Paradise Lost – test wydajności kart graficznych Nvidia

Paradise Lost test kart Nvidia

Paradise Lost to najnowszy tytuł PolyAmorous. Akcja dzieje się w Polsce, w alternatywnej rzeczywistości. Czy gra wymaga mocnej grafiki do działania na najwyższych detalach?

Wymagania Paradise Lost

Oficjalne wymagania gry nie są zbyt dokładne. Minimalne to:

  • CPU: i5
  • GPU: GTX 960,
  • Pamięć RAM: 4 GB
  • Dysk: 30 GB
  • System: Windows 10

Rekomendowane to:

  • CPU: i7
  • GPU: GTX 1060,
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Dysk: 30 GB
  • System: Windows 10

Jak sami widzicie, za dużo kornetów nie ma. W szczególności nie wiemy nic więcej na temat procesora czy odpowiednika AMD – tutaj także odnośnie karty graficznej. Natomiast to co powiedzieli twórcy nie wskazuje na zbyt wysokie wymagania. Paradise Lost powinien być więc przystępnym tytułem, choć brakuje też informacji do jakich detali czy rozdzielczości wystarczy podany sprzęt.

Czytaj też: Test Asus GeForce RTX 3060 Dual OC

Testy przeprowadziłem na samym początku rozdziału Akceptacja, zaraz po wyjściu z tunelu. Każde powtórzyłem 3 razy lub do uzyskania powtarzalności. W ustawieniach wybrałem opcje Ultra – gra działa na API DirectX 11. Zainstalowałem też najnowsze sterowniki Nvidia Game Ready 466.11. Na wykresach przedstawiłem tylko wyniki kart, które osiągają średnio powyżej 20 fps.

Platforma testowa
Procesor
Intel Core i9-10900K @ 5,1 GHz
Chłodzenie
Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
ASRock Z490 Taichi
Pamięć RAM
Kingston Predator 4x 8 GB 3000 MHz
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
AOC AG352UCG6
Monitor
AOC G2868PQU

Testy

Czytaj też: Test PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X RGB Triple Fan Edition

Na początek jedna uwaga. Pomimo wyłączenia blokady fps gra i tak blokowała się na 144 fps. Niestety nie znalazłem żadnej opcji, która mogła by to powodować a wierzcie, że próbowałem wszystkiego. Na platformie nie miałem takiego problemu z żadną inną grą, więc jeśli macie pomysł co może to powodować to dajcie znać w komentarzach.

Paradise Lost to mało dynamiczny tytuł, więc tak naprawdę za płynne można uznać 30 fps. Na najwyższych ustawieniach jest to jednak wymagająca gra. Tę minimalną wartość w Full HD osiąga GTX 1660 SUPER. Warto jednak zauważyć, że średnio 60 fps osiaga dopiero RTX 2060 SUPER.

W rozdzielczości 2560 x 1440 px średnie 30 fps osiąga RTX 2060, ale tutaj są spore spadki. Tak naprawdę RTX 3060 zapewnia już płynną rozgrywkę. Z tą akrtą też dzieją się dziwne rzeczy, bowiem wraz ze wzrostem wydajności zaczyna ona mocno tracić w stosunku do RTX 2060 SUPER. Już teraz widać po 1% poniżej, że dzieje się coś złego. W kolejnej rozdzielczości karta notuje już bardzo niski wynik i jest to pierwszy tytuł, gdzie się ona tak zachowuje. Sytuację tę sprawdzałem kilka razy i to na dwóch modelach RTX 3060 i za każdym razem było dokładnie tak samo. Wracając do 2K – średnio 60 fps zapewnia tutaj dopiero RTX 3060 Ti, choć tutaj 1% poniżej na poziomie minimalnie niższym od RTX 2080 SUPER pokazuje, że tutaj też coś dziwnego dzieje się z wydajnością karty.

W 3440 x 2160 px o płynnej rozgrywce można mówić dopiero przy RTX 2070 SUPER, co znowu pokazuje, że gra jest wymagająca. 60 fps osiąga dopiero RTX 3070. W 4K zaledwie 3 karty osiągnęły powyżej średnio 20 fps. Jednakże ciężko mówić w przypadku RTX 3070 o płynnej grze, gdyż widoczne są spore spadki. Tutaj nie obejdzie się bez RTX 3080.

Podsumowanie

Paradise Lost na maksymalnych detalach jest więc dosyć wymagającym tytułem. Na szczęście nie jest on dynamiczny, więc te 30 fps powinno zapewnić komfortową rozgrywkę. Wydaje mi się jednak, że gra mogła by być znacznie lepiej zoptymalizowana i poszczególne grafiki powinny notować lepsze wyniki. W szczególności dziwnie to wygląda przy RTX 3060 na wyższych rozdzielczościach, gdzie grafika zaczyna mocno tracić w stosunku do RTX 2060 SUPER – w żadnej innej grze takiego działania nie zauważyłem. Dajcie też znać w komentarzach jak Paradise Lost chodzi na Waszym sprzęcie i czy uważacie, że grafika z ustawieniami Ultra tłumaczy takie wymagania.