Reklama
aplikuj.pl

KFA2 GeForce RTX 5060 EX 8 GB – test karty graficznej

KFA2 GeForce RTX 5060 EX 8 GB - test karty graficznej

Dziś w testach najsłabszy przedstawiciel rodziny GeForce RTX 5000 czyli RTX 5060 8 GB. Konkretnie w wykonaniu KFA2. Karta jest warta uwagi czy nie? Sprawdźmy to. Zapraszamy.

1. KFA2 GeForce RTX 5060 EX 8 GB

RTX 5060 bazuje na tym samym układzie scalonym GB206 co seria RTX 5060 Ti. Podczas gdy RTX 5060 Ti wykorzystuje ten układ w pełni, aktywując wszystkie 36 jednostek SM (Streaming Multiprocessor), RTX 5060 jest okrojony i otrzymuje 30 z dostępnych 36 SM. Przekłada się to na 3840 rdzeni CUDA, 120 rdzeni Tensor, 30 rdzeni RT (Ray Tracing), 120 TMU (jednostek mapowania tekstur) i 48 ROP (jednostek wyjścia renderowania).

Konfiguracja pamięci jest identyczna jak w modelu RTX 5060 Ti 8 GB – otrzymujemy pamięć GDDR7 o przepustowości 28 Gbps podłączoną przez 128-bitowy interfejs, co daje 448 GB/s przepustowości pamięci. Taktowanie GPU jest znacząco obniżone, z częstotliwością boost wynoszącą 2497 MHz w porównaniu do 2572 MHz w RTX 5060 Ti, ale przy znacząco obniżonym całkowitym poborze mocy graficznej (TGP) wynoszącym 145 W (wobec 180 W). To wpływa na stabilność utrzymywania taktowania boost.

Sercem GeForce’a RTX 5060 jest najnowsza architektura graficzna NVIDII, Blackwell. Wprowadza ona Renderowanie Neuronowe (Neural Rendering), czyli zdolność GPU do wykorzystywania modeli AI w celu tworzenia zasobów gry w czasie rzeczywistym i łączenia ich z resztą konwencjonalnie renderowanej gry – podobnie jak łączy obiekty ze śledzeniem promieni (ray tracing). NVIDIA współpracowała nawet z Microsoftem, aby położyć fundamenty na poziomie API dla Renderowania Neuronowego w DirectX 12, dzięki czemu aplikacje 3D mogą bezpośrednio wykorzystywać rdzenie Tensor w GPU. Niezbędny jest nowy sprzętowy harmonogram, nazwany Procesem Zarządzania AI (AI Management Process – AMP), który zapewnia, że GPU jest w stanie jednocześnie przyspieszać modele AI i renderować grafikę gry.

Nowa funkcja DLSS 4 powinna okazać się niezwykle istotna dla karty graficznej w segmencie cenowym GeForce’a RTX 5060. Zastępuje ona starsze modele AI oparte na splotowych sieciach neuronowych (CNN), napędzające DLSS 3, nowszymi modelami opartymi na transformatorach (Transformer). Modele te są dokładniejsze i poprawiają jakość obrazu w super rozdzielczości (super resolution) dla każdego ustawienia wydajności. Modele oparte na transformatorach przyspieszają również Rekonstrukcję Promieni (Ray Reconstruction) i Generację Klatek (Frame Generation). Nawiązując do tego, NVIDIA wprowadziła z architekturą Blackwell Wieloklatkową Generację (Multi Frame Generation), czyli zdolność GPU do wygenerowania nawet trzech klatek stworzonych przez AI po każdej konwencjonalnie renderowanej klatce, co skutecznie czterokrotnie zwiększa liczbę klatek na sekundę.

KFA2 GeForce RTX 5060 EX 8 GB

Model KFA2 RTX 5060 EX 8 GB trafia do użytkownika w klasycznym opakowaniu detalicznym.

W zestawie sprzedażowym producent umieścił :

  •  instrukcję obsługi
  • kabel do podłączenia karty do złącza dla diod ARGB na płycie głównej.

