Reklama
aplikuj.pl

SteelSeries Rival 5 – test myszki

SteelSeries Rival 5 to wszechstronna mysz gamingowa zaprojektowana do różnych gatunków gier, w tym FPS, MOBA i MMO. Jako następca modelu Rival 600, wyposażona jest w zaawansowany sensor TrueMove Air, oferujący precyzję z rozdzielczością do 18.000 CPI, co sprawia, że jest niezwykle responsywna w rozgrywkach konkurencyjnych. Ważąc zaledwie 86 gramów, mysz jest lekka i zwrotna, a opleciony kabel supermesh zapewnia płynność ruchów.

Jej ergonomiczny kształt dla osób praworęcznych zapewnia komfort podczas długich sesji gry, a dziesięć programowalnych przycisków oferuje szerokie możliwości personalizacji za pomocą oprogramowania SteelSeries GG. Główne przełączniki TTC mają wytrzymałość rzędu 80 milionów kliknięć, co zapewnia długą żywotność. Dodatkowo, Rival 5 posiada konfigurowalne podświetlenie RGB, które można dostosować w oprogramowaniu, łącząc efektowny wygląd z wydajnością.

1. SPECYFIKACJA TECHNICZNA

 SteelSeries Rival 5
Przeznaczeniedo gier, uniwersalne
Łącznośćprzewodowa, USB
Sugerowany czas na bateriinie dotyczy
SensorSteelSeries TrueMove Air
Zakres i skok DPI100 – 18000 DPI, skok co 100 DPI
Przełączniki, żywotnośćSteelSeries IP54, 80 mln kliknięć
Ilość przycisków9
Przyciski programowalne9
Przycisk Snipertak, dedykowany
Podświetlenietak, 16.8 milionów, 10-strefowe PrismSync
Chwytpalm, claw, fingertip
Częstotliwość raportowania1000 Hz
Wbudowana pamięćtak
Obciążnikinie
Oprogramowanietak, SteelSeries GG
Wymiary i waga120 x 68 x 38 mm (w najszerszych miejscach), 86 gram
Przewód2 metry, w materiałowym oplocie SuperMesh
Wersje kolorystyczneczarny
Aktualne ceny349 zł. (premierowa) / ok. 240 zł. (sklepowa)

2. OPAKOWANIE / WYPOSAŻENIE

Oprócz myszy, w opakowaniu znajduje się również szybki przewodnik startowy.

Moja waga pokazuje nieco powyżej 87 gram (+/- 1 gr.), co niemal dokładnie pokrywa się z wagą podaną przez SteelSeries. Rival 5 to duża i masywna mysz z wieloma przyciskami, więc osiągnięcie tej wagi bez stosowania widocznych zewnętrznych otworów jest naprawdę godne pochwały.

3. OKABLOWANIE

Rival 5 jest wyposażony w kabel pleciony paracord supermesh. Jego elastyczność jest powyżej przeciętnej, ale w mojej opinii, sporo gorsza niż w przypadku kabla ładującego z modelu Aerox 3 Wireless. Zmierzona długość kabla wynosi 2 metry. Wystarczająco.

4. KSZTAŁT OGÓLNY

Podobnie jak Rival 600, Rival 5 to mysz o dużych rozmiarach. Nie jest tylko długa i szeroka, ale również solidnie zbudowana, zaprojektowana tak, by jak najlepiej dopasować się do dłoni użytkownika. Hump umieszczony jest centralnie, delikatnie zwężając się ku końcom, a jego nachylenie łagodnie opada.

Szerokość w przedniej i środkowej części myszy jest niemal jednakowa, ale poszerza się ku tyłowi, zwłaszcza po prawej stronie, co sprawia, że tył myszy jest szerszy. Obszar dla kciuka nie jest mocno zakrzywiony, raczej lekko wgłębiony, z większym zagłębieniem w przedniej części. Charakterystycznym elementem jest także wyraźny zwis, który tworzy wrażenie asymetrycznego przesunięcia górnej części myszy do przodu.

Główne przyciski są lekko wyprofilowane, z delikatnymi rowkami zapewniającymi wygodny chwyt, a ich powierzchnia rozciąga się na całą szerokość myszy, obniżając się na brzegach. Cały projekt kładzie duży nacisk na komfort, co w praktyce sprawdza się bardzo dobrze.

5. ROLKA PRZEWIJANIA

Kółko przewijania jest bardzo dobre. Przewijanie w górę jest nieco głośne, ale sama taktyktylność jest na wysokim poziomie, z wyraźnie wyczuwalnymi krokami i odpowiednim odczuciem dotykowym podczas przewijania. Enkoder pochodzi od TTC. Kliknięcie scrolla wymaga niskiej / średniej siły do aktywacji.

