Reklama
aplikuj.pl

KFA2 GeForce RTX 5070 Ti 1-Click OC – test karty graficznej

NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti to zaawansowana karta graficzna oparta na architekturze Blackwell, oferująca wysoką wydajność w 1440p zarówno dla graczy, jak i profesjonalistów.

Spis treści:

Rdzenie Tensor piątej generacji – nowa era obliczeń AI

Jednym z kluczowych elementów architektury Blackwell, na której opiera się GeForce RTX 5070 Ti, są rdzenie Tensor piątej generacji. NVIDIA stale rozwija swoje jednostki dedykowane przetwarzaniu obliczeń związanych ze sztuczną inteligencją, a ich najnowsza iteracja przynosi znaczne usprawnienia zarówno pod względem wydajności, jak i efektywności energetycznej.

Rdzenie Tensor to wyspecjalizowane jednostki obliczeniowe, które zostały wprowadzone do układów graficznych NVIDIA począwszy od serii RTX 2000 (Turing). Ich głównym zadaniem jest przyspieszanie obliczeń związanych z sieciami neuronowymi i algorytmami sztucznej inteligencji. W grach i aplikacjach wykorzystuje się je przede wszystkim do obsługi technologii DLSS (Deep Learning Super Sampling), ale znajdują one także zastosowanie w profesjonalnym renderingu, obliczeniach naukowych czy edycji wideo.

W porównaniu do wcześniejszych wersji, piąta generacja rdzeni Tensor w RTX 5070 Ti oferuje:

  • Zwiększoną przepustowość obliczeniową – nowe jednostki są w stanie przetwarzać jeszcze więcej operacji jednocześnie, co znacząco poprawia wydajność w zadaniach AI, takich jak upscaling obrazu, rekonstrukcja klatek czy redukcja szumów.
  • Niższe zapotrzebowanie na energię – dzięki optymalizacjom sprzętowym NVIDIA poprawiła stosunek wydajności do zużycia energii, co przekłada się na lepszą efektywność energetyczną i niższe temperatury podczas pracy.
  • Nowe tryby precyzyjnych obliczeń – obsługa formatów FP8 i FP16 pozwala na szybsze operacje matematyczne w aplikacjach korzystających z uczenia maszynowego.
  • Lepsze działanie w DLSS 4 – nowa generacja rdzeni Tensor została zoptymalizowana pod kątem Deep Learning Super Sampling 4, umożliwiając jeszcze lepszą rekonstrukcję obrazu oraz generowanie dodatkowych klatek w grach (DLSS Frame Generation).

Nowe rdzenie Tensor nie tylko przyspieszają działanie gier, ale również poprawiają komfort korzystania z aplikacji wspierających sztuczną inteligencję.

  • Gry – dzięki DLSS 4 gracze mogą cieszyć się płynniejszą rozgrywką przy wyższych ustawieniach graficznych, nawet w najbardziej wymagających tytułach z ray tracingiem. Nowe rdzenie Tensor lepiej radzą sobie z przewidywaniem kolejnych klatek, co znacząco poprawia stabilność FPS i redukuje opóźnienia.
  • Tworzenie treści – aplikacje takie jak Adobe Photoshop, Premiere Pro czy Blender coraz częściej wykorzystują akcelerację AI. Dzięki nowym rdzeniom Tensor operacje takie jak inteligentne skalowanie obrazu, automatyczna redukcja szumów czy renderowanie scen 3D przebiegają szybciej i efektywniej.
  • Obliczenia naukowe i AI – RTX 5070 Ti, podobnie jak inne modele oparte na architekturze Blackwell, świetnie sprawdza się w zadaniach związanych z modelowaniem danych, symulacjami oraz szkoleniem modeli sztucznej inteligencji. Obsługa precyzyjnych formatów FP8 i FP16 pozwala na szybsze trenowanie modeli neuronowych.

