Ostatnie już zaplanowane testy GeForce RTX 3080 Ti dotyczą wydajności karty w grach z ray tracingiem i DLSS. Jak tutaj sprawdzi się ta grafika?
KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC)
Podobnie jak w teście w rozdzielczości 3440 x 1440 wykorzystałem kartę KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC). Jest to bardzo fajny model, który (jeśli tylko nie chcecie karty podkręcać) bardzo fajnie sprawdzi się w nowoczesnym zestawie komputerowym. Grafika prezentuje bardzo dobrą wydajność, więc w grach z RT i DLSS powinno być podobnie. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu sterowników Game Ready 466.77 i zgodnie z tym artykułem. Włączałem w grach jedynie RT oraz DLSS – dokładne ustawienia znajdziecie na opisach wykresów. Wykonałem też testy w rozdzielczości 3440 x 1440, na którą też warto zwrócić uwagę.
Czytaj też: Test ZOTAC GeForce RTX 3070 Ti AMP Holo
Cyberpunk 2077
Do pierwszej z gier bez DLSS nawet nie ma co podchodzić. Już w rozdzielczości 2560 x 1440 grafika notuje średnio poniżej 60 fps, co jest naprawdę słabym wynikiem. Włączenie DLSS Jakość znacznie poprawia tę sytuację. Tutaj nawet w 3840 x 2160 można pokusić się o rozgrywkę, bowiem średnia fps jest powyżej 40, choć warto rozważyć włączenie innego trybu DLSS, który zapewniłby średnio 60 fps. W rozdzielczości 3440 x 1440 jest już średnio 60 fps i do takich ustawień (jeśli celujecie w taką ilość klatek na sekundę) spokojnie wystarczy ustawienie Jakość.
Control
W Control jest podobna sytuacja co w Cyberpunk 2077, ale rezultaty są trochę większe. Wyniki bez DLSS są niskie, choć w 2560 x 1440 średnia przekracza 60 fps. Natomiast nie ma mowy o płynnej rozgrywce w 4K. Po włączeniu DLSS Jakość sytuacja się zmienia i nawet w 3840 x 2160 wyniki są bliskie średnio 60 fps, więc tak naprawdę możecie cieszyć się z płynnego grania przy maksymalnych detalach.
Metro Exodus Enhanced Edition
Tutaj jedna uwaga – w testach zmieniłem ustawienia ray tracingu na Ultra i Reflections na Raytraced. Pozostałe ustawienia są takie same jak w przypadku pozostałych testów.
Gra jest już znacznie płynniejsza nawet bez DLSS. Tutaj karta osiąga średnio ok. 60 fps nawet w rozdzielczości 3440 x 1440, co jest bardzo dobrym wynikiem. Po włączeniu DLSS Jakość ta magiczna liczba zostaje przebita nawet w 3840 x 2160. DLSS więc ponownie sporo zmienia, a w ustawieniu Jakość wybitnie wielkich różnic w obrazie nie ma.
Watch Dogs: Legion
W tym tytule bez DLSS nawet w rozdzielczości 2560 x 1440 nie osiągniecie średnio 60 fps – bez tej technologii nawet nie ma co próbować. Sytuacja zmienia się po włączeniu DLSS Jakość, bowiem wtedy już w 3440 x 1440 jest średnio ponad 60 fps, a w 3840 x 2160 powyżej 50 fps. Tutaj jeśli jednak chcecie więcej fps, to musicie włączyć lepszy tryb DLSS.
Quake II RTX
W tej grze skorzystałem API ray tracingu KHR_ray_query.
W ostatniej z gier nie ma możliwości włączenia DLSS. Widać tutaj, że RTX 3080 Ti daje sobie radę do rozdzielczości 3440 x 1440. W większej wyniki są już poniżej 60 fps, choć nie są wcale tak niskie. Jeśli wystarczy Wam średnio 30 fps, to spokojnie przy takich ustawieniach możecie grać.
Czytaj też: Test Palit GeForce RTX 3070 Ti GamingPro
Podsumowanie
RTX 3080 Ti to jedna z najwydajniejszych kart na rynku i nie ma co się dziwić, że notuje ona dobre wyniki w testach. Jednakże w większych rozdzielczościach i tak musicie odpalić DLSS, aby gra działała płynnie. Co więcej są gry takie jak Cyberpunk 2077, gdzie w 3840 x 2160 nawet DLSS Jakość nie zapewnia średnio 60 fps i tutaj trzeba by włączyć inne jego ustawienie. Natomiast w mniejszych rozdzielczościach po włączeniu DLSS Jakość we wszystkich grach możecie liczyć na średnio 60 fps i cieszyć się z płynnej rozgrywki. Gry z RT są więc wymagające, ale na szczęście DLSS znacząco poprawia sprawę. A warto włączyć obie technologie, bowiem ray tarcing poprawia wygląd gier, które prezentują się jeszcze lepiej.