Reklama
aplikuj.pl

Recenzja Last Train Home

W środku spustoszonego kraju po wielkiej wojnie, walki wciąż trwają, a Twoim zadaniem jest objęcie dowodzenia nad grupą żołnierzy desperacko próbujących wrócić do swojej ojczyzny. Twoją misją jest poprowadzenie ich przez niebezpieczne tereny za pomocą pociągu pancernego, zapewniając im bezpieczną przemianę w kraju ogarniętym wojną domową.

W tej epickiej grze strategicznej musisz zarządzać zarówno ludźmi, jak i zasobami, aby zapewnić przetrwanie swojego oddziału. Wybieraj trasę przez dzikie ostępy, unikaj pułapek wroga i podejmuj trudne decyzje taktyczne. Każdy wybór, jaki podejmiesz, ma znaczenie, a Twoja umiejętność zarządzania będzie kluczowa dla sukcesu.

Czy uda Ci się przewieźć swoich żołnierzy bezpiecznie do celu? Czy potrafisz skutecznie pokierować pociągiem pancernym, balansując między koniecznością unikania wrogich sił a zachowaniem wystarczających zasobów dla swojego oddziału? To już zależy od Ciebie, Dowódcy. Przygotuj się na intensywną podróż przez krainę chaosu i sprawdź swoje umiejętności w tej nieprzewidywalnej wojennej przygodzie.


Cechy gry „Last Train Home”

  • Wybieraj starcia: Wysyłaj swój oddział do intensywnych starć, wykonując różnorodne zadania w czasie rzeczywistym. Kluczowymi elementami zwycięstwa są specjalistyczne umiejętności bojowe, precyzyjne planowanie oraz doskonała taktyka.
  • Wyposaż żołnierzy: Rozwijaj swoich podwładnych, odblokowuj nowe umiejętności i zdobywaj lepszy sprzęt. Poznaj ich historie, przyznawaj odznaczenia, i wspomagaj ich awans w wojskowej hierarchii.
  • Zarządzaj załogą: Kieruj żołnierzami podczas wykonywania niebojowych zadań wewnątrz pociągu. Twórz przedmioty, udzielaj pomocy rannym i podnoś morale w trakcie trudnej wędrówki do domu.
  • Ulepszaj pociąg: Doskonalaj wagony i lokomotywę, by uwolnić pełny potencjał pociągu pancernego. Nadzoruj ważne naprawy, bez których podróż nie będzie możliwa.
  • Przemierzaj Syberię: Eksploruj rozległe, pokryte śniegiem tereny Syberii, zbieraj i wymieniaj zapasy, zdobywaj nowych sojuszników oraz radź sobie z kolejnymi kryzysami, gdy tocząca się brutalna wojna domowa stawia na próbę Twoje umiejętności dowódcze.
  • Oparte na wydarzeniach historycznych: Wciągająca fabuła „Last Train Home” prezentuje przeżycia członków Legionu Czechosłowackiego i ich dzielną walkę po stronie ententy w trakcie I wojny światowej. Odkrywaj emocjonującą historię, w której Twoje decyzje kształtują losy bohaterów.

Last Train Home – recenzja

Last Train Home od Ashborne Games z Brna to gra zarówno o Czechach, jak i Słowakach, a dokładniej o czechosłowackich najemnikach, którzy po zakończeniu I wojny światowej chcą wrócić z Rosji do miejsca urodzenia. A do tego użyją pociągu pancernego. Ostatni pociąg, który może ich przywieźć do domu. Znacie więc już istotę gry, sprecyzuję tylko, że pociąg ma stację końcową we Władywostoku, skąd ocalali żołnierze mają przedostać się łodzią z portu do nowo powstałej Czechosłowacji. Jeśli im się uda.

Jest to bardzo długa i bolesna podróż, która może trwać nawet 40 godzin czasu rzeczywistego. To zależy od tego, jak radzisz sobie z pułapkami, jak często zatrzymujesz się, walczysz, szukasz zapasów. Nie będzie to bezpośrednia podróż, ponieważ twoja załoga jest cały czas przywiązana do pociągu, który musi poruszać się po szynach. W ten sposób znajdziesz się również w Moskwie, skąd udasz się na mroźną Syberię. Cała wyprawa podzielona jest na kilka rozdziałów, a każdy z nich zawiera określony fragment trasy na osobnej mapie z miastem docelowym. Gra składa się z kilku elementów, wszystko odbywa się na dwóch poziomach – podczas podróży pociągiem oraz w misjach bojowych.