Kluczowe technologie i funkcje

Ray Tracing 4. generacji – nowy poziom realizmu w grach

Ray tracing (śledzenie promieni) to technika renderowania, która symuluje sposób, w jaki światło zachowuje się w rzeczywistym świecie, tworząc realistyczne efekty oświetleniowe, odbicia i cienie. W RTX 5070 Ti zastosowano rdzenie RT 4. generacji, które oferują wyższą wydajność niż w poprzednich generacjach. Nowe rdzenie pozwalają na:

  • Lepszą obsługę efektów globalnego oświetlenia – co oznacza bardziej naturalne przejścia między jasnymi i ciemnymi obszarami sceny,
  • Bardziej szczegółowe i realistyczne odbicia na powierzchniach – woda, metal czy szkło będą wyglądać jak w rzeczywistości,
  • Zwiększenie wydajności Ray Tracingu – nowa architektura Blackwell wprowadza optymalizacje, dzięki którym efekty śledzenia promieni są mniej obciążające dla karty graficznej.
    RTX 5070 Ti doskonale sprawdza się w grach wykorzystujących zaawansowane efekty Ray Tracingu, takich jak Cyberpunk 2077, Alan Wake 2 czy Indiana Jones: The Great Cyrcle.

DLSS 4 – inteligentne skalowanie obrazu i płynniejsza animacja

DLSS (Deep Learning Super Sampling) to technologia oparta na sztucznej inteligencji, która poprawia wydajność w grach, renderując obraz w niższej rozdzielczości i inteligentnie rekonstruując go do wyższej jakości. W wersji DLSS 4, NVIDIA wprowadziła kolejne usprawnienia:

  • Jeszcze lepsze algorytmy upscalingu – obraz jest ostrzejszy, a szczegóły bardziej wyraźne, co sprawia, że różnica między natywną a sztucznie podbitą rozdzielczością jest niemal niezauważalna.
  • Nowy system Frame Generation 2.0 – pozwala generować dodatkowe klatki przy zachowaniu płynności animacji. Gracze mogą uzyskać nawet dwukrotny wzrost liczby FPS bez zwiększonego obciążenia sprzętu.
  • Lepsza obsługa gier z Ray Tracingiem – dzięki wykorzystaniu nowej wersji Optical Flow Accelerator karta szybciej analizuje ruch obiektów w scenie, co poprawia jakość generowanych klatek.
    DLSS 4 w RTX 5070 Ti pozwala cieszyć się grami w 4K z włączonym ray tracingiem przy wysokiej liczbie klatek na sekundę.

NVIDIA Reflex – minimalizacja opóźnień dla graczy e-sportowych

W dynamicznych grach e-sportowych, takich jak Counter-Strike 2, Valorant czy Call of Duty, czas reakcji na ekranie jest kluczowy. NVIDIA Reflex redukuje opóźnienia systemowe poprzez:

  • Szybsze przesyłanie danych z myszki i klawiatury do procesora i karty graficznej,
  • Optymalizację kolejek renderowania, dzięki czemu klatki obrazu są generowane bardziej płynnie,
  • Poprawę synchronizacji GPU i CPU, co zapobiega powstawaniu mikroprzycięć (stutteringu) i zwiększa responsywność gry.
    Dzięki Reflex, użytkownicy RTX 5070 Ti mogą cieszyć się niskim input lagiem, co przekłada się na lepszą precyzję celowania i szybsze reakcje w grach FPS.

NVIDIA Studio – zestaw narzędzi dla twórców treści

RTX 5070 Ti to nie tylko karta dla graczy – jej wydajność docenią także profesjonaliści zajmujący się edycją wideo, renderowaniem 3D i projektowaniem graficznym. Platforma NVIDIA Studio zapewnia:

  • Sterowniki Studio Drivers, zoptymalizowane pod kątem aplikacji takich jak Adobe Premiere Pro, DaVinci Resolve, Blender czy Autodesk Maya
  • Wsparcie dla AI-accelerated workflows, czyli narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję do przyspieszenia obróbki zdjęć, wideo i projektowania 3D
  • Lepszą optymalizację kodowania wideo, dzięki rdzeniom NVENC (obsługa AV1), co przekłada się na płynniejsze strumieniowanie i wyższą jakość nagrywania treści
    RTX 5070 Ti pozwala twórcom szybciej renderować projekty, skracając czas oczekiwania na wyniki pracy

