WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ

Najszybsze samoloty na świecie – top 10

Najszybsze samoloty na świecie – top 10

Istnieje wiele samolotów, które przekroczyły prędkość 2 machów. Niektóre z nich są samolotami badawczymi, inne wojskowymi, a inne zwiadowczymi. Ale w samolotach naddźwiękowych od zawsze jest coś niezwykłego. Oto najszybsze samoloty na świecie, które latały po ziemskim niebie.

Najszybsze samoloty – Suchoj Su-27 Flanker

Su-27

Su-27 (kod NATO – Flanker) to współczesny rosyjski jednomiejscowy samolot myśliwski przechwytujący. Został zbudowany z myślą o uzyskaniu przewadze w powietrzu, aby móc przeciwstawić się amerykańskim myśliwcom, takim jak F-15 Eagle. Pierwsze egzemplarze zostały zbudowane w 1980 r., a ostatnie w 2019 r. Su-27 może rozpędzać się do prędkości ok. 1,3 Ma (na poziomie morza), a nawet do 2,3 Ma (na dużych wysokościach).

Najszybsze samoloty – General Dynamics F-111 Aardvark

F-111 Aardvark

General Dynamics F-111 to amerykański samolot dalekiego zasięgu o zmiennej geometrii skrzydeł, który był używany jako bombowiec strategiczny, samolot rozpoznawczy i szturmowy, a także jako samolot walki radioelektronicznej. Początkowo postrzegano go jako kosztowny błąd, ale w ostatecznie uzyskano bardzo dobry, chociaż drogi samolot. Nazwa kodowa Aardvark oznacza mrównika i początkowo była ona nieoficjalna, nadana ze względu na charakterystyczny kształt maszyny z wydłużonym dziobem. Pierwszy lot F-111A odbył się 21 grudnia 1964 roku, a ze służby oficjalnie wycofano go w 1998 r. F-111 Aardvark służył jeszcze w Królewskich Siłach Powietrznych Australii do końca 2010 r. Samolot rozpędzał się do prędkości 2,5 Ma.

Najszybsze samoloty – McDonnell Douglas F-15 Eagle

F-15 Eagle

McDonnell Douglas F-15 Eagle to amerykański ciężki myśliwiec przewagi powietrznej, przeznaczony do działań w każdych warunkach atmosferycznych. Jest w służbie od 1972 r. i uznaje się go za jeden z najbardziej udanych samolotów, jakie kiedykolwiek były w użytku. Dwusilnikowy Eagle o stosunku ciągu do masy wynoszącym niemal 1:1 może napędzać samolot o masie 18 000 kg do ponad 2,5 razy większej od prędkości dźwięku. Do tej pory zbudowano ponad 1200 egzemplarzy F-15, a część wyeksportowano do Japonii, Arabii Saudyjskiej i Izraela. Ma być w użyciu przez Amerykańskie Siły Powietrzne co najmniej do 2025 r.

Najszybsze samoloty – MiG-31

MiG-31

MiG-31 (oznaczenie NATO Foxhound) to dwumiejscowy, naddźwiękowy ciężki myśliwiec przechwytujący konstrukcji radzieckiej. Dzięki swojej dwusilnikowej konstrukcji o sile ciągu 2x 152 kN, był w stanie latać z prędkością naddźwiękową zarówno an dużych, jak i małych wysokościach. Maksymalna prędkość MiG-a to 2,83 Ma. Wyjątkowość MiG-a-31 polega też na tym, że jako jeden z niewielu samolotów produkowanych seryjnie (poza MiG-25, SR-71, Eurofighter Typhoon, F-22 i Concorde) jest w stanie długotrwale utrzymywać prędkość naddźwiękową bez użycia dopalacza (właściwość supercruise). Produkcja tych maszyn zakończyła się w 1994 r., ale nie wiadomo, ile dokładnie egzemplarzy zbudowano. MiG-31 nadal jest w użytku Sił Powietrznych Rosji oraz Kazachstanu.

North American XB-70 Valkyrie

XB-70 Valkyrie

North American XB-70 Valkyrie to amerykański ponaddźwiękowy samolot eksperymentalny z początku lat 60. XX wieku, opracowany i zbudowany w zakładach North American Aviation w układzie kaczki z nowatorskimi, składanymi w pionie końcówkami skrzydeł. XB-70 Valkyrie jako odpowiedź na potrzeby Dowództwa Strategicznych Sił Powietrznych USA, których celem było skonstruowanie stratosferycznego bombowca strategicznego, zdolnego do latania z prędkościami zbliżonymi do 3-krotnej prędkości dźwięku. Prędkość ta powodowała, że niektóre obszary XB-70 nagrzewały się nawet do 330 stopni Celsjusza. Zbudowano 2 prototypy XB-70. Pierwszy z nich oblatano 21 września 1964 roku, drugi – 17 lipca 1965.