6. ŚLIZGACZE

Stopki w Rival 5 to standardowe, barwione na czarno ślizgacze PTFE (Teflon) z delikatnie zaokrąglonymi krawędziami. Ślizg jest całkowicie w porządku. Małe wgłębienia obok stopek ułatwiają ich demontaż.

7. JAKOŚĆ WYKONANIA

Ogólnie jakość wykonania jest bardzo solidna. Mysz nie wydaje żadnych dźwięków podczas potrząsania. Przy nacisku bocznym nie można zaobserwować żadnego trzeszczenia ani wyginania obudowy. Aktywacja przycisków bocznych poprzez ściśnięcie boków jest niemożliwa. Na koniec, nie występują przypadkowe kliknięcia nawet podczas energicznego opadania myszy na powierzchnię.

7.1 Powierzchnia myszki

Rival 5 ma chropowatą, matową powierzchnię na całej powierzchni. Przypomina to powłokę z modelu Rival 3 Wireless, nie przyciąga nadmiernie odcisków palców ani brudu. Jednak zebrany brud może być trudny do usunięcia, chociaż po czyszczeniu nie ma zbyt wielu śladów zużycia. Ogólnie rzecz biorąc, materiały są dobrej jakości.

7.2 Przyciski górne / boczne

Główne przyciski w Rival 5 są znakomite. Zarówno skok przedni, jak i tylny są niewielkie, co zapewnia bardzo mocną i szybką reakcję kliknięcia. Twardość przycisków jest lekka. Mimo że są wizualnie oddzielone od obudowy, boczny ruch przycisków jest minimalny i wymaga intencjonalnego działania; innymi słowy, nie jest zauważalny podczas typowego użytkowania.

Użyto pary przełączników TTC Golden Micro Dustproof 80M (80 mln kliknięć). Dla porządku, same przełączniki wskazują na model 60M, ale SteelSeries twierdzi, że jest to 80M.

Przyciski boczne w Rival 5 są doskonałe. Układ jest przemyślany: na środku znajdują się dwa tradycyjne przyciski do przewijania do przodu i do tyłu. Nad nimi umieszczono rocker, który można naciskać w górę lub w dół.

Dodatkowy przycisk znajduje się z przodu w obszarze przeznaczonym na kciuk. Skok przedni i tylny w przyciskach bocznych jest minimalny, a punkt aktywacji jest równomierny, co zapewnia mocną i satysfakcjonującą reakcję. To samo dotyczy rockera, który, mimo że jest przełącznikiem, jest zaskakująco solidny.

Należy jednak zauważyć, że podczas naciskania go w górę, lewa strona myszy zazwyczaj unosi się, co nie jest idealne. Przycisk na przedniej krawędzi dla kciuka jest dobrze umiejscowiony — znajduje się w miejscu, które nie przeszkadza, ale jego kształt sprawia, że jest łatwo dostępny, gdy zajdzie taka potrzeba.

Wszystkie przyciski boczne są łatwo osiągalne i można je odróżnić jedynie na podstawie dotyku, dzięki różnorodności kształtów. Użyto tu kilku nieznakowanych przełączników taktycznych. Na górze myszy znajduje się pojedynczy przycisk do przełączania między ustawieniami CPI, który działa bez zarzutu. Do jego obsługi zastosowano przełącznik od Kailh (szara obudowa, czarny tłok).

8. TRZYMANIE MYSZKI

Rekomendowane przez producenta chwyty dla tego modelu to claw grip oraz finger grip – w przypadku tego pierwszego dostępność szarego przycisku zmienia się diametralnie, co zresztą obrazują zamieszczone grafiki.

Jeśli chodzi o moją opinię, powiedziałbym, że Rival 5 jest głównie odpowiedni do chwytu typu palm, a w mniejszym stopniu do chwytu typu finger. To duża mysz z dość wyraźnym wybrzuszeniem i masywną konstrukcją, co sprawia, że najlepiej sprawdza się w przypadku większych dłoni.

9. PODŚWIETLENIE PRISMSYNC

Rival 5 posiada cztery fizyczne strefy podświetlenia: kółko przewijania, logo z tyłu oraz dwa paski led na boku obudowy. Oprócz tego ma nie mniej niż dziesięć logicznych stref oświetlenia. Przy wyborze efektu podświetlenia RGB upewnij się, że zaznaczasz wszystkie lub przynajmniej jedną z tych stref, ponieważ w przeciwnym razie efekt nie zostanie zastosowany.

W oprogramowaniu dostępne są trzy predefiniowane efekty oświetlenia: Steady (jednolity kolor), Color Shift oraz Multi Color Breathe. Dodatkowo można połączyć efekt wyzwalacza z każdym z tych efektów. Wszystkie efekty można dodatkowo dostosować pod względem prędkości i kolorów. Oczywiście istnieje również możliwość całkowitego wyłączenia podświetlenia. Dokładność kolorów i ich intensywność są doskonałe w całym zakresie.

10. ROZBIERANIE MYSZKI

Rozebranie Rivala 5 jest dość trudne. Śruby znajdują się pod dwoma dużymi ślizgaczami. Po ich usunięciu górna i dolna obudowa łatwo się rozdzielają, ale należy uważać, aby nie uszkodzić żadnych kabli w trakcie tego procesu. Dodatkowo istnieje duża szansa, że pin zabezpieczający rocker przycisków bocznych może wypaść podczas demontażu, a jego ponowne włożenie może być dość kłopotliwe.

Projekt jest powyżej przeciętnej złożoności. Przede wszystkim dwa panele boczne są przykręcone pojedynczymi śrubami z tyłu i można je łatwo zdjąć. Dwa taśmy łączą dwa paski LED w górnej obudowie z główną płytką PCB. Ponadto mała płytka PCB z przyciskiem CPI jest przykręcona do górnej obudowy i połączona za pomocą złącza 2-pinowego.

Dodatkowa płytka obok kółka przewijania zapewnia podświetlenie kółka, a kolejna płytka podnosi kółko do odpowiedniej wysokości. Ze względu na zajmowane przez tę płytkę miejsce, główne przyciski są obrócone o 90 stopni.

Na koniec, płytka przycisków bocznych jest przykręcona do lewego panelu i połączona z główną płytką PCB za pomocą 6-pinowego złącza JST. Sensor jest chroniony przez obudowę. Wszystkie płytki PCB mają umiarkowaną grubość. Do bezpośredniego przymocowania głównej płytki PCB do dolnej obudowy użyto czterech śrub.

11. SOFTWARE

Stary SteelSeries Engine został kilka lat temu zintegrowany w ramach szerszego pakietu oprogramowania o nazwie SteelSeries GG. Na chwilę obecną GG oferuje dostęp tylko do dwóch różnych aplikacji: Engine i „Moments”, która może być używana do nagrywania wartościowych momentów w grach. Moments wymaga konta SteelSeries do działania, dlatego podczas pierwszego uruchomienia GG użytkownik jest proszony o jego założenie. Jeśli ktoś nie zamierza korzystać z Moments, tworzenie konta można bezpiecznie pominąć i używać Engine bez żadnych ograniczeń. Należy jednak pamiętać, że korzystając z GG, SteelSeries zastrzega sobie prawo do zbierania anonimowych danych dotyczących zachowań użytkowników, bez możliwości rezygnacji. Na szczęście zbieranie tych danych jest powiązane z kontem, więc tak długo, jak konto nie zostanie utworzone, żadne dane nie będą zbierane.

Sam program nie przeszedł żadnych zmian. Wszystkie dostępne opcje są wciąż dostępne na jednej stronie. Wszystkie przyciski można przeprogramować na funkcje myszy, klawiatury, multimediów, systemu operacyjnego lub makra. Odpowiedni edytor makr znajduje się tuż poniżej wyboru przycisków. Regulacja CPI jest możliwa w zakresie od 100 do 18.000 CPI, w krokach co 100, dla maksymalnie pięciu kolorowych poziomów; tzn. kolor nie ustawiony przez użytkownika zaświeci się podczas zmiany kroków CPI. Ponadto dostępna jest podstawowa funkcja przyspieszenia, korygowanie kąta (włącz/wyłącz) oraz regulacja częstotliwości próbkowania (125, 250, 500 lub 1000 Hz). Ustawienia podświetlenia są szczegółowo opisane poniżej.

Po zastosowaniu wszystkie ustawienia są zapisywane w pamięci wewnętrznej, dzięki czemu oprogramowanie nie musi być uruchamiane (ani zainstalowane) przez cały czas. Na moim systemie GG działające bez Engine zajmuje około 250 MB RAM-u, gdy jest w tle, co nie zmienia się po zminimalizowaniu. Przy uruchomionym Engine obciążenie pamięci RAM wzrasta średnio do +- 300 MB, co również nie zmienia się po zminimalizowaniu. Po zamknięciu GG aplikacja efektywnie minimalizuje się do zasobnika systemowego, gdzie działała z wykorzystaniem pamięci RAM na poziomie 65 MB.

12. SENSOR

SteelSeries Rival 5 jest wyposażony w sensor TrueMove Air, który według producenta oparty jest na modelu PixArt PAW3335 (ma tylko swój niestandardowy SROM). Zgodnie z danymi technicznymi, sensor TrueMove Air oferuje do 18.000 CPI oraz maksymalną prędkość śledzenia wynoszącą 400 IPS, co odpowiada 10.16 m/s. W standardzie dostępnych jest pięć predefiniowanych kroków CPI: 400, 800, 1200, 2400 i 3200.

Sensor radzi sobie rewelacyjnie nie tylko na dobrych podkładkach (choć właśnie tam myszkę niewątpliwie będą sadzać gracze), ale również na powierzchniach nieco mniej przyjaznych. Nie zauważyłem tutaj żadnych problemów ze stabilnością pracy, przy testach syntetycznych jitter nie dawał się we znaki – słowem, wszystko pracuje jak należy, nawet na wysokich ustawieniach CPI.

13. PODSUMOWANIE TESTU

Przyglądając się obecnemu rynkowi myszy, można odnieść wrażenie, że duże, ergonomiczne myszy dla praworęcznych, wyposażone w wiele przycisków, wyszły trochę z mody. To trochę niefortunne, ponieważ z pewnością wciąż istnieją chętni na uniwersalne myszy gamingowe. Rival 5 ma na celu zaspokojenie tej potrzeby, ale mimo sukcesów w niektórych aspektach, w innych pozostawia wiele do życzenia.

Rival 5 to solidna mysz. Przy wadze 86 gram, Rival 5 jest zaskakująco lekka, mimo że jest naprawdę duża i zbudowana jak czołg. Zdecydowanie zaprojektowany z myślą o chwycie typu palm, Rival 5 idealnie wypełnia dłoń, jak niewiele innych ergonomicznych myszy dla praworęcznych. Co więcej, ma w sumie dziesięć przycisków, z których wszystkie są wysokiej jakości. Przyciski boczne są rozmieszczone w sposób, który pozwala na ich łatwe rozróżnienie, łatwe do sięgnięcia bez konieczności znacznej zmiany chwytu, a także nie przeszkadzają w użytkowaniu. Szczególnie główne przyciski oferują bardzo przyjemne odczucie kliknięcia, z minimalnym skokiem, szybkim działaniem i praktycznie bez bocznego ruchu przycisków.

Jedyną wadą jest rocker przycisków bocznych, ponieważ jego naciskanie w górę zazwyczaj podnosi mysz, co czyni go nieco bezużytecznym w codziennym użytkowaniu. Mimo to, w połączeniu z dotykowym i niezbyt głośnym kółkiem przewijania, Rival 5 działa bardzo dobrze, zapewniając wysoką jakość od góry do dołu. Dodatkowo, stopy myszy są w porządku, a chociaż kabel nie jest niesamowicie elastyczny, to jednak jest wystarczająco giętki.

Rival 5 na wyposażeniu posiada sensor TrueMove Air od PixArt, który oparty jest na PAW3335. Sensor ten jest przede wszystkim przeznaczony do zastosowań bezprzewodowych, gdzie funkcje oszczędzania energii mają na celu wydłużenie żywotności baterii. W przypadku myszy przewodowej nie ma potrzeby oszczędzania energii, a tym samym nie ma sensu korzystać z czujnika bezprzewodowego z włączonymi wszystkimi funkcjami oszczędzania energii.

Po pierwsze, zachowanie, w którym opóźnienie ruchu jest większe na początku ruchu. Gdy mysz jest w bezruchu, sensor potrzebuje chwili na „przełączenie biegów”, czyli na przejście do trybów wyższej liczby klatek na sekundę. Choć takie zachowanie jest akceptowalne w przypadku myszy bezprzewodowej, gdzie wydajność ma kluczowe znaczenie, w przypadku myszy przewodowej jest po prostu niedopuszczalne.

PLUSY

  • dobra wydajność sensora
  • bardzo wysoka jakość przycisków
  • bardzo dobry kółko przewijania
  • dobrze dobrane komponenty
  • dobrze ślizgające się stopy myszy
  • elastyczny kabel
  • pełna możliwość dostosowywania oprogramowania
  • bogate podświetlenie RGB

MINUSY

  • średnie opóźnienie kliknięcia
  • opóźnienie ruchu sensora
  • przycisk na lewym boku ulokowany jest zbyt daleko
  • oprogramowanie SteelSeries GG jest zasobożerne i mało użyteczne
  • niektórym może brakować regulacji lift-off distance