Reklama
aplikuj.pl

SteelSeries Arctis GameBuds for Xbox – recenzja słuchawek dousznych

​SteelSeries, znane z produkcji wysokiej jakości sprzętu gamingowego, wprowadziło na rynek swoje pierwsze bezprzewodowe słuchawki douszne – Arctis GameBuds. Te innowacyjne słuchawki łączą w sobie zaawansowane technologie, takie jak aktywna redukcja szumów (ANC) oraz łączność radiowa 2.4 GHz, co ma na celu zapewnienie graczom wyjątkowego doświadczenia audio.

Arctis GameBuds wyróżniają się kompaktowym designem oraz ergonomiczną konstrukcją, co sprawia, że są wygodne nawet podczas długich sesji gamingowych. W zestawie znajduje się etui ładujące z obsługą ładowania bezprzewodowego Qi oraz niskoprofilowy adapter USB-C, umożliwiający bezproblemowe połączenie z różnymi platformami, w tym PlayStation, Xbox, Nintendo Switch oraz PC.

Dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej użytkownicy mogą dostosować ustawienia dźwięku, korzystając z ponad 100 gotowych profili EQ, zoptymalizowanych pod kątem konkretnych gier. Funkcje takie jak tryb Transparency, pozwalający na świadomość otoczenia, oraz solidna jakość dźwięku sprawiają, że Arctis GameBuds stanowią interesującą propozycję dla graczy poszukujących wszechstronnych i mobilnych rozwiązań audio. ​

Specyfikacja techniczna

  • Łączność – bezprzewodowe
  • Rodzaj łączności – Bluetooth 5.3
  • Budowa słuchawek – dokanałowe
  • Składana konstrukcja – nie
  • System audio – Stereo 2.0
  • Redukcja hałasu – aktywna – ANC
  • Pasmo przenoszenia słuchawek – 20 ~ 20.000 Hz
  • Regulacja głośności – tak
  • Wbudowany mikrofon – tak
  • Odłączany mikrofon – nie
  • Złącze – USB typu-C (1 sztuka)
  • Czas ładowania – ok. 90 min
  • 15 min ładowania = 3g pracy
  • Maksymalny czas pracy – do 40 h (przy użyciu etui ładującego)
  • Kompatybilność – Android / Windows / Nintendo / Switch / PlayStation / Meta Quest
  • Zastosowane technologie – Low Complexity Subband Codec (SBC)
  • Dodatkowe informacje – tryb Transparency
  • Dołączone akcesoria – etui ładujące / nadajnik / kabel USB-C – USB-A / trzy pary tipsów silikonowych czarnych (S, M, L) / instrukcja obsługi
  • Waga – 5.3 gram (jedna słuchawka) / 48.7 gram (etui)

Zawartość zestawu

W komplecie ze słuchawkami SteelSeries Arctis GameBuds (for Xbox) znajdziemy etui ładujące z portem USB-C, przewód USB-A do USB-C, kabel do ładowania USB-C na USB-A o długości 0.3 metra, kompaktowy nanoodbiornik (USB-C wraz z adapterem do USB-A), silikonowe końcówki douszne w rozmiarach S, M oraz L, a także standardową dokumentację.

Design i dopasowanie

SteelSeries GameBuds to douszne słuchawki w kolorze czarnym, o trójkątnych korpusach i panelach w kolorze grafitowym, na których umieszczono logo SteelSeries. Te panele pełnią również funkcję fizycznych przycisków, które można dostosować za pomocą aplikacji SteelSeries Arctis. Użytkownik ma możliwość przypisania własnych funkcji do gestów jednokrotnego oraz dwukrotnego stuknięcia – mogą one sterować odtwarzaniem muzyki, regulacją głośności lub uruchomieniem asystenta głosowego w telefonie.

Wyjątkiem są jedynie gesty: przytrzymanie po dwukrotnym stuknięciu – dla zwiększenia lub zmniejszenia głośności, oraz potrójne stuknięcie – służące do przełączania pomiędzy trybami Bluetooth i 2.4 GHz.

Słuchawki GameBuds dobrze przylegały do moich uszu i trzymały się stabilnie. Ponieważ jednak kształt kanału słuchowego różni się u każdego, producent dołącza do zestawu dwie pary silikonowych końcówek w dwóch różnych rozmiarach.

Słuchawki wyposażono w czujniki, które wykrywają, kiedy zostaną wyjęte z ucha, automatycznie wstrzymując odtwarzanie. Mimo dobrego dopasowania, zdarzały się sporadyczne problemy z niezamierzonym zatrzymywaniem i wznawianiem dźwięku. Na szczęście funkcję tę można wyłączyć w aplikacji. Etui ładujące to lekko pękata, podłużna obudowa z klapką, diodą LED z przodu, portem USB-C z tyłu oraz logotypem SteelSeries na górze.

Miłym akcentem jest to, że oprócz samych słuchawek, w środku znajduje się również miejsce na bezprzewodowy adapter USB-C, który służy do łączności i ładowania.

Wiele słuchawek TWS dla graczy nie oferuje takiego zintegrowanego schowka. Adapter wygląda jak czarny prostokącik przypominający kształtem pastylkę Pez, z wtykiem USB-C wystającym od spodu po prawej stronie. Znajduje się na nim także przycisk parowania.

Czas pracy na baterii i obsługa kodeków

Jak podaje SteelSeries, słuchawki GameBuds mogą działać do 10 godzin na maksymalnej głośności, jeśli funkcja aktywnej redukcji szumów (ANC) jest wyłączona. Etui zapewnia kolejne 30 godzin pracy. Po włączeniu ANC czas działania się skraca, lecz nawet 7 godzin nieprzerwanego odtwarzania to bardzo dobry wynik jak na słuchawki typu TWS.