Obsługa PCIe 5.0 – wyższa przepustowość i szybsza komunikacja

Nowa generacja kart graficznych RTX 5000 wykorzystuje interfejs PCI Express 5.0, który zapewnia dwukrotnie wyższą przepustowość w porównaniu do PCIe 4.0. Oznacza to:

  • Lepszą komunikację między GPU a procesorem, co zmniejsza opóźnienia w wymagających aplikacjach
  • Szybsze wczytywanie zasobów w grach – zwłaszcza w połączeniu z technologią DirectStorage
  • Przygotowanie na przyszłość – pełna kompatybilność z nowoczesnymi płytami głównymi i procesorami obsługującymi PCIe 5.0

Nowoczesne złącza – HDMI 2.1b i DisplayPort 2.1a

RTX 5070 Ti wyposażono w najnowsze standardy łączności wideo, co pozwala wykorzystać pełen potencjał nowoczesnych monitorów i telewizorów:

  • HDMI 2.1b – obsługa rozdzielczości 8K przy 60 Hz oraz 4K przy 120 Hz, co sprawia, że karta idealnie nadaje się do pracy na ekranach o wysokiej częstotliwości odświeżania,
  • DisplayPort 2.1a – zwiększona przepustowość pozwala na wyświetlanie obrazu w 4K przy 240 Hz, co jest kluczowe dla graczy e-sportowych i użytkowników profesjonalnych,
  • Obsługa technologii VRR (Variable Refresh Rate) – synchronizacja odświeżania obrazu między kartą a monitorem eliminuje efekt „tearingu” (rozrywania obrazu),
  • Pełna kompatybilność z G-SYNC i FreeSync – zapewniająca płynniejszą rozgrywkę bez efektu stutteringu i ghostingu.

 GeForce RTX 5070 TiGeForce RTX 4070 Ti SuperGeForce RTX 4070 Ti
ArchitekturaBlackwellAda LovelaceAda Lovelace
RdzeńGB203AD103AD104
Litografia5 nm5 nm5 nm
Rozmiar378 mm²379 mm²294 mm²
Tranzystory46 mld46 mld36 mld
Jednostki SP896084487680
Jednostki TMU280264240
Jednostki ROP969680
Jednostki RT706660
Jednostki AI280264240
Taktowanie bazowe2300 MHz2340 MHz2310 MHz
Taktowanie boost2450 MHz2610 MHz2610 MHz
Taktowanie pamięci28000 MHz21000 MHz21000 MHz
Ilość pamięci16 GB GDDR716 GB GDDR6X12 GB GDDR6X
Szyna pamięci256-bit256-bit192-bit
Przepustowość896 GB/s672 GB/s504 GB/s
InterfejsPCI-E 5.0 x16PCI-E 4.0 x16PCI-E 4.0 x16
Współczynnik TGP300 W285 W285 W
Cena MSRP749 USD799 USD799 USD

1. KFA2 GeForce RTX 5070 Ti 1-Click OC 16 GB

Karta wykorzystuje 2.5-slotowy system chłodzenia składający się z trzech osiowych wentylatorów 90 mm, które zapewniają skuteczny przepływ powietrza przez radiator. Dzięki technologii Xtreme Cooling w sytuacjach niskiego obciążenia wentylatory pozostają wyłączone, co przekłada się na absolutnie bezgłośną pracę podczas codziennego użytkowania.

Całą konstrukcję wzmacnia metalowy backplate, który nie tylko zwiększa sztywność karty, ale także pomaga w rozpraszaniu ciepła. W zestawie znajdziemy również regulowaną podkładkę, która stabilizuje kartę w obudowie, minimalizując ryzyko jej wyginania pod własnym ciężarem.

KFA2 GeForce RTX 5070 Ti 1-Click OC oferuje bazowe taktowanie na poziomie 2295 MHz, a w trybie GPU Boost wartość ta wzrasta do 2647 MHz. W rzeczywistych zastosowaniach karta osiąga wartości porównywalne do modeli z poprzedniej generacji, takich jak RTX 4070 Ti Super, ale dzięki ulepszonej architekturze Blackwell, efektywność obliczeniowa jest wyższa. Mimo podniesienia wydajności, NVIDIA zdecydowała się na niewielki wzrost poboru energii – TGP wynosi 300W, co nadal pozwala na zastosowanie zasilacza o rozsądnej mocy.

