WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Technowinki

Wojskowy CMV-22B Osprey zaliczył dziewiczy lot

Zastępca dla C-2A Greyhound, czyli dwusilnikowego samolotu towarowego Amerykańskiej Marynarki Wojennej zakończył właśnie swoje najważniejsze testy w praktyce.

Zaprojektowany i skonstruowany w ramach współpracy pomiędzy firmą Boeing i Bell Textron Osprey, samolot wojskowy typu tiltrotor, CMV-22B Osprey zakończył niedawno swój dziewiczy lot. Odbył go w placówce Bella Amarillo Assembly Center w Teksasie. Będzie wykorzystywany do transportu personelu, wiadomości, zaopatrzenia i ładunków o wysokim priorytecie między bazami lądowymi a lotniskowcami.

Mając zwiększoną pojemność paliwa i rozszerzony zasięg operacyjny CMV-22B Osprey opiera się na wariancie MV22B. Czerpie również z doświadczeń z budowy i eksploatacji wariantów MV-22 i CV-22 używanych przez Marines i lotnictwo USA. Tym jednak razem specjalna wersja powstaje z myślą o marynarce.

CMV-22B Osprey, testy CMV-22B Osprey, lot Osprey, statek towarowy armii USA

CMV-22B jest napędzany dwoma silnikami Rolls-Royce Liberty AE1107C. Każdy z nich wytwarza 6150 koni mechanicznych i może wznieść ładunek o wadze 2700 kg, jak helikopter. Później (po pionowym starcie) przełącza się na lot poziomy w stylu konwencjonalnego samolotu. Na jego pokładzie może znajdować się 27 osób i wtedy to jest w stanie rozpędzić się do 498 km/h, osiągnąć pułap 7620 metrów i przelecieć maksymalnie 2158 km.

Marynarka Wojenna zamówiła 44 egzemplarze CMV-22B, a pierwszy ma zostać dostarczony do 21. Eskadry Testów i Oceny Powietrznej (HX) w celu przetestowania za kilka miesięcy, aby do służby wejść w 2021 r.

ŹRÓDŁO: New Atlas