Trudno znaleźć zastępstwo dla obecnego formatu asfaltowych dróg i dlatego naukowcy ciągle próbują ulepszyć te obecne. Jednym z najnowszych tego przejawów jest opublikowane w Journal of Cleaner Production badanie autorstwa zespołu z australijskiego RMIT University, które opisuje to, jak stare opony wzmacniają drogi.
Zużyte opony wzmacniają drogi, chroniąc je nawet przed słońcem
Naukowcy z Australii odkryli kolejną zaletę dodawania gumy ze starych opon do asfaltu, co proponuje się już od dawna. Okazało się, że wykorzystywanie tego problematycznego w kwestii recyklingu odpadu w produkcji asfaltu jest w stanie znacząco zwiększyć wytrzymałość asfaltu na słońce. Jak bardzo? Według wyników wykonane z dodatkiem gumy z opon drogi mogą wytrzymać nawet dwa razy dłużej, zanim popękają.

Wszystko sprowadza się do dodania do asfaltowej mieszanki drobinek gumy, czyli po prostu rozdrobnionych gumowych elementów starych opon, czyli tak naprawdę kauczuku. Ten już wcześniej okazał się obiecujący w zwiększaniu wytrzymałości i odporności betonu na wysokie temperatury, dlatego badacze zastanawiali się, czy mógłby również chronić asfalt przed degradacją przez promieniowanie UV.
Czytaj też: Ulepszono potencjalnie najszybszą drukarkę 3D. Teraz drukuje z nieprzezroczystej żywicy
W praktycznych testach zespół dodał okruchy gumy do górnej warstwy asfaltu w trzech różnych stężeniach – 7,5%, 15% i 22,5%. Następnie próbki te umieszczono w maszynie, która przez półtora miesiąca wystawiała je na działanie promieniowania UV o wysokim natężeniu, co odpowiadało rocznej eksploatacji w tradycyjnych warunkach.
Na koniec zmierzono zmiany właściwości chemicznych i mechanicznych asfaltu, wykazując, że próbki z największą zawartością gumy wykazały o połowę mniej uszkodzeń spowodowanych promieniowaniem UV niż zwykły asfalt. W tym wszystkim jest jednak jedno wielkie ale – zbyt duża ilość kauczuku może spowodować obniżenie odporności drogi na uszkodzenia mechaniczne.