GeForce RTX 5060 EX 8 GB w prezentowanej wersji od KFA2 cechuje się dość kompaktowymi wymiarami, które wynoszą 2 cm długości oraz 1 cm wysokości. Dzięki temu bez problemu zmieści się w większości nowoczesnych obudów typu mid-tower, a także w wielu konstrukcjach o mniejszych gabarytach. KFA2 GeForce RTX 5060 EX 8 GB oferuje bazowe taktowanie na poziomie 2280 MHz, które w trybie GPU Boost osiąga 2535 MHz.

Karta nie zajmuje nadmiernie dużo przestrzeni w obudowie, co sprzyja dobrej cyrkulacji powietrza. Waga urządzenia to gramy, co przy obecnych standardach oznacza raczej lekką konstrukcję, nieobciążającą nadmiernie slotu PCIe ani nie wymagającą dodatkowych wsporników montażowych.

Na rewersie zamontowano plastikowy backplate, który pełni zarówno funkcję estetyczną, jak i wzmacnia całą strukturę karty. W tylnej części backplate’u umieszczono duży otwór wentylacyjny, poprawiający przepływ powietrza i wspomagający odprowadzanie ciepła z rejonu radiatora.

Karta korzysta ze zwykłego 8-pinowego złącza zasilania, co podkreśla umiarkowane zapotrzebowanie na energię. Zarówno warianty 8 GB, jak i 16 GB RTX-a 5060 zostały sklasyfikowane jako układy o współczynniku TGP wynoszącym 145 Wat, co oznacza, że nie wymagają użycia nowego, wielowtykowego adaptera z serii RTX 40, znanego z bardziej wymagających modeli.

W karcie KFA2 RTX 5060 EX 8 GB zastosowano system chłodzenia nazwany Wings 3.0. Dwa 102-milimetrowe wentylatory zbudowane w myśl tego systemu wyposażono w specjalne pierścieniowe łopatki, które bardziej skutecznie poprawiają chłodzenie, szybko odprowadzając ciepło i zwiększając trwałość karty. Dzięki lepszemu przepływowi powietrza, GPU działa zazwyczaj o 3 °C chłodniej niż poprzednia generacja, a poziom hałasu spada o około 5 %.

Karta graficzna KFA2 GeForce RTX 5060 EX 8 GB oferuje zestaw wyjść wideo obejmujący trzy złącza DisplayPort 2.1b oraz jedno HDMI 2.1b, co zapewnia pełną zgodność z najnowszymi standardami przesyłu obrazu. To konfiguracja typowa dla całej serii GeForce RTX 50 z architekturą Blackwell, w której NVIDIA zastosowała nową generację silnika wyświetlania, zdolnego do obsługi najbardziej wymagających scenariuszy multimedialnych i gamingowych.

Każde z trzech złączy DisplayPort 2.1b obsługuje tryb UHBR20 (Ultra-High Bit Rate), co w połączeniu z kompresją strumienia obrazu DSC (Display Stream Compression) pozwala na osiąganie niezwykle wysokich parametrów sygnału wideo. Dzięki temu karta jest w stanie obsłużyć np. rozdzielczość 4K w trybie 12-bit HDR przy częstotliwości odświeżania aż 480 Hz lub nawet 8K w 12-bit HDR do 165 Hz – wszystko przez pojedynczy DisplayPort.

Z kolei złącze HDMI 2.1b (fizycznie oznaczane często jako 2.1a) zapewnia pełną kompatybilność z nowoczesnymi telewizorami i monitorami obsługującymi wysoką przepustowość sygnału i formaty HDR.

Xtreme Tunner App KFA2

Do zarządzania podświetleniem karta KFA2 oferuje dedykowane oprogramowanie Xtreme Tuner Plus, które umożliwia także aktywację funkcji 1-Click OC — lekkiego podbicia częstotliwości GPU o 15 MHz. Dodatkowo program pozwala na synchronizację efektów świetlnych z płytą główną, co wymaga jedynie podłączenia wcześniej wspomnianego kabla RGB.

To jednak nie wszystko. Xtreme Tuner Plus oferuje także możliwość zdalnego sterowania i monitoringu karty graficznej za pomocą urządzeń mobilnych. Wystarczy na komputerze kliknąć ikonę telefonu, a następnie zeskanować kod QR wyświetlający się na ekranie. Aplikację Xtreme Tuner na smartfony i tablety można pobrać z Google Play lub App Store.

