Firma IBM opublikowała wyniki nowych badań rynkowych, które obejmowały zakres wykorzystania sztucznej inteligencji przez europejskie przedsiębiorstwa. Raport pokazuje również wpływ trwającej pandemii na trendy dotyczące użycia tej technologii.
Autorami analiz są przedstawiciele Morning Consult, którzy prowadzili badania we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Z zebranych danych wynika, że 36% specjalistów na rynku IT zauważyło przyspieszenie w zakresie wdrażania sztucznej inteligencji w ich firmach, co ich zdaniem wynika po części z przebiegu pandemii. Z drugiej strony, potwierdzenie tego zjawiska dotyczyło tylko 27% ankietowanych.
Czytaj też: Naukowcy dowiedzieli się, kto stworzył rękopisy z Qumran. Pomogła sztuczna inteligencja
Warto również mieć na uwadze fakt, że 44 procent respondentów przyznało, iż ich firmy aktywnie badają możliwości wykorzystania SI w ramach swojej działalności biznesowej. Jakie były natomiast przyczyny decyzji o zwiększeniu wykorzystania sztucznej inteligencji? W 43 procent przypadków chodziło o możliwość automatyzacji procesów, podczas gdy 34 procent respondentów powołało się na zwiększenie wydajności pracowników. Kolejnych 35 procent ankietowanych przyznało, że ich firmy planują w ciągu najbliższych 12 miesięcy zainwestować w gotowe aplikacje SI.
Sztuczna inteligencja zyskuje coraz większą popularność w europejskich firmach
Philippe Desbiolles, Global Vice-President for Data, Cognitive & AI, Global Markets w IBM powiedział:
Przedsiębiorstwa w całej Europie są coraz bardziej świadome, że wprowadzenie AI i automatyzacja procesów biznesowych mogą sprawić, że ich organizacja będzie bardziej odporna. Barierą pozostają jednak zastrzeżenia dotyczące zaufania i potencjalna złożoność procesu adopcji.
Czytaj też: Polskie 5G – ruszy sieć w oparciu o polską technologię
Przytoczone badanie wykazało, że 38 procent europejskich specjalistów od IT wykorzystuje aplikacje do przetwarzania języka naturalnego. 26 procent twierdzi, że ich przedsiębiorstwa planują w ciągu najbliższych 12 miesięcy wprowadzenie takich aplikacji. I choć SI cały czas zyskuje na popularności, to nadal pojawiają się pewne wątpliwości dotyczące jej używania. 38 procent badanych powołało się na trudności w zakresie integracji takich rozwiązań z wykorzystywanymi przez nich systemami biznesowymi. Kolejne 33 procent wskazało na brak doświadczenia bądź wiedzy, natomiast 29 procent zwróciło uwagę na rosnącą złożoność danych.