TOI-5205b – poznaj kolejną zakazaną planetę z portalem Ewolucja Myślenia

kolejna odkryta planeta

Astronomia to niezwykle rozbudowana dziedzina nauki, która wciąż zaskakuje i przynosi wiele niespodzianek. Nic więc dziwnego, że portal popularnonaukowy Ewolucja Myślenia, który prowadzi dyskusję na temat pochodzenia naszej planety, w obszar swojego zainteresowania włączył także dział astronomii. Przyjrzyjmy się mu z bliska.

Krótka charakterystyka witryny

Ewolucja Myślenia to witryna internetowa, która zyskuje coraz większe grono sympatyków. Nauka o ziemi, spór dotyczący powstania naszej planety, to niezwykle rozległe meandry wiedzy, na temat których powstało wiele odkryć i badań naukowych. Nic więc dziwnego, że portal wzbudza ogromną ciekawość, zwłaszcza że charakteryzuje się dużą wartością merytoryczną. By ułatwić poruszanie się po portalu, został on podzielony na działy tematyczne, wśród których wyróżnić można m.in.: ziemię i kosmos, ewolucjonizm czy biologię. Oprócz tego odnaleźć można także zakładkę Encyklopedie, a w niej wpisy na temat roślin, zwierząt, dinozaurów, ziół, grzybów i minerałów.

TOI-5205b – kolejna odkryta planeta?

Astronomia zajmuje sporą część portalu. Wśród licznych fascynujących publikacji odnaleźć można artykuł pod tytułem: TOI-5205b – kolejna „zakazana” planeta.  To kolejny odkryty obiekt zaliczany do egzoplanet, czyli planet pozasłonecznych, których liczba oscyluje w granicach 5300. Co ciekawe, ich obecność podważa wypracowane przez astronomów modele powstawania planet. Przykłady odkryć można mnożyć. Do najbardziej spektakularnych zalicza się m.in.: planetę b Centauri b czy egzoplanety krążące wokół pulsara. Artykuł zamieszczony na portalu informuje o TOI-5205b, kolejnym przełomowym odkryciu.

Shubham Kanodia wraz ze współpracownikami w Carnegie Institute for Science odkrył istnienie gazowego giganta, który krąży wokół gwiazdy typu M. Odkrycie miało miejsce w lutym 2023 roku. Obiekt ujawnił się w trakcie zasłonięcia fragmentu tarczy gwiazdy, co obniżyło jasność układu niemal o 7%, a to jest zjawisko rekordowe. Według dotychczasowych modeli ta gwiazda ma zbyt niską masę, aby posiadać gazowego giganta. A zatem planeta TOI-5205b nie powinna istnieć. Mamy więc kolejną, niewytłumaczalną przez naukowców zagadkę, która wywołuje wiele spekulacji.

Możesz wiedzieć więcej

Jeśli szukasz wielu inspirujących, darmowych publikacji z zakresu astronomii i innych dziedzin nauki, na bieżąco śledź publikacje na portalu Ewolucja Myślenia i ciesz się każdego dnia aktualną wiedzą ze świata nauki.

Artykuł partnera.