Bell X-2 Starbuster

Bell X-2 Starbuster

Bell X-2 Starbuster to eksperymentalny samolot amerykański zbudowany w celu zbadania charakterystyk lotu w zakresie prędkości od 2 do 3 Ma oraz wpływu bariery cieplnej (poważnego nagrzewania się maszyny na skutek tarcia aerodynamicznego) na płatowiec. Bell X-2 skonstruowany ze stali nierdzewnej i stopów miedzi i niklu, napędzany dwukomorowym silnikiem rakietowym XLR25 o ciągu regulowanym od 11 do 67 kN, oraz skośnymi skrzydłami, był zdolny do lotu powyżej mierzalnych granic atmosfery, na granicę przestrzeni kosmicznej. W programie X-2 brały udział dwie maszyny, które wykonały łącznie 20 lotów od 27 czerwca 1952 do 27 września 1956 roku. Oficjalnie były w stanie rozpędzać się do prędkości 3,2 Ma.

MiG-25 Foxbat

MiG-25

MiG-25 (oznaczenie NATO Foxbat) to radziecki samolot naddźwiękowy. Był maszyną zbudowaną do przechwytywania amerykańskich samolotów podczas zimnej wojny, takich jak SR-71 i wolno lecące samoloty kontrolne. Ponieważ zbudowano go do przechwytywania SR-71, musiał osiągać ekstremalne prędkości – do 3,2 Ma. Nigdy nie zestrzelił Blackbirda, ale uczestniczył w licznych misjach bojowych, które zakończyły się sukcesem. W latach 1969-1984 zbudowano ponad 1100 Foxbatów, jednak obecnie ich użycie jest ograniczone – jedynie Rosja, Syria, Algieria i Turkmenistan.

Lockheed YF-12

Lockheed YF-12

Lockheed YF-12 to amerykański, prototypowy myśliwiec przechwytujący zbudowany na bazie rozpoznawczego samolotu Lockheed A-12. Maszyna miała być zdolna do przechwytywania radzieckich, naddźwiękowych samolotów bombowych na dalekich podejściach do Stanów Zjednoczonych. Po wybudowaniu trzech egzemplarzy prototypowych i serii badań w locie cały program został anulowany. YF-12 wyglądał prawie jak Blackbird i mógł rozpędzać się do prędkości 3,35 Ma.

Lockheed SR-71 Blackbird

Lockheed SR-71 Blackbird

Lockheed SR-71 Blackbird to chyba najsłynniejszy samolot naddźwiękowy w historii. SR-71 to samolot dalekiego zwiadu strategicznego, najszybszy samolot kiedykolwiek wprowadzony do służby operacyjnej w siłach powietrznych. Zaprojektowany na przełomie lat 50. i 60. XX wieku na zamówienie CIA, eksploatowany przez CIA, NASA oraz USAF. Dwusilnikowy odrzutowy średniopłat w układzie delta mógł rozpędzać się do prędkości 3,5 Ma i pułap 26 km, dzięki czemu był nieosiągalny dla ówczesnych systemów obronnych. SR-71 był samolotem nieuzbrojonym, dwumiejscowym, w drugiej kabinie za pilotem znajdował się operator RSO, czyli operator elektronicznej aparatury zwiadowczej. Jej zasięg pozwalał na głęboką penetrację terenu przeciwnika bez konieczności przekraczania granic i naruszania obszaru powietrznego wroga. Był w użytku w latach 1964-1998 (rok dłużej latał dla NASA), a w tym czasie powstały 32 egzemplarze.

North American X-15

North American X-15

North American X-15 to bez wątpienia najszybszy samolot, jaki kiedykolwiek latał po ziemskim niebie. To amerykański rakietowy samolot doświadczalny wyprodukowany przez firmę North American Aviation, na którym ustanowiono szereg rekordów prędkości i wysokości lotu, zdolny także do lotów suborbitalnych. Maszyna wykorzystywana przez amerykańskie siły powietrzne i NASA do dzisiaj. Samolotem latało dwunastu pilotów, w tym późniejsi astronauci Neil Armstrong i Joe Engle. Powstały łącznie trzy egzemplarze X-15. Drugi X-15A został gruntownie przebudowany po wypadku przy lądowaniu. Przedłużono go o 0,74 m, dodano parę zewnętrznych zbiorników paliwa pod kadłubem i wyposażono w osłonę termiczną. Tak zmodyfikowaną maszynę nazwano X-15A-2. Jej pierwszy lot miał miejsce 28 czerwca 1964 roku, a w swoim najszybszym locie samolot osiągnął prędkość 7274 km/h (2021 m/s). Rekordy wysokości lotu ustanowione przez X-15 pozostały niepobite przez żaden pilotowany pojazd latający z wyjątkiem promu kosmicznego, aż do lotu prywatnego samolotu suborbitalnego SpaceShipOne w 2004.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News