WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Testy

Nvidia GeForce RTX 3080 – test ray tracingu i DLSS

W testach RTX 3080 obiecałem Wam, że powstanie osobny artykuł omawiający wydajność grafiki w grach z ray tracingiem i DLSS. Zapraszam więc do sprawdzenia jak RTX 3080 poradzi sobie w takich zadaniach.

Wykorzystana karta

Jako przedstawiciela RTX 3080 wybrałem ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity. Jest to grafika niepodkręcona przez producenta, która mimo to notuje znakomite rezultaty w grach. Jej pełny test możecie przeczytać pod tym linkiem. Wykorzystane sterowniki to Nvidia Game Ready 456,16.

Testy przeprowadziłem na 5 grach: Wolfenstein: Youngblood, Control, Metro Exodus, Quake II RTX oraz Call of Duty: Modern Warfare. Powinny one dobrze pokazać jak ray tracing i DLSS sprawują się na tej karcie. Dodatkowo do wykresów dorzuciłem kartę Aorus GeForce RTX 2080 Ti 11G, za dostarczenie której dziękuję sklepowi X-Kom.

Platforma testowa
Procesor
Intel Core i9-10900K @ 5,1 GHz
Chłodzenie
Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
ASRock Z490 Taichi
Pamięć RAM
Kingston Predator 4x 8 GB 3000 MHz
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
Acer Predator XB271HU Abmiprz
Monitor
AOC G2868PQU

Wolfenstein: Youngblood

Wolfensetin: Youngblood nigdy nie był zbyt wymagający pod względem grafiki. Nie inaczej jest przy włączonym ray tracingu. Wyniki są bardzo wysokie i nawet w największej rozdzielczości bez DLSS RTX 3080 daje sobie radę. Włączenie tej technologii znacznie podbija ilość fps i sprawia, że w ogólnie nie ma mowy o problemach z płynnością.

Control

Control to dla odmiany bardzo wymagający tytuł. RTX 3080 z włączonym ray tracingiem nie radzi sobie w największej rozdzielczości. Także przy 2560 x 1440 nie osiąga wymarzonej wartości 60 fps. Włączenie DLSS całkowicie to zmienia. Gra staje się płynna nawet w rozdzielczości 4K, choć do 60 fps trochę brakuje. Technologia ta ma ogromny wpływ na płynność rozgrywki i jej efekty są fantastyczne.

Metro Exodus

Metro Exodus to kolejny bardzo wymagający tytuł. Jak sami widzicie nie macie co liczyć na 60 fps z włączonym ray tracingiem na RTX 3080 w rozdzielczości 4K. W pozostałych jest nawet przyzwoicie. DLSS oczywiście wszystko zmienia ale pamiętajcie, że gra ma jego pierwszą implementację, która nie była najlepsza. Wyniki testów z DLSS traktujcie więc bardziej jako ciekawostkę.

Quake II RTX

Quake II RTX to wyjątkowy tytuł, bowiem oparty jest na API Vulkan. Jest to też zabójca dla kart graficznych, w szczególności w rozdzielczości 4K. Tam nawet RTX 3080 sobie kompletnie nie radzi. W mniejszych rozdzielczościach jest już znacznie lepiej – nawet w 2K możecie uzyskać stosunkowo płynną rozgrywkę.

Call of Duty: Modern Warfare

W ostatniej grze nie ma obecnego DLSS, ale można za to włączyć śledzenie promieni. Gra w rozdzielczości 3840 x 2160 px przy RTX 3080 notuje średnią wartość bliską 60 fps, czyli jest całkiem nieźle. W pozostałych rozdzielczościach możecie liczyć na w pełni płynną rozgrywkę.

Podsumowanie

Tak oto dotarliśmy do końca testów. RTX 3080 bardzo dobrze radzi sobie z ray tracingiem i są gry, gdzie potrafi on nawet bez DLSS osiągnąć 60 fps w rozdzielczości 3840 x 2160 px. Są też jednak tytuły, gdzie bez DLSS nie jest to możliwe. Sama technologia w wersji 2.0 daje ogromnego kopa w grach, co z pewnością docenią osoby mające słabsze karty. W przypadku RTX 3080 również różnice były spore, co przekładało się na płynność gry i zyskanie dużej ilości fps.

RTX 3080 spokojnie nadaje się do ogrywania tytułów przy włączonym ray tracingu i różnice w stosunku do RTX 2080 Ti są potężne. Nvidia wykonała więc kawał dobrej roboty, a w stosunkowo niskiej cenie karta na pewno będzie podstawowym wyborem do gier z ray tracingiem.