Fałszywe informacje często zalewają internet. Wydawało by się, że rozpoznanie prawdy od nieprawdy nie jest aż takie ciężkie. Najnowsze badania pokazują, że aż 80% studentów nie potrafi odróżnić owych rzeczy.
Badania zostały przeprowadzone przez Uniwersytet Stanford. Od stycznia 2015 roku do czerwca 2016 roku grupa naukowców zbierała dane od 7804 studentów i uczniów z 12 stanów. Zróżnicowanie w szkołach było ogromne- od słabo finansowanych w Los Angeles po bogate w Minneapolis. Uczelnie obejmowały te największe z otwartym naborem aż do typu Uniwersytetu Stanford. Okazało się, że ponad 80% uczniów nie odróżnia prawdziwych newsów od tych sfałszowanych. Uczniowie szkół średnich nie potrafili nawet zrozumieć, że artykuły sponsorowane są stronnicze. Większość z badanych osób uznawała news za prawdziwy, jeśli pojawił się na stronie ładnej graficznie i został on dobrze napisany- nie liczyła się wartość merytoryczna.
Takie badanie pokazuje jedno- że w szkołach czy na uczelniach powinny być prowadzone kursy, które nauczą wybierać tylko wartościową treść. Braki w tym widać także na polskich uczelniach- ile razy ktoś miał przyszykować prezentację na dany temat a w źródłach miał ściągę czy inną tego typu stronę.
Źródło: http://www.digitaltrends.com/; Zdjęcie: francisco_osorio University Life 278 via photopin (license)