Reklama

Sprzedaż w e-commerce w 2022 – najważniejsze fakty i prognozy na 2023 rok

ludzie stoją przed tablicą z listą pomysłów
źródło: stock.adobe.com autor: ihorvsn

Koniec roku zbliża się wielkimi krokami. Jest to dobry moment na podsumowanie kondycji rynku e-commerce w Polsce i sprawdzenie, jak rozwija się ta branża w obecnych realiach. Sprawdzimy między innymi, jak sytuacja geopolityczna wpłynęła na wyniki polskich sklepów online i czy branża e-commerce w Polsce nadal rozwija się tak dynamicznie, jak w poprzednich latach.

Rynek e-commerce – co miało na niego wpływ w 2022?

Przedstawiciele biznesu w tym także rynku e-commerce wiązali z początkiem roku 2022 duże nadzieje. Koniec pandemii, związanych z nią obostrzeń i zawirowań gospodarczych miały przynieść normalizację sytuacji w handlu i dać szansę na dalszy rozwój. Wszystko zmienił jednak wybuch wojny za naszą wschodnią granicą. Rosyjska agresja, związany z nią kryzys energetyczny i rosnąca w zastraszającym tempie inflacja to czynniki, które miały największy wpływ na sytuację gospodarek państw europejskich. Mogłoby się wydawać, że w tak trudnej sytuacji sprzedaż e-commerce w Polsce ulegnie zahamowaniu. Co innego mówią jednak dane za 2022, które udało nam się zebrać.

Branża e-commerce w Polsce – podsumowanie 2022

Rzućmy teraz okiem na to, jak w 2022 wyglądał polski rynek e-commerce w liczbach. Mniej więcej w połowie roku ukazał się raport firmy konsultingowej Strategy & Polska. Przeczytacie w nim, że branża e-commerce w Polsce może w tym roku zanotować wzrost o niecałe 20% r/r. Na pełne dane za 2022 musicie jeszcze trochę poczekać. Wstępne prognozy pokazują jednak, że sprzedaż e-commerce w Polsce może w tym roku przekroczyć próg 100 mld złotych. Według raportu Strategy & Polska obrót polskich sklepów e-commerce w 2022 sięgnie aż 109 mld.

Skąd tak duży wzrost przy trudnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej? Dobra kondycja branży e-commerce w Polsce i innych europejskich krajach ma wynikać przede wszystkim ze zmian nawyków zakupowych. W związku z rosnącą inflacją i coraz trudniejszą sytuacją gospodarczą wielu gospodarstw domowych konsumenci zwracają się w stronę sklepów internetowych. Jest to dla nich sposób na oszczędność. Zjawisko to jest szczególnie widoczne w takich branżach jak elektronika, fashion oraz zdrowie i uroda. Warto także wspomnieć, że te 3 kategorie odpowiadają za aż 17% wszystkich transakcji e-commerce w 2022.

Elementem, który wpłynął na dobrą kondycję branży e-commerce w Polsce, jest też rosnąca szybkość i skuteczność realizacji potrzeb zakupowych klientów. Zamówienia w e-sklepach realizowane są coraz szybciej, a konsument ma do wyboru, gdzie, kiedy i w jaki sposób odbierze zakupione produkty. Coraz więcej sklepów korzysta z takiego rozwiązania jak fulfillment dla e-commerce. Bardzo często jest to sposób nie tylko na skrócenie czasu realizacji zamówienia. Pozwala to również na oszczędności i redukcję kosztów związanych z utrzymaniem własnego magazynu. Więcej na ten temat przeczytacie na stronie fulfillment Polska.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym w 2023 – nowe trendy

Zastanawiacie się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym i na jakie rozwiązania postawić w 2023? Przygotowaliśmy dla Was krótką listę trendów w e-commerce, które zyskają na popularności w 2023. Jeśli jeszcze nie wdrożyliście ich w swoim sklepie, jest to ostatni moment, żeby przygotować swój biznes na kolejny rok.

  • Płatność odroczona – trudna sytuacja finansowa wielu Polaków sprawia, że coraz atrakcyjniejsza jest tak zwana płatność odroczona. Według raportu firmy badawczej Research and Markets liczba transakcji dokonywanych za pomocą tej formy płatność może rosnąć nawet o 50% każdego roku. Pod koniec dekady ma to być dominująca forma płatności w zakupach online.
  • Fulfillment – to wspomniany już wcześniej outsourcing logistyki sklepu e-commerce. Wzrost popularności tego rozwiązania związany jest przede wszystkim z rosnącymi kosztami utrzymania własnego magazynu. Jedną z firm świadczących kompleksowe usługi fulfillmentu dla branży e-commerce na polskim rynku jest https://mwlogistics.pl/.
  • Live commerce – to trend, który zrodził się i zyskał ogromną popularność w Azji. Transmisje sprzedażowe na żywo zyskują coraz większą popularność także w naszym kraju. Dla wielu sklepów e-commerce jest to ogromna szansa na rozwój.

Materiał promocyjny opracowany przez MW Logistics.

Źródło zdjęcia głównego: stock.adobe.com, autor: ihorvsn.