Od czego zacząć wcześniej? Chyba najlepiej na szynach, które są podstawową mechaniką gry. Zostaniesz dowódcą pociągu, którym sterujesz na z góry ustalonej trasie wyłożonej różnymi interesującymi miejscami. Patrzysz z dużej wysokości na dość szczegółowy krajobraz na mapie, na której możesz wybrać dwie różne prędkości pociągu lub zatrzymać go w razie potrzeby. Jednak przy powiększeniu widok zmienia się płynnie i możesz zobaczyć swój konwój z bliska. Możesz nawet zajrzeć do wnętrzności każdego wagonu.

Prędkość ogólna zależy od lokomotywy, którą czasami masz możliwość wymiany na inną, o innych parametrach i mocy. Kiedy jedziesz pociągiem na maksa, z jednej strony poruszasz się szybciej, co czasami jest koniecznością, bo zdarza się, że masz limit do momentu, w którym musisz być w danym mieście. Z drugiej strony zużywa więcej paliwa i wkrótce przekonasz się, że nie możesz go zmarnować. Ale to tylko jeden z surowców, które są niezbędne, aby pociąg mógł jechać dalej, a jego załoga mogła przetrwać. Ludzie muszą jeść, więc jedzenie też jest ważne.

Metale, tkaniny, drewno, proch strzelniczy i zioła są najczęściej potrzebne do wyrobu różnych rzeczy i akcesoriów, a także do ulepszania. W ostateczności większość z nich można zdemontować i na przykład uzyskać brakujące paliwo. Ale podstawowym sposobem na zdobycie tego wszystkiego są wyprawy po torach kolejowych. W każdej chwili możesz zatrzymać pociąg i wysłać plutony wojskowe do przeszukiwania miast, stacji (zatrzymasz się tam automatycznie), opuszczonych osad, miejsc wyrębu w lesie, terenów łowieckich czy jezior. Możesz dowolnie tworzyć i modyfikować plutony, a także umiejętności poszczególnych żołnierzy.

Żołnierzom zajmuje trochę czasu, aby dostać się tam i z powrotem, a nawet sam rekonesans zajmuje kilka minut. Rezultatem mogą być pewne surowce w zależności od wybranego przedmiotu, na których ilość wpływają również cechy odkrywców, takich jak złodziej czy leśnik. Zdarza się jednak, że ktoś ulega wypadkowi lub zachoruje np. z powodu ciężkiego przeziębienia, co wpływa na stan fizyczny i psychiczny chorego, ale często także innych osób. Pociąg można też zatrzymać barykadami na torze, które można usunąć, co zajmuje trochę czasu, ale przynajmniej jest z tego trochę drewna, albo można je przebić. W tym czasie jednak często dochodzi do uszkodzenia lokomotywy, a nawet wagonów.

W miastach i osadach jest handlarz, z którym można zawrzeć handel wymienny lub użyć pieniędzy. Czasem nawet zdarzy się i lekarz, który wyleczy twoich żołnierzy dla finansów. Możliwe jest również skorzystanie z możliwości przestawienia wagonów, a nawet z opcji zakupu nowych wagonów. Pociąg może mieć sześć typów wagonów, a ich łączna liczba zależy od mocy lokomotywy. Wóz piechoty przewozi żołnierzy i określa ich maksymalną liczbę, jaką możesz mieć. Ponieważ nowe osoby chcą do Ciebie dołączyć na bieżąco, warto pomyśleć o wolnej przestrzeni, w przeciwnym razie będziesz musiał kogoś zostawić. Niezależnie od tego, czy są to nowi potencjalni klienci, czy ktoś z oryginalnego składu, którego zastępujesz.

Wagon magazynowy określa pojemność surowców i rzeczy, które możesz przewieźć. Wagon warsztatowy pozwala na produkcję różnych rzeczy i ulepszeń, zwłaszcza amunicji, modyfikacji broni, ale także odblokowywanie ważnych ubrań zimowych. W wagonie kuchennym z kolei jest miejsce na gotowanie posiłków. Musisz jednak zbierać tylko podstawowe jedzenie. Tutaj robisz bonusowe, które ma dodatkowe efekty, a następnie zwykle oferujesz je pojedyńczo poszczególnym żołnierzom, aby zwiększyć ich wytrzymałość, morale i wydajność pracy. Pieczona ryba, wódka i kawior mogą orzeźwić.

Wóz medyczny jest ważny dla leczenia rannych z bitwy lub chorych i dodaje możliwość produkcji środków medycznych. Wreszcie wagon artyleryjski zapewnia wsparcie ogniowe podczas misji wojskowych. Każdy wagon, podobnie jak lokomotywa, wymaga do jego obsługi przydzielonego personelu, czyli robotników i techników, których ustawiasz na dzienne i nocne zmiany. Co więcej, każdy wagon można ulepszać i modyfikować na kilka sposobów. Wymaga to surowców, a także pracowników, a możliwości są bardzo bogate. Na pewno ważna jest wielokrotna izolacja poszczególnych wagonów i ogrzewanie, co powinno być jednym z pierwszych usprawnień.

W końcu zziębnięci żołnierze chorują, ich właściwości pogarszają się, a czasem nawet mogą umrzeć. Do tego dochodzi poprawa trwałości wagonu, a także sama naprawa. W wagonie magazynowym na przykład instalacja pułapek na szczury, aby te nie podjadały umieszczonego tam prowiantu. Lokomotywę można ładnie ulepszyć w każdym aspekcie, aby była trwalsza, szybsza, wymagała mniej paliwa i powodowała mniej wypadków przy pracy podczas jej eksploatacji. Naprawdę super fajne i dostępne na wiele sposobów realizacji.

Na marginesie, już z wcześniejszych informacji można było wywnioskować, że praktycznie wszystkie działania wymagają załogi. Zgadza się. Za wszystko odpowiadają ludzie, których przewozisz, z których każdej można przypisać kilka zawodów – ról. Są one podzielone na walkę i pracę, i co ciekawe, każdy może poradzić sobie z jednym i drugim jednocześnie. Tak więc każdy członek załogi może zostać wysłany na misję wojskową z bronią w ręku, a po powrocie do pociągu przydziela się go do kotła, ambulatorium, badań lub napraw. Możesz jednak przypisać poszczególne zawody postaciom tylko wtedy, gdy spełniają podstawowe wymagania.

Najczęściej są to pewne atrybuty na wymaganym poziomie. Jednocześnie ludzie zdobywają doświadczenie w walce, podczas zrzutów i rozpoznania interesujących miejsc, a także bezpośrednio podczas wykonywania czynności służbowych. Poziomy przynoszą automatycznie ulepszone zdolności w aktualnie wykonywanej profesji, ale także punkty do ulepszania atrybutów i możliwość odblokowywania nowych profesji. Dla żołnierzy często wykorzystywanych w walce wskazane jest przede wszystkim ulepszenie konstytucji, co zwiększa ich zdrowie, a także zręczność, dzięki czemu m.in. szybciej ładują broń.

Lekarze i technicy czerpią korzyści z inteligencji, a także możesz zwiększyć ich determinację i charyzmę. Do obsługi pociągu potrzebne są zawody technika i robotnika. Na pewno dobrze jest mieć lekarzy i kucharza, ale nie jest to aż tak istotne. Zawody wojskowe obejmują artylerzystę, grenadiera, strzelca maszynowego, medyka i odkrywcę. W każdej profesji możliwe jest osiągnięcie maksymalnie piątego poziomu, co wiąże się również z nowymi umiejętnościami, zwłaszcza dla żołnierzy. Artylerzysta uzbrojony w karabin to podstawa piechoty, a do jego pierwszych umiejętności należy wypad z bagnetem, który jest bardzo skutecznym sposobem na likwidację patroli. Grenadier rzuca ładunki wybuchowe, później także podkłada miny. Strzelec maszynowy jest świetnym wsparciem, zwłaszcza gdy rozkłada swój karabin maszynowy i strzela do wszystkiego, co widzi pod ustalonym kątem.

Sanitariusz leczy na polu bitwy apteczkami pierwszej pomocy. Ale tak naprawdę jest to tylko chwilowe zachęcenie żołnierza, któremu doda życia. Po misji i tak musi być on umieszczony w samochodzie medycznym na łóżku pod opieką lekarzy. Odkrywca to chyba najważniejszy zawód wojskowy. Jego podstawową funkcją jest wykrywanie zakrytego terytorium (mgły wojny), w dowolnym momencie, nawet na większych odległościach, dzięki czemu można w porę dostrzec zagrożenia i przygotować się na nie. Na zaawansowanym etapie odkrywca jest świetnym snajperem, po rozłożeniu broni o dużym zasięgu i śmiertelnym trafieniu. Łączenie zawodów wojskowych jest bardzo ważne w walce. Jednocześnie należy pamiętać, że do wyboru mamy różne typy broni, które to wymagają amunicji i jeśli jej nam zabraknie, nie będziemy w stanie strzelać podczas misji. Musisz także mieć (przechowywany w pociągu) zapas granatów, apteczek i surowców, abyś mógł ich użyć w walce.

Dotarliśmy więc już do misji wojskowych, które mają miejsce, gdy zaczyna się wydarzenie. Najczęściej w miastach. Misje główne są konieczne, drugorzędne dobrowolne, ale i na te warto się wybrać. Często dostaniesz za nie przydatne nagrody lub zapobiegniesz na przykład bombardowaniu pociągów. Ponadto nawet w tych, mniej znaczących, misjach można pozyskać surowce.

Na mapie bitwy są zwykle ułożone w stosy w różnych miejscach i sa one po prostu zabierane przez żołnierzy. Ewentualnie czasami znajdują się za zamkniętą bramą, do której trzeba zdobyć klucz np. od zabitego wrogiego oficera. Ale zwykle jest więcej kluczy, więc jest więcej sposobów, aby się do nich dostać. W odsłoniętych miejscach można zobaczyć takie surowce oznaczone ładnie na biało, a także jako białe kropki na dostępnej minimapie.

Zadania są bardzo różnorodne, a przeciwnikami są najczęściej żołnierze Armii Czerwonej, którzy są nieludzcy dla cywilów. Często współpracujecie z armią biało-carską, choć i ona jest nieobliczalna. Praktycznie nie spotkałem się z dwiema misjami, które nie miałyby choć trochę innej treści czy przebiegu. Konieczne jest zajęcie i utrzymanie stacji, odpieranie ataków i przygotowanie obrony, ratowanie ludności cywilnej, spalanie trujących zapasów, naprawa kolei i usuwanie sabotażystów w pobliżu, eskortowanie konwoju. Od czasu do czasu możesz mieć sojuszników, którzy mogą ci pomóc.

Często można tam użyć stacjonarnego karabinu maszynowego, armaty lub pojazdu. Z reguły przywłaszczasz sobie porzucony samochód opancerzony lub czołg, gdy znajdziesz przedmiot z paliwem i przyniesiesz go do samochodu. Następnie używasz żołnierzy jako garnizonu. Pojazdy są bardzo pomocne, chociaż niektóre są dość powolne. Ale to te po stronie wrogów są bardzo irytujące. Można je powoli niszczyć zwykłym strzelaniem, ale lepsze efekty daje używanie granatów, min lub armaty. Wspaniałą rzeczą jest możliwość korzystania ze wsparcia artyleryjskiego bezpośrednio z pociągu. Jeśli masz w kraju wóz artyleryjski z załogą i amunicją, w misjach możesz wezwać małe bombardowania w wyznaczone miejsce, choć w ograniczonej liczbie. Czasami lepiej nie hałasować i nie zwracać na siebie uwagi podczas misji. W przeciwnym razie przeciwnicy będą na przykład zabijać zakładników lub wzywać posiłki, co robią głównie za pomocą dzwonków ostrzegawczych z alarmami.

Możesz poinstruować żołnierzy, aby przeszli w tryb cichy za pomocą jednego kliknięcia. Następnie, do odwołania, nie strzelają, a ponadto poruszają się ciszej. Więc wróg ich tak szybko nie zauważy. Ponadto potrafią oni ładnie ciąć nożem niczego niepodejrzewających przeciwników od tyłu. Jest to ładnie wkomponowany system skradania się, który uzupełnia ukrywanie się na polach, a także pokazuje punkt widzenia wrogów, gdy oznaczysz ich kursorem. Wiesz więc, jaki mają nadzór i gdzie się z nimi obejść.

Ciekawym szczegółem jest to, że żołnierze zwykle mówią głośno, ale gdy wybierzesz tryb cichy, wtedy szepczą. I żebym nie zapomniał, choć procedura odbywa się w czasie rzeczywistym, można skorzystać z trybu taktycznego, wstrzymać grę i wydawać polecenia poszczególnym żołnierzom, które następnie wykonują w tym samym czasie. Ogólnie rzecz biorąc, misje wojskowe mają klimat i elementy popularnych wojennych RTS-ów, takich jak Commandos, Company of Heroes i Men of War, ale twórcy dodali również coś własnego, aby uczynić je wyjątkowymi.

Całej wyprawie towarzyszą liczne wywiady i wydarzenia, najczęściej prezentowane w formie ekranów z tekstami i dialogami. Dowiesz się z nich, jak przebiegały wyprawy, co dzieje się w Rosji, ale także w kraju, jak trudno jest zachować neutralność w obcym kraju i prawie niemożliwe jest uniknięcie przynajmniej sporadycznych konfliktów. Poznajesz kluczowe postacie i dowódców najemników, a także lokalnych oficerów, czasem wybierasz opcję, która nieco zmienia wydarzenia. Obejmuje to działania i reakcje żołnierzy, którzy mają różne cechy i wartości.

Alkoholik może wzbudzić oburzenie w pociągu, gdy pije jak mastif, z kolei agresywny żołnierz jest nieobliczalny. Niektórzy z twoich żołnierzy są wierzący, inni są zagorzałymi komunistami, inni wiwatują na cześć cara i białych. W oparciu o przydziały misji i twoje instrukcje, ich morale może się poprawić lub pogorszyć, jeśli się z czymś utożsamiają lub odwrotnie. Dodatkowo twórcy dodali do gry malowidła ze scenami z tamtych czasów i wojny, które ładnie wszystko dopełniają. Służą głównie jako ekrany grodziowe. Największe pochwały należą się filmom z żywymi aktorami, które wyglądają bardzo autentycznie.

Takie sceny grodziowe robią ogromne wrażenie. Ale to, co chyba najbardziej zrobi efekt zaskoczenia, to fakt, że oprócz wybranego motywu, gra zawiera kompletny czeski i słowacki dubbing. W związku z tym autorzy proponują rozwiązanie salomonowe. Do wyboru jest dubbing niemiecki, angielski, francuski lub, jak to nazwali autorzy, autentyczny. Co prawda nie jest to do końca autentyczne, bo Rosjanie mówią po czesku z niestandardowym akcentem, ale w szeregach żołnierzy słychać ładny czeski i słowacki, w zależności od narodowości bohaterów.

Interfejs użytkownika jest praktyczny i wszystko jest wystarczająco jasne. Postępy są zapisywane automatycznie, ale można je również zapisać ręcznie praktycznie w dowolnym momencie, co jest szczególnie miłe w misjach wojskowych. Uzupełnieniem gry jest encyklopedia z faktami historycznymi, krótkimi opisami i obrazami broni, pojazdów, tła fabularnego, pociągu i żołnierzy. Do tego poradnik, czyli dodatkowe ekrany z samouczkami dotyczącymi różnych aktywności w grze. Ustawienia gry są przyzwoite.

Grafika obejmuje obsługę DLSS i AMD FSR, V-Sync oraz typowe korekty szczegółów i rozdzielczości. Możesz zmieniać podczas sterowania, chociaż do większości czynności potrzebujesz tylko myszy. Poziom trudności może być zmieniany w sposób ciągły, przy czym autorzy zalecają najwyższy z pięciu, wyznaczony na dowódcę. Naprawdę zapewnia on najlepsze wrażenia ze wszystkiego, co się z nim wiąże. Choć wymaga od gracza sporej precyzji i dobrego zarządzania, nie jest drastycznie trudny. Dla doświadczonych graczy jest idealny. Przed ostatecznym werdyktem wspomnę o drobnych dolegliwościach, których gra nie uniknęła, ale na szczęście nie wpłynęły na nią zbytnio i jakość przeważa na pełnej linii.

Jeśli chodzi o kwestie techniczne, gra działała niemal bezbłędnie w wersji recenzenckiej na moim zestawie komputerowym opartym o procesor Ryzen 5 7600X, 32 GB RAM DDR5 6400 MHz oraz karcie graficznej GeForce RTX 3060 Ti. No może poza jedną awarią, ale to można wybaczyć po czterdziestu godzinach gry ogólnie.

Melodie brzmiące w tle ładnie opisują wybrany okres i ładnie wszystko dopełniają. Grafika jest naprawdę ładna i dynamiczna, co oznacza płynne przejścia na mapie z pociągiem od góry do zbliżenia na wagony i ich wnętrze. O czym już wspomnieliśmy. Dobrze wygląda również na polach bitew w misjach, które można również powiększać, obracać. Jest tam przejrzysta, pełna przedmiotów i detali, z praktycznym oznaczeniem żołnierzy symbolami według ich zawodu.

Obszary misji są ograniczone, ale pozwalają na swobodne poruszanie się i są stale poszerzane. Jest więc możliwość taktycznego działania, wybierania alternatywnych ścieżek i robienia rzeczy na różne sposoby. Nieco irytujące jest długie nagrywanie podczas wchodzenia na misje lub korzystania z zapisanych pozycji. Z jakiegoś powodu zawsze są dwa ekrany nagrywania z rzędu – jeden uruchamia się jako pierwszy, a następnie pomija drugi i przeciąga dane od nowa. Trochę mnie to irytowało, ale przypuszczam, że ten problem można by rozwiązać za pomocą stosownej łatki.

Jeśli chodzi o samą rozgrywkę, na polu bitwy są pewne drobne skazy, takie jak sporadyczne zacinanie się postaci lub ich nielogiczne zachowanie tu i tam. Czasami przeciwnicy nie słyszą ognia z bliska, ale innym razem reagują również na delikatny odległy szelest i już idą za tobą i podnoszą alarm. W przeciwnym razie musisz jednak uważać na swoich wrogów, ponieważ są dość rozważni i mogą zaskakiwać i zaskakiwać. Rozczarował mnie efekt wskaźnika zagrożenia, który skądinąd jest ciekawym elementem, który ma powodować stres u gracza podczas postojów pociągu. Gdy pociąg nie porusza się na zaawansowanym etapie gry, wspomniany wskaźnik z czerwoną linią ostrzegawczą zaczyna się podnosić. Zaczyna się zmniejszać, gdy lokomotywa ponownie zaczyna się poruszać. Konsekwencją wysokiego poziomu zagrożenia powinna być wzmożona aktywność wroga i jego reakcja w tym miejscu, a tak nie było.

Zawsze udawało mi się tego skutecznie uniknąć, ale ze względu na kompletność próbowałem takiej sytuacji. Spodziewałem się misji wojskowej, w której trzeba by było odpierać wrogów w pobliżu pociągu bezpośrednio w bitwie, a wagon artyleryjski z armatą i karabinem maszynowym mógłby być dobrze wykorzystany. Niestety, zamiast tego zawsze była tylko letnia reakcja – meldunek o bombardowaniu uszkodzonym wagonem lub kradzieży zaopatrzenia. Potem wskaźnik pozostał na maksimum, ale nic poważnego się już nie wydarzyło. To właśnie twórcy mogą wypracować w przyszłości.

Na koniec poleciłbym twórcom, aby uzupełnili nieco końcowe statystyki o wyprawę. Obejmują one podstawowy przegląd z danymi o długości ekspedycji, zużytych przedmiotach, ukończonych zadaniach i misjach oraz ocalałych żołnierzach, ale nadal wymagałoby to czegoś ekstra. Konkretna ogólna ocena, na przykład, że wyprawa była bardzo udana, ponieważ straty były niewielkie, a osiągnięty czas rekordowo krótki. Albo coś podobnego. Nawet z medalem, jeśli nie z notą ogólną, którą można by pobić na kolejnej wyprawie, ale i tego nie ma. Ok, może być sporo tych komentarzy wymienionych tutaj, ale są one naprawdę raczej niewielkie, a jakość bardzo przeważa. Do tego stopnia, że mogę podsumować, stwierdzając, co następuje. Last Train Home to bardzo fajna produkcja i polecam zagrać w nią każdemu, kto interesuje się grami tego typu.

Podsumowanie

Czescy programiści przywieźli unikalną kombinację gatunków, która świetnie się sprawdza. Przejażdżki pociągiem menedżerskim w połączeniu z wojskowymi misjami strategicznymi, tworzeniem gier RPG i elementami przetrwania są wyjątkowe i niezwykle złożone. Ponadto autorzy dobrze uchwycili niewidziany okres i mało znany etap historii Czechosłowacji. Podsumowując. Warto zagrać, ale w międzyczasie warto też poczekać na poprawki techniczne.

Ocena końcowa: 80/100

PLUSY:

  • Atmosfera naprawdę oddaje okres czasu w którym rozgrywa się akcja gry
  • Unikalna mieszanka gatunków, łącząca elementy zarządzania, strategi, survivalu i RPG
  • Ładny design i grafika uzupełniona obrazami i scenami filmowymi 
  • Encyklopedia z przeglądem faktów, technik i broni
  • Dobry poziom aktorstwa głosowego
  • Stabilne wykonanie i płynność samej rozgrywki

MINUSY:

  • Drobne niedociągnięcia na polu walki
  • Ważne punkty są niewystarczająco widoczne podczas walki
  • Gra czasami staje się przytłaczająca
  • Ma się też wrażenie, że gra się dłuży po pewnym czasie grania