W 1997 roku zbudowany przez IBM komputer Deep Blue wygrał pojedynek szachowy z arcymistrzem Garri Kasparowem. Krytycy sztucznej inteligencji wskazywali na to, że szachy są grą, w której łatwo jest pokonać człowieka jeżeli jest się w stanie wystarczająco szybko policzyć następstwa kilku ruchów naprzód. W roku 2011 Watson, stworzony przez tego samego producenta, pokonał jednak najlepszych graczy w grze Jeopardy!, znanej u nas jako Va banque, wymagającej nie tylko zrozumienia zasad gry, ale również rozumienia i formułowania wypowiedzi w naturalnym języku (w międzyczasie przeszukując zakamarki swojej pamięci). Jednak na popularnych grach nie kończą się możliwości sztucznej inteligencji.
Japończycy z National Institute of Informatics cztery lata temu postawili sobie ambitne zadanie opracowania sztucznej inteligencji, która byłaby w stanie zdać National Center Test for University Admissions – japoński test kwalifikacyjny na uczelnie wyższe, z wynikiem pozwalającym mu na dostanie się na prestiżowy Uniwersytet Tokijski. Badacze dali sobie na osiągnięcie tego celu czas do 2021 roku. W tym roku, czyli po 4 z 10 wyznaczonych lat, udało im się osiągnąć ważny kamień milowy. Opracowany przez nich algorytm osiągnął wynik wyższy od średniej japońskich kandydatów na studia.
Program, nazwany Todai Robot Project (Todai to potoczna nazwa Uniwersytetu Tokijskiego) zdobył 511 z 950 możliwych do zdobycia punktów, przy średniej uzyskanej przez japońskich kandydatów na studia wynoszącej 416 punktów. Oznacza to, że komputer dostałby się aż na 80% japońskich uczelni wyższych. W teście program wypadł szczególnie dobrze w pytaniach z matematyki i historii, natomiast stosunkowo słabo poradził sobie z zagadnieniami z dziedziny fizyki. Według twórców wynika to głównie z faktu, że pytania z fizyki wymagały bardziej zaawansowanych umiejętności analizy języka. Być może Japończycy powinni więc przyjrzeć się bliżej osiągnięciom swoich kolegów z IBM?
Wcześniej w tym roku Amerykanie postanowili mianowicie przetestować sztuczną inteligencję w teście szkolnym. Badacze z Allen Institute for Artificial Intelligence i University of Washington zaprezentowali program, który w teście SAT osiągnął poziom przeciętnego ucznia jedenastej (przedostatniej) klasy edukacji. Jednak działanie amerykańskiego programu obejmowało tylko część matematyczną testu.
[źródło i grafika: gizmodo.com]