Alternatywnie istnieje opcja ręcznego wpisania adresu IP komputera — w obu przypadkach ważne jest, aby urządzenia znajdowały się w tej samej sieci LAN, chyba że skonfigurujesz przekierowanie portów. Po nawiązaniu połączenia na ekranie telefonu lub tabletu pojawi się panel do monitoringu parametrów pracy GPU oraz możliwość zmiany ustawień bez konieczności wychodzenia z gry.

2. PLATFORMA TESTOWA / METODYKA TESTOWA

  • Procesor: AMD Ryzen 5 9600X
  • Chłodzenie: Cooler Master Hyper 612 Apex
  • Płyta główna: Asus TUF Gaming B650-E WiFi
  • Pamięć RAM: 32 GB DDR5 G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30
  • Dysk twardy: Kingston KC3000 1TB
  • Karta Graficzna: Zotac GeForce RTX 5060 Solid 16 GB
  • Zasilacz: be quiet! Power Zone 2 1000W
  • Obudowa: Modecom Horizon ARGB Flow Black
  • Monitor: Philips 329P1H/00 (3840×2160 / 60 Hz)
  • System: Windows 11 23H2

Ustawienia platformy były następujące:

  • taktowanie rdzeni bazowe: 3.9 GHz
  • taktowanie rdzeni w trybie turbo: 5.45 GHz
  • nastawy pamięci: DDR5-6000 MHz CL 30-40-40-76-116
Zotac GeForce RTX 5060 Ti AMP 16 GB - test karty graficznej

Testy karty graficznej przeprowadzono na systemie Windows 11 64-bit (wersja 23H2) z użyciem sterowników nVidia 576.52, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystałem program CapeFrameX w wersji 1.7.2.

  • Gigabyte RTX 4070 Super – 572.20
  • Zotac RTX 5070 / RTX 5070 Ti 1-Clik OC – 572.20
  • Zotac RTX 5060 Ti AMP / RTX 5080 Solid – 576.02

Rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na stałą wartość 0.5 ms, a wyniki przedstawiają średnią arytmetyczną uzyskaną z trzech powtórzeń testu. Każdy wykres jest dokładnie opisany pod względem rozdzielczości renderowania i szczegółowości grafiki.

Na wykresach dłuższe słupki oznaczają średnią liczbę klatek na sekundę, a krótsze – wartość 1% LOW. Dane pochodzą z wybranych miejsc testowych, a średnia została obliczona w programie CapFrameX na podstawie trzech przebiegów testowych. Wszystkie testy wykonywano z aktywnym trybem Resizable BAR.

3. TESTY W GRACH – BAZOWA RASTERYZACJA (1920×1080 / 2560×1440)

3DMark Time Spy

Alan Wake 2

A Plague Tale: Requiem

chwilowe spadki fps w 1080p very high: wina 8 GB VRAM

Black Myth: Wukong

Cyberpunk 2077

Ghost of Tsushima

Indiana Jones and the Great Circle

gra na ustawieniach testowych po prostu się nie włączała ;)

Kingdom Come: Deliverance II

Metro Exodus: Enhanced Edition

Senua’s Saga: Hellblade 2

Silent Hill 2 Remake

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 

Starfield

Star Wars: Outlaws

1080p ultra – znikające tekstury

1440p ultra – znikające tekstury

Wiedźmin 3 Dziki Gon: Next Gen

4. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM DLSS-FSR / FRAME GENERATOR

Alan Wake 2

Cyberpunk 2077

5. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM RAY TRACING (BEZ WŁĄCZONEGO TRYBU DLSS-FSR / FRAME GENERATOR)

Black Myth: Wukong

Cyberpunk 2077

Silent Hill 2 Remake

Star Wars: Outlaws

6. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM RAY TRACING (PLUS WŁĄCZONY TRYB DLSS-FSR / FRAME GENERATOR)

Cyberpunk 2077

Silent Hill 2 Remake

Star Wars: Outlaws

1080p:

1440p:

7. PODKRĘCANIE KARTY GRAFICZNEJ KFA2 GEFORCE RTX 5060 EX 8 GB

Do testów podkręcania wykorzystano dedykowane oprogramowanie MSI Afterburner, które umożliwia manipulację taktowaniami rdzenia i pamięci, a także kontrolowanie parametrów energetycznych i termicznych.