Etui wspiera ładowanie bezprzewodowe w standardzie Qi, a szybkie ładowanie przez USB-C zapewnia trzy godziny słuchania po zaledwie 15 minutach ładowania.

GameBuds obsługują połączenia Bluetooth 5.3 oraz transmisję bezprzewodową w paśmie 2.4 GHz. Podobnie jak inne zestawy dla graczy, dostępne są wersje dedykowane konsolom PlayStation oraz Xbox, z uwagi na różnice w obsłudze adapterów USB przez te platformy.

Niestety, słuchawki wspierają jedynie podstawowy kodek SBC – co jest powszechne w przypadku sprzętu do gier, ale niezadowalające, jeśli chodzi o jakość dźwięku przez Bluetooth.

Aplikacje towarzyszące i oprogramowanie

Możliwość szerokiej personalizacji zapewnia oprogramowanie GG Sonar dla systemu Windows z natywnym językiem angielskim w menu i to akurat jest na minus.

Jest to samo narzędzie, które stosowane jest w przypadku innych headsetów SteelSeries. Użytkownik otrzymuje dostęp do rozbudowanego korektora parametrycznego z setkami gotowych presetów dla różnych gier oraz miksera dźwięku obsługującego wiele źródeł – idealnego dla streamerów.

Program umożliwia również korzystanie z dźwięku przestrzennego na komputerach PC, natomiast w przypadku grania na konsolach PlayStation lub Xbox, wykorzystywany jest natywny system przestrzenny konsoli.

Dla urządzeń mobilnych dostępna jest również aplikacja Arctis na Androida oraz iOS – ta sama, którą SteelSeries zaprezentowało wraz ze słuchawkami Arctis Nova 5 Wireless (to jedyny inny produkt współpracujący z tą aplikacją).

Umożliwia ona szybką zmianę trybu pomiędzy 2.4 GHz a Bluetooth, dostosowanie głośności mikrofonu oraz sidetone’u, a także przełączanie pomiędzy trybem ANC a Transparentnym – z trzema poziomami intensywności.

Dodatkowo pozwala na edytowanie funkcji przypisanych do przycisków oraz włączenie lub wyłączenie opcji takich jak czujnik obecności w uchu czy ogranicznik głośności w trosce o zdrowie słuchu. Aplikacja mobilna nie zawiera miksera ani korektora parametrycznego, ale mimo to oferuje dostęp do niemal 200 gotowych ustawień EQ. Możliwe jest także przesyłanie własnych presetów z GG Sonar.

Co więcej, można przypisać osobne profile EQ dla trybu Bluetooth i 2.4 GHz – dzięki temu brzmienie muzyki z telefonu może różnić się od ustawień dźwięku w grze Call of Duty.

Niestety, aplikacja nie oferuje systemu ulubionych presetów, co oznacza, że aby dotrzeć do czterech profili muzycznych i dwóch filmowych, trzeba przescrollować długą listę presetów przypisanych do poszczególnych gier.

Jakość mikrofonu

Jak na słuchawki typu true wireless, GameBuds oferują zaskakująco dobrą jakość mikrofonów. Nagrania testowe brzmiały głośno i wyraźnie, bez wyraźnych zniekształceń czy pogłosu.

Oczywiście nie są one tak czyste jak nagrania z użyciem headsetu z mikrofonem na wysięgniku, który znajduje się blisko ust, ale mimo to jakość głosu przekracza standard tego typu urządzeń.

Redukcja szumów (ANC)

Aktywna redukcja hałasu w GameBuds działa raczej umiarkowanie, co może rozczarować, biorąc pod uwagę cenę słuchawek. Przy maksymalnym ustawieniu redukcji, ANC delikatnie tłumiło niskie i średnie częstotliwości w stosunkowo cichym otoczeniu – na przykład w kawiarni. Choć słuchawki zdołały nieco zredukować odgłosy świątecznej muzyki lecącej z głośników, rozmowy prowadzone przy sąsiednich stolikach nadal były łatwo słyszalne.

Jakość dźwięku

GameBuds nie generują basu, który trzęsie głową, ale są w stanie zapewnić wyraźnie słyszalne niskie tony. Pod kątem gier GameBuds również prezentują się dobrze – zarówno pod względem balansu brzmienia, jak i przestrzenności dźwięku, zwłaszcza przy korzystaniu z Sonar Audio na PC. W grze Fortnite dźwięki otoczenia były dobrze odwzorowane i odpowiednio intensywne tam, gdzie było to potrzebne – np. szelest trawy był łatwy do wychwycenia.

Przetwarzanie przestrzenne zapewniało zadowalający poziom kierunkowości, szczególnie w płaszczyźnie poziomej. Udało mi się trafnie określić kierunek, z którego zbliżali się przeciwnicy lub dobiegały strzały z dalszej odległości.

Podsumowanie: uniwersalne słuchawki do muzyki i gier

Kosztujące w zależności od sklepu w przedziale 529-599 złotych słuchawki SteelSeries śmiało wkroczyły na rynek słuchawek true wireless ze swoim debiutanckim modelem GameBuds (w tym przypadku omawiamy wersję dla Xbox). GameBuds oferują dobrą jakość dźwięku, bardzo sprawne mikrofony, tryb pracy Bluetoth lub 2.4 GHz, długi czas pracy na baterii (do 10h) oraz naprawdę ogromne możliwości konfiguracji za pomocą aplikacji GG Sonar (niestety nie przetłumaczonej na język polski).

Ich największą wadą jest jednak przeciętnie działające ANC oraz ograniczenie do podstawowego kodeka SBC przy połączeniach Bluetooth, co wpływa na jakość odsłuchu muzyki z telefonu.