Jeśli chodzi o wyjścia wideo, do dyspozycji mamy pojedyncze HDMI 2.1b i trzy sztuki DisplayPort 2.1b. To zestaw odświeżony względem Ada Lovelace, gdzie DisplayPort są w standardzie 1.4a. Nowe złącza DP pozwalają przesłać obraz o rozdzielczości 8K przy częstotliwości odświeżania aż 165 Hz, tudzież 4K @ 480 Hz.

2. PLATFORMA TESTOWA / METODYKA TESTOWA

  • Procesor: AMD Ryzen 5 7500F
  • Chłodzenie: Arctic Liquid Freezer III 360 mm
  • Płyta główna: Asus TUF Gaming B650-E WiFi
  • Pamięć RAM: 32 GB DDR5 G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30
  • Dysk twardy: Kingston KC3000 1TB
  • 1. Karta graficzna: KFA2 GeForce RTX 5070 Ti 1-Click OC 16 GB
  • 2. Karta graficzna: Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Gaming OC 12 GB
  • Zasilacz: be quiet! Power Zone 2 1000W
  • Obudowa: Modecom Horizon ARGB Flow Black
  • Monitor: Philips 329P1H/00 (3840×2160 / 60 Hz)
  • System: Windows 11 23H2

Ustawienia platformy były następujące:

  • taktowanie rdzeni bazowe: 3.9 GHz
  • taktowanie rdzeni w trybie turbo: 5.4 GHz
  • nastawy pamięci: DDR5-6000 MHz CL 30-40-40-96 2T

Testy karty graficznej przeprowadzono na systemie Windows 11 64-bit (wersja 23H2) z użyciem najnowszych sterowników od nVidia 572.70, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystałem program CapeFrameX w wersji 1.7.2.

Rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na stałą wartość 0.5 ms, a wyniki przedstawiają średnią arytmetyczną uzyskaną z trzech powtórzeń testu. Każdy wykres jest dokładnie opisany pod względem rozdzielczości renderowania i szczegółowości grafiki.

Na wykresach dłuższe słupki oznaczają średnią liczbę klatek na sekundę, a krótsze – wartość 1% LOW. Dane pochodzą z wybranych miejsc testowych, a średnia została obliczona w programie CapFrameX na podstawie trzech przebiegów testowych. Wszystkie testy wykonano z aktywnym Resizable BAR.

MIEJSCA TESTOWE

3. TESTY W GRACH – BAZOWA RASTERYZACJA (2560×1440)

3DMark Time Spy

2560×1440

Alan Wake 2

A Plague Tale: Requiem

Black Myth: Wukong

Cyberpunk 2077

Dragon Age: The Veilguard

Ghost of Tsushima

Indiana Jones and the Great Circle

Kingdom Come: Deliverance II

Metro Exodus Enhanced Edition

Senua’s Saga: Hellblade 2

Silent Hill 2 Remake

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 

Starfield

Star Wars: Outlaws

Wiedźmin 3: Dziki Gon Next Gen

4. TESTY W GRACH – BAZOWA RASTERYZACJA (3840×2160)

Alan Wake 2

A Plague Tale: Requiem

Black Myth: Wukong

Cyberpunk 2077

Dragon Age: The Veilguard

Ghost of Tsushima

Indiana Jones and the Great Circle

Kingdom Come: Deliverance II

Metro Exodus Enhanced Edition

Senua’s Saga: Hellblade 2

Silent Hill 2 Remake

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 

Starfield

Star Wars: Outlaws

Wiedźmin 3: Dziki Gon Next Gen

5. TESTY Z AKTYWNYM DLSS / FSR / FRAME GENERATOR (2560×1440 / 3840×2160)

PIERWSZY WYKRES – TYLKO Z DLSS / FSR

DRUGI WYKRES – AKTYWNY DLSS / FSR + FRAME GENERATOR

2560×1440

Cyberpunk 2077

Dragon Age: The Veilguard

Star Wars: Outlaws

3840×2160

Cyberpunk 2077

Dragon Age: The Veilguard

Star Wars: Outlaws

6. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM RAY TRACING (BEZ WŁĄCZONEGO DLSS / FSR / FRAME GENERATOR)

2560×1440 / 3840×2160

Black Myth: Wukong

Cyberpunk 2077

Silent Hill 2 Remake

Star Wars: Outlaws

7. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM RAY TRACING (PLUS WŁĄCZONY DLSS / FSR / FRAME GENERATOR)

2560×1440 / 3840×2160

Cyberpunk 2077

Dragon Age: The Veilguard

Star Wars: Outlaws

8. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM PATH TRACING (PLUS WŁĄCZONY DLSS / FSR / FRAME GENERATOR)

2560×1440 / 3840×2160

Cyberpunk 2077

9. Cyberpunk 2077 – testy w Multi Frame Generator (tylko RTX 5xxx)

2560×1440 / 3840×2160

10. PODKRĘCANIE KARTY GRAFICZNEJ

Procedura podkręcania karty graficznej

Do podkręcania kart graficznych w testach wykorzystałem dedykowane oprogramowanie MSI Afterburner. Narzędzie to pozwala na manipulację taktowaniami rdzenia i pamięci, a także kontrolę parametrów energetycznych i termicznych.

W standardowej procedurze overclockingu napięcie zasilania pozostaje na domyślnym poziomie, ponieważ nowoczesne układy samoczynnie dostosowują je w zależności od obciążenia. W przypadku konieczności jego ręcznej zmiany – czy to w celu zwiększenia stabilności przy wyższym taktowaniu, czy też obniżenia temperatur i poboru energii – odpowiednie wartości zostaną podane w dalszej części testu.

Nieodłącznym elementem moich testów podkręcania jest maksymalne zwiększenie limitów energetycznych i temperaturowych, które bezpośrednio wpływają na potencjał GPU Boost. Wyższe wartości pozwalają karcie osiągać wyższe częstotliwości taktowania przy intensywnym obciążeniu, co w praktyce przekłada się na lepszą wydajność w grach.

Wyniki po OC

Testy z RT po OC

Oto procentowe wzrosty wydajności po OC względem wartości bazowych:

  1. Cyberpunk 2077 2560×1440 Ultra
    • 1% LOW: +11,5% (z 83,6 do 93,2)
    • AVG: +6,1% (z 119,1 do 126,4)
  2. Cyberpunk 2077 3840×2160 Ultra
    • 1% LOW: +5,3% (z 43,1 do 45,4)
    • AVG: +7,7% (z 52,2 do 56,2)
  3. Black Myth: Wukong 2560×1440 VH
    • 1% LOW: +0,9% (z 53,6 do 54,1)
    • AVG: +3,8% (z 73,3 do 76,1)
  4. Black Myth: Wukong 3840×2160 VH
    • 1% LOW: +8,2% (z 38,9 do 42,1)
    • AVG: +9,1% (z 44,1 do 48,1)

  1. Cyberpunk 2077 2560×1440 z RT
    • 1% LOW: +2,9% (z 48,1 do 49,5)
    • AVG: +3,6% (z 61,3 do 63,5)
  2. Cyberpunk 2077 3840×2160 z RT
    • 1% LOW: +3,7% (z 27,3 do 28,3)
    • AVG: +4,4% (z 31,5 do 32,9)

Podkręcenie karty przynosi największe korzyści w rozdzielczości 1440p, zwłaszcza w Cyberpunk 2077 bez Ray Tracingu. W grach z włączonym RT i w 4K wzrosty są mniejsze.

11. TEMPERATURY PRACY / GŁOŚNOŚĆ / POBÓR ENERGII

TEMPERATURY PRACY

Obciążenie

Obciążenie po podkręceniu GPU

GŁOŚNOŚĆ GPU

Wyniki dla domyślnego trybu pracy biosu. Testy wykonano decybelomierzem Benetech GM 1351 (do ± 1.5 dB4 / 30dBA-130 dBA). Głośność tła wynosiła 38 dB(A)

Karta maksymalnie osiągała 47 dB(A) co jest przyzwoitym, ale nie bardzo dobrym wynikiem.