Podczas testów podkręcania kluczowe było maksymalne zwiększenie limitów energetycznych i temperaturowych, co bezpośrednio wpływa na potencjał GPU Boost. Wyższe wartości pozwalają karcie osiągać wyższe częstotliwości taktowania przy intensywnym obciążeniu, co przekłada się na poprawę wydajności w grach.

Ustawienia domyślne zegarów:

  • Taktowanie bazowe/boost: 2280/2565 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 2655-2677 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 1750 MHz

Manualny maksymalny overclocking:

  • Stabilne wartości offset i PL: +465/1800 MHz i +0%
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 3030-3052 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 1975 MHz
test w 3DMark Time Spy po OC
testy w grach bez RT po OC
testy w grach z RT po OC

8. TEMPERATURY PRACY / GŁOŚNOŚĆ / POBÓR ENERGII

temperatury pracy na pulpicie

obciążenie (bez OC)

obciążenie po podkręceniu GPU

wyniki głośności testowanego GPU

Wyniki dla domyślnego trybu pracy biosu. Testy wykonano decybelomierzem Benetech GM 1351 (do ± 1.5 dB4 / 30dBA-130 dBA). Głośność tła w pokoju wynosiła +- 39dB(A) minimalnie.

  • karta podczas spoczynku (praca w przeglądarce) maksymalnie osiągała 40 dB(A) głośności
  • karta podczas rozgrywki w Black Myth: Wukong na zegarach bazowym (przed OC) maksymalnie osiągała 42 dB(A) głośności
  • po OC karty (+ Mhz) głośność karty w Black Myth: Wukong wynosiła 43 dB(A) maksymalnie.

pobór energii

Sama karta, bez podkręcania, w grze Cyberpunk 2077 w rozdzielczości 4K pobierała maksymalnie 145 Wat energii. Po podkręceniu, również w Cyberpunku 2077 i tej samej rozdzielczości, pobór energii wynosił tyle samo.

9. PODSUMOWANIE TESTU

GeForce RTX 5060 8 GB – karta która nie jest nadzwyczaj wydajna, karta która nie jest też nadzwyczaj przyszłościowa. Co tu więcej napisać. Dlatego rozpisywać się nie będę.

Ok, mamy wsparcie dla DLSS 4 i Multi Frame Generatora. Ale to też kwestia dyskusyjna, bowiem technologie te czerpią z pamięci VRAM a tej jest mało w standardzie. 8 GB VRAM to zdecydowanie za mała ilość w wielu grach w bazowej rozdzielczości 1920×1080 i detalach/teksturach ultra już teraz (najnowszy Indiana Jones np.), a co dopiero w przyszłości.

Cena zakupu karty też nie będzie jakoś wybitnie atrakcyjna. Karta (ogólnie typoszereg RTX 5060) nie ma na tę chwilę bezpośredniego rywala w obozie AMD (tj. zwykły RX 9060). Można wybierać w starszych konstrukcjach takich jak głównie RX 7700 XT. Plusem jest to, że ma on więcej VRAM, ale z kolei z drugiej strony jest dużo słabszy w Ray Tracing’u. Tylko czy tego typu karty są stworzone aby grać w tym trybie? No tak średnio bym powiedział.

Jeśli chodzi o testowaną dziś konstrukcję od KFA2 to wielkich epopei też tutaj nie ma co pisać. Karta jest solidnie wykonana (szkoda tylko, że ma plastikowy backplate), pobiera mało energii, jest cicha, i nie nagrzewa się zbytnio mocno. Posiada standardowy dla serii 5060/Ti zestaw wejść/wyjść, więc tutaj nie ma nic odkrywczego. Potencjał OC jest solidny (mimo zablokowanego limitu mocy – średnio +10%), ale w mojej opinii będzie on zbędny dla wielu osób, bowiem głównym hamulcowym i tak będzie tu VRAM. Podsumowując. W przypadku RTX-a 5060 (jak i 5060 Ti, oraz 5070) czekamy na odświeżone wersje Super, które będą wyposażone w większą ilość VRAM.