NASA zademonstrowała, w jaki sposób inteligentny materiał może złożyć odcinek skrzydła o wadze 136 kilogramów. Element zostanie następnie wykorzystany w napędzaniu naddźwiękowych samolotów myśliwskich Hornet F / A-18.
Testy są elementem programu Spanwise Adaptive Wing mającego na celu zastąpienie skomplikowanych mechanicznych, hydraulicznych i elektromechanicznych siłowników przy pomocy komponentów, które same się zaginają. Dzięki temu udało się osiągnąć 80-procentową redukcję wagi siłownika.
Kluczowym elementem projektu jest tzw. stop z pamięcią kształtu. Ów materiał jest w stanie „zapamiętać” swoje ułożenie, nawet, jeśli zostanie on odkształcony. Dzięki ogrzaniu stop powróci do swojej poprzedniej formy. Nie trzeba w tym celu wykorzystywać używanych do tej pory silników czy elementów hydrauliki. W przyszłości technologia może zostać połączona ze składaniem skrzydeł, nad którym również pracuje NASA. Dzięki takiej hybrydzie samoloty mogłyby stać się lżejsze, bardziej opływowe i energooszczędne.
Do tej pory rozwiązanie przetestowano na zdalnie sterowanej jednostce PTERA (Prototype Technology-Evaluation Research Aircraft). Teraz przyszedł czas na bardziej praktyczną ocenę, związaną z zamontowaniem stopów na pokładzie F/A-18 Hornet. Podczas testów nowo opracowany siłownik był w stanie złożyć skrzydła w górę i dół o 90 stopni. Cały proces przebiegł z wysoką dokładnością, ułatwiając myśliwcowi przeprowadzanie manewrów.
Podczas kolejnego etapu badań NASA zamierza zastosować dodatkowe siłowniki, które zostaną zamontowane na przednich i tylnych sekcjach skrzydeł.
[Źródło: newatlas.com; grafika: NASA]