POBÓR ENERGII

Zegar bazowy

Karta w Cyberpunk 2077 pobierała maksymalnie 300 Wat energii.

Pobór energii po podkręcaniu GPU

Karta w Cyberpunk 2077 pobierała maksymalnie 320 Wat energii.

12. PODSUMOWANIE TESTU KFA2 GEFORCE RTX 5070 TI 1-CLICK OC

Jeśli chodzi o jakość wykonania, testowana karta nie budzi żadnych zastrzeżeń. Konstrukcja prezentuje się solidnie, a pod względem stylistyki przyciąga uwagę elegancką, czarną kolorystyką oraz osłoną chłodzenia z detalami nawiązującymi do włókna węglowego. Design jest stonowany, ale jednocześnie nowoczesny, co powinno przypaść do gustu szerokiemu gronu użytkowników.

Osoby preferujące efektowne podświetlenie również nie będą zawiedzione – karta oferuje adresowalne oświetlenie LED ARGB, które obejmuje wentylatory oraz logo GeForce RTX. Co więcej, iluminację można zsynchronizować z płytą główną, co pozwala na stworzenie spójnego efektu wizualnego w całej obudowie.

Układ chłodzenia opracowany przez KFA2 efektywnie kontroluje temperatury zarówno rdzenia GPU, jak i pamięci VRAM, choć kultura pracy mogłaby być nieco lepsza przy ustawieniach automatycznych. Przy fabrycznej konfiguracji poziom hałasu jest zauważalny (47 dB(A) maksymalnie), jednak ręczna optymalizacja krzywej wentylatorów pozwala znacząco poprawić komfort akustyczny, jedynie minimalnie wpływając na temperatury. Dzięki temu użytkownicy mogą dostosować działanie chłodzenia do własnych preferencji, balansując między wydajnością a cichą pracą.

Pod względem poboru mocy testowana karta zużywała 300W podczas pełnego obciążenia w standardowych ustawieniach. Po zastosowaniu podkręcenia wartość ta wzrosła do 320W, co stanowi umiarkowany przyrost w stosunku do fabrycznej konfiguracji.

Jeśli chodzi o możliwości overclockingu, udało się zwiększyć taktowanie rdzenia o 350 MHz, a pamięci VRAM o 2000 MHz co sumarycznie poprawiło przepustowość i wpłynęło na większą wydajność (avg) w wybranych grach średnio o 3 do 11% więcej.

Cena testowanej dziś karty to 3999 złotych. Warto? nie warto? na to odpowiedzcie sobie sami.

PLUSY

  • funkcje Multi Frame Generation i Reflex
  • wysoka wydajność karty w Ray i Path Tracing
  • karta posiada trzy złącza DisplayPort 2.1b
  • cena MSRP na sensownym poziomie
  • karta oferuje dobre temperatury podzespołów
  • Bardzo dobre osiągi w grach w 1440p
  • i solidne w 4K
  • dość dobry stosunek wydajności do poboru energii
  • mozliwość ustawienia limitu mocy na 106%
  • co finalnie daje niezłe OC
  • wysoka przepustowość pamięci GDDR7
  • regulowana podpórka w zestawie
  • metalowy backplate
  • podświetlenie ARGB (jesli ktoś to lubi)
  • sterowniki Studio i pakiet NVIDIA Broadcast
  • podwójny enkoder i dekodowanie 10-bit 4:2:2

MINUSY

  • GPU tej klasy powinno mieć już 20 GB VRAM jeśli chcemy grać w 4K (do 1440p 16 GB jest optymalne)
  • chłodzenie mogłoby być nieco cichsze
  • potrzeba odpowiedniego zasilacza (tudzież wtyczki zasilania), bo inaczej karta nie da obrazu na monitor mimo, że komputer w tle będzie działał
  • potencjalne problemy z dostępnością w cenie MSRP
  • brak wsparcia dla kodeka H.266
  • tylko dwuletnia gwarancja producenta
  • niestabilne sterowniki 572.70+ (pod kablem DisplayPort ekran monitora co jakiś czas gaśnie i się włącza ponownie, co jest strasznie irytujące – pod kablem HDMI tego problemu nie ma)