Klasyczne już samochody BMW M3 Sport Evolution wywodzą się z tradycyjnego modelu E30 M3, a powstały tylko ze względu na to, że nagle BMW potrzebowało w swojej ofercie samochód wyścigowy z pojemniejszym silnikiem V4 i 18-calowymi felgami. Jednak zmian względem podstawowej wersji jest znacznie więcej, niż mogłoby się Wam wydawać.

Wyjątkowe jest nawet to, że tylko w 1990 roku BMW zmieścił produkcję wszystkich sześciuset egzemplarzy. Te były w porównaniu do E30 M3 niższe o 99 milimetrów, posiadały podwyższone przednie błotniki, które mogły przyjąć pod sobą 18-calowe koła i były nawet szersze przez połączenie z przednim drążkiem stabilizującym połączonym z rozpórkami i odpowiednio mocniejszym z tyłu. BMW potroiło również kąt skrętu kierownicy, decydując się na mocniejsze łożyska kół, i sztywniejsze sprężyny w amortyzatorach.

Zmiany nie ominęły również czterocylindrowego silnika BMW S14B25 z głowicą opartą na sześciocylindrowym silniku M1, który został zmodernizowany do pojemności 2,5 litra przez nowy wał korbowy. Nie zabrakło też większych zaworów wlotowych i wydechowych, większego kolektora wydechowego, dynamiczniejszymi wałkami rozrządu i dodatkowymi dyszami olejowymi wspomagającymi chłodzenie tłoków.

Finalnie po tych zmianach silnik mógł pochwalić się mocą 238 koni mechanicznych przy 7000 obr./ min., co pociągnęło za sobą niewielki spadek momentu obrotowego w porównaniu ze standardowym M3. Wymagało to też zastosowanie bardziej otwartego grilla w połączeniu z dodatkowymi kanałami chłodzącymi, które wciśnięto na miejsce światła przeciwmgielnego. BMW postarało się nawet o… regulowany spoiler:

Czytaj też: Qiantu K50 od Mullen zaserwował powiew egzotyki na rynku sportowych samochodów elektrycznych

Źródło: Road and track

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej