowy w śrubie, który następnie przesyła zaszyfrowany sygnał ostrzegawczy do pobliskiej stacji bazowej. W obecnej prototypowej wersji systemu cała energia potrzebna do pracy zespołu jest generowana przez zintegrowany generator termoelektryczny.