Z tą baterią Samsung odmieniłby świat samochodów i smartfonów

Samsung, prototyp baterii, akumulator półprzewodnikowy, Samsung bateria

Samsung właśnie pochwalił się swoimi nowymi odkryciami w segmencie baterii, czyli prototypowym „komórkom kieszonkowym” (z ang. pouch cells).

Jak zapewne wiecie, każdą baterię (w gruncie rzeczy akumulator) składają się setki, a nawet tysiące pojedynczych komórek, które ze sobą współpracują. Przyszłość akumulatorów? Stan półprzewodnikowy, który zrewolucjonizuje te rynki, gdzie przechowywanie energii jest kluczowe.

Czytaj też: Haker odkrył plany Tesli – Model 3 z 100 kWh baterią?

Tam, gdzie baterie litowo-jonowe prądu obecnej generacji wykorzystują ciekłe elektrolity (via New Atlas), w których jony litu przemieszczają tam i z powrotem między katodą i anodą za każdym razem, gdy ładujemy lub rozładowujemy baterię, ich półprzewodnikowa wariacja wykorzystuje do tego zastygłe ciało stałe.

Teraz z kolei naukowcy z Samsung Advanced Institute of Technology (SAIT) i Samsung R&D Institute Japan (SRJ) twierdzą, że udało się ominąć problem nieustannego tworzenia się dendrytów na stosowanych w półprzewodnikowych bateriach anodach.

Wszystko sprowadziło się do zastąpienia anody litowo-metalowej rebrno-węglową warstwą kompozytową o grubości 5 mikrometrów. Następnie wykorzystując stały elektrolit siarczkowy i katodę tlenkową o wysokiej zawartości niklu, zespół odkrył, że ten nowy projekt skutecznie eliminuje powstawanie dendrytów.

Samsung, prototyp baterii, akumulator półprzewodnikowy, Samsung bateria

Prototypowe ogniwa kieszeniowe zostały przetestowane przy energetycznej gęstości ponad 900 Wh na litr, a więc dwukrotnie większej, niż w przypadku typowych ciekłych ogniw elektrolitowych. W nim wykazały, że tracą zaledwie 0,2% energii, którą otrzymują podczas ładowania, a po nich oszacowano, że żywotność tych komórek wyniosłaby ponad 1000 cykli.

Czytaj też: Ta bateria litowo-metalowa kocha ciepło

Zespół (wyżej) pominął przewagę swojego rozwiązania w smartfonach, ale stwierdził, że jego „kieszonkowe komórki półprzewodnikowe” pozwolą na stworzenie akumulatorów, oferujących nawet 800 km zasięgu i wytrzymujących nawet 800000 km przebiegu. Warto jednocześnie zaznaczyć, że baterie półprzewodnikowe są obecnie droższe, ale bezpieczniejsze i efektywniejsze.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News