Pęknięcia mogą spowodować poważne awarie, bez względu na to, czy znajdują się na kadłubach samolotów, mostach bądź też innych konstrukcjach. Odczuwająca odkształcenie „skóra” wykorzystywana do budowy takich obiektów może pomóc, reagując na światło laserowe.
Opracowany przez zespół kierowany przez naukowców z Rice University i Satish Nagarajaiah, materiał składa się z dwóch warstw. Pierwsza zawiera nanorurki węglowe rozdrobnione w polimerze. Druga natomiast posiada przezroczystą warstwę ochronną zbudowaną z innego rodzaju polimeru.
Podobnie jak w przypadku nanorurek węglowych, te umieszczone w skórze podświetlają się po wystawieniu materiału na działanie światła laserowego. W zależności od tego, jak duże są naprężenia mechaniczne, będą one świecić się na różnych długościach fal. W związku z tym, analizując długość fali światła bliskiej podczerwieni, jaką emitują nanorurki, urządzenie odczytujące może ustalić siłę nacisku wywieraną na każdy obszar sztucznej skóry.
Materiał został przetestowany na prętach aluminiowych, które osłabiono w jednym miejscu. Podczas gdy pręty początkowo wydawały się jednolite dla ludzkiego oka, skóra jednoznacznie wskazywała, gdzie znajdowały się uszkodzone obszary. Co więcej, rozdzielczość skóry jest bardzo wysoka. Podczas gdy standardowe czujniki odkształceń zapewniają odczyty, które są uśredniane do kilku milimetrów, inteligentna skóra może rozróżniać obszary oddalone od siebie o jeden milimetr.
[Źródło: newatlas.com]
Czytaj też: Nanocząsteczki obniżą koszt platyny oraz zwiększą żywotność ogniw paliwowych