Oto procesor Grace od NVIDIA, czyli owoc ponad 10000 lat prac

Oto procesor Grace od NVIDIA, procesor Grace, NVIDIA Grace

NVIDIA ujawniła swój wyjątkowy procesor Grace na bazie technologii ARM. Ten powstał po to, aby swoją 10-krotnie wyższą wydajnością względem obecnych rozwiązań, sprostać wymaganiom obliczeniowym dla najbardziej zaawansowanych aplikacji na świecie.

Procesor Grace od NVIDIA

Procesor NVIDIA Grace jest wynikiem ponad 10000 lat pracy inżynieryjnej i łączy w sobie energooszczędne rdzenie procesora Arm z innowacyjnym podsystemem pamięci o niskim poborze mocy, aby zapewnić wysoką wydajność i doskonałą efektywność. W ścisłym połączeniu z procesorami graficznymi NVIDIA system oparty na procesorze Grace zapewni dziesięciokrotnie wyższą wydajność niż dzisiejsze najnowocześniejsze systemy oparte na NVIDIA DGX, które działają na procesorach x86.

Czytaj też: Nvidia zapowiada profesjonalne karty Ampere

Oczekuje się, że większość centrów danych będzie obsługiwana przez istniejące procesory, ale Grace – nazwana na cześć Grace Hopper, amerykańskiego pioniera programowania komputerowego – będzie obsługiwać niszowy segment informatyki. Zainteresowanie tymi procesorami wykazało już Szwajcarskie Narodowe Centrum Superkomputerowe (CSCS) i Narodowe Laboratorium Los Alamos Departamentu Energii USA, ogłaszając plany stworzenia superkomputerów zasilanych procesorami Grace.

NVIDIA wprowadza Grace, ponieważ ilość danych i rozmiar modeli sztucznej inteligencji rosną wykładniczo, a zajmowanie się nimi wymaga nowego procesora, który może być ściśle sprzężony z procesorem graficznym, aby wyeliminować wąskie gardła systemu. Pokaz tych możliwości szacuje się na 2023 rok.

Czytaj też: Spire prezentuje zasilacze Eagleforce

NVIDIA do stworzenia tego wykorzystała „niesamowitą elastyczność architektury centrum danych firmy ARM”, połączenia NVLink czwartej generacji oraz innowacyjny podsystem pamięci LPDDR5x, który zapewnia dwukrotnie większą przepustowość i 10-krotnie lepszą energooszczędność w porównaniu z pamięcią DDR4. Ponadto nowa architektura zapewnia ujednoliconą spójność pamięci podręcznej z pojedynczą przestrzenią adresową pamięci, łącząc pamięć systemu i procesora graficznego w postaci stosów HBM.