Po dwuletniej modernizacji urządzeń testowych udało się przetestować silnik od Northrop Grumman z napędem typu scramjet. Podczas symulowanych prędkości hipersonicznych został ustanowiony nowy rekord ciągu.
Tzw. scramjety mogą działać tylko przy prędkościach naddźwiękowych, ponieważ polegają na wysokiej prędkości powietrza wlotowego, co prowadzi do spalania. Tam, gdzie silnik turboodrzutowy wykorzystuje sprężarkę oraz silnik tłokowy, scramjety są w stanie działać nawet bez ruchomych części. Powietrze dostaje się do środka z prędkością hipersoniczną, a następnie wchodzi do zwężającego się kanału, który je ściska, a następnie dodawane jest paliwo, co prowadzi do powstawania ciągu.
Czytaj też: Samolot kosmiczny X-37B może „znikać” na zawołanie
W tym przypadku jednostka testowa osiągnęła ciąg rzędu sześciu ton. Jest to rekordowy wynik testu dla tego typu silnika. Oczywiście porównując go do innych silników, np. wykorzystywanych przez Boeinga w modelu GE9X, które wytwarzają ciąg ponad 45 ton, taki rezultat może się wydać mało imponujący. Sęk w tym, że lot hipersoniczny rozpoczyna się z prędkością 5-krotnie przekraczającą prędkość dźwięku, przez co uzyskanie ciągu jest trudniejsze.
Wspomniany silnik typu scramjet został opracowany podczas programu testowego X-51 około 10 lat temu. W przyszłości ma on zostać wykorzystany do zasilania hipersonicznych samolotów wojskowych.
[Źródło: newatlas.com; grafika: US Air Force Photo]
Czytaj też: Złożono pierwsze zamówienie na w pełni elektryczny samolot pasażerski