Tak jak akumulatory są obecnie czynnikiem, który najbardziej wpływa na możliwości elektrycznych samochodów, tak przemysł musi przygotować się na recykling tych zużytych.
Dlatego właśnie nową współpracę zawiązały trzy firmy – Fortum, BASF i Nornickel (rafineria niklu) w formie listu intencyjnego w sprawie realizacji klastra recyklingu akumulatorów elektrycznych w Harjavalta w Finlandii.
Jak podaje Insideevs, chodzi dokładnie o opracowanie udanego cyklu „zamkniętej pętli” w celu ponownego wykorzystania metali (takich jak kobalt i nikiel), które wykorzystuje się obecnie w bateriach litowo-jonowych.
Plany obejmują demontaż wycofanych z eksploatacji modułów akumulatorów w celu wydobycia cennych metali potrzebnych do produkcji nowych materiałów aktywnych katodowo, czyli kluczowych dla nowych akumulatorów. Jak czytamy w oświadczeniu:
Wykorzystanie metali z akumulatorów pochodzących z recyklingu do produkcji materiałów akumulatorowych zapewnia znaczną redukcję CO2 w produkcji pojazdów elektrycznych. Dodatkową redukcję CO2 można osiągnąć poprzez wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w Finlandii do procesu recyklingu.
Fortum obiecuje, że nowa technologia hydrometalurgiczna opracowana przez fińską firmę Crisolteq, którą przejęła, pozwala zwiększyć współczynnik odzysku cennych materiałów z akumulatorów litowo-jonowych z 50% do ponad 80%.