Przedstawicielom Lawrence Livermore National Laboratory udało się zwiększyć produkcję nanorurek węglowych typu CNT, które mogłyby mieć szereg bardzo przydatnych zastosowań.
O szczegółach całej sprawy czytamy na łamach Carbon, a autorzy publikacji sugerują, iż takie nanorurki mogłyby być wykorzystywane na przykład w akumulatorach, częściach samochodowych, sprzęcie sportowym, kadłubach łodzi i filtrach wodnych. Większość nanorurek typu CNT wykorzystuje się obecnie w materiałach kompozytowych.
Czytaj też: Grafen w połączeniu z nanogąbkami tworzy filtr usuwający zanieczyszczenia organiczne z wody
Solidna synteza pionowo ustawionych nanorurek węglowych na dużą skalę jest wymagana, aby przyspieszyć wdrażanie wielu najnowocześniejszych urządzeń do pojawiających się zastosowań komercyjnych. Aby odpowiedzieć na tę potrzebę, wykazaliśmy, że właściwości strukturalne jednościennych CNT produkowanych na skalę warstwową w ramach wzrostu zdominowanego przez dyfuzję luzem gazowego prekursora węgla są nadzwyczaj niezmienne w szerokim zakresie warunków.
wyjaśnia Francesco Fornasiero, który przewodził badaniom
Nanorurki węglowe typu CNT wykorzystuje się obecnie w materiałach kompozytowych
Utworzone nanorurki typu CNT zachowywały bardzo wysoką jakość przy zwiększeniu stężenia węgla do 30-krotności, powierzchni podłoża katalizatora z 1 do 180 centymetrów kwadratowych, ciśnienia wzrostu z 20 do 790 Mbar i przepływu gazu do ośmiu razy.
Czytaj też: Pojawił się nowy sposób na tworzenie materiałów 2D. Pomagają w nim obliczenia kwantowe
Opracowany model sugeruje, że kinetykę wzrostu można przyspieszyć poprzez zastosowanie lżejszego gazu wspomagającego dyfuzję prekursorów. Poza tym wskazuje, iż odpowiedni wybór receptury wzrostu CNT i warunków dynamiki płynów może zwiększyć przepustowość produkcji 6-krotnie, a wydajność konwersji węgla do poziomu wyższego